Hævning af Andersen-spil på ruftaget

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Thorbjørn, DEN 312

Hævning af Andersen-spil på ruftaget

Inlägg av Thorbjørn, DEN 312 »

Er her nogen med et bud på hvor meget mine spil på ruftaget bør hæves og vinkles for at det blir godt? Jeg har indtil nu sejlet med dem monteret direkte på ruftaget men det har en sjælden gang imellem kostet en gast et skrub når fingrene i farten kommer i klemme mellem spilhåndtag og lugekarm. Måske nogen endda har et billede af en god løsning?
mvh Thorbjørn
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Been liked: 31 times

Re: Hævning af Andersen-spil på ruftaget

Inlägg av maja »

Om du inte har något annat problem med själva skotningen, torde redan vinkeln vara ganska rätt. Så jag föreslår att du bara lyfter vinscharna. Då kan du använda samma skruvhål i taket som innan.

Jag föreslår att du sågar ut underläggen från en 1-tums teak-bräda (25 mm tjock) eller något motsvarande. Kanske du även kan finna en lagom tjock skiva av något hårdplast-material.

Det är en stor fördel om skot-handtaget kan passera när luckan över nedgången är helt fördragen. Om man inte vinklar utåt, behöver man ta till litet högre höjd. Så det kanske kan hända att 25 mm i så fall inte räcker... 8) ..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Has liked: 56 times
Been liked: 35 times
Kontakt:

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror mina teakklossar är ca 20 mm som tjockast. Jag har placerat mina spil långt ut och format teakklossen efter den böjning taket har där. Det betyder att spilen blir vinklade och därmed lyfter spilhandtaget så gastens fingrar klarar sig även i de fall luckan är stängd.

Bild
Bild
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Thorbjørn, DEN 312

Inlägg av Thorbjørn, DEN 312 »

Tak for de de gode råd og billederne, jeg går straks igang med sav og høvl :)
Skriv svar