Borra i Rufftak

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Johan IF597
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jun 2007 15:45
Ort: Stockholm

Borra i Rufftak

Inlägg av Johan IF597 »

Hej, jag har dragit om fallen för att göra plats för en solpanel. Nu tänkte jag placera skotlåsen till vänster om ruffluckan och undrar om någon har kan berätta för mig om bästa sätt att fästa dem. Håller taket för att skruva rätt igenom och räcker det med sikaflex i hålen eller behöver man Fylla med epoxy först?

vänligen

Johan IF597
Bilagor
DSC00553.jpg
DSC00553.jpg (68.21 KiB) Visad 6422 gånger
DSC00552.jpg
DSC00552.jpg (84.38 KiB) Visad 6423 gånger
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Borra i Rufftak

Inlägg av FredrikH »

På den plats du tänkt placera dina skotlås finns det såvitt jag vet inplastade plywood-förstärkningar för att man skall kunna skruva fast saker som winschar och beslag. Borra lite och dra i plåtskruvar är mitt förslag, det kommer att hålla! Även utan extra förstärkningar håller plasten för denna typ av skotlås. Frågan är bara vad det är för snören dessa skotlås skall hålla? För stor- och genuafall skulle jag nog inte lita till bara ett skotlås av den här typen, utan någon annan form av avlastning. Spinnakerfallet har jag på en sådan råtta, men det har hänt att fallet har rappat ur när det blåst hårt.

Täta hålen med Sika så det inte rinner in vatten.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Borra i Rufftak

Inlägg av maja »

De flesta IF-båtar som kappseglar har t.ex. skotwinchar och avlastare på ytorna på båda sidorna av ruffnedgången. Så det har under mer än 40 års tid visat att det håller.

Kör gärna med genomgående skruvar med bricka och mutter på insidan. Akta elledningarna när du borrar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Johan IF597
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jun 2007 15:45
Ort: Stockholm

Re: Borra i Rufftak

Inlägg av Johan IF597 »

tack för tipsen!
Det är bara kick, cunningham och den som spänner ut storen på bommen som är neddraget så det borde inte vara någon fara för skotlåsen.
Då går jag ner och borrar nu:)

mvh

Johan
IF597
Skriv svar