Nya fall o fallbänk

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Pesco
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 dec 2006 03:55

Nya fall o fallbänk

Inlägg av Pesco »

Hej,
Jag undrar om det finns någon som har bra tips på hur jag på ett någorlunda enklet vis kan lösa mina frågor nedan.
1. Hur långa fall man ska ha? Jag har den gamla varianten med allt framme vid masten och vill nu dra dem back till framför sittbrunnen. Eftersom jag ska byta fall till något syntet material vill jag göra detta rätt från början.
2. Hur gör jag enklast för att få fallen till sittbrunn eller snarare kanske framför sprayhood. Fallbänk på luckgarage har jag sett eller hört om men håller luckgaraget att vincha fallet i samt fästa? Är det meningen att man ska skruva i fallbänken i luckgaraget bara?
3. Jag har Proctor masten for den är den silvriga masten. Min båt är från 1974. Mina fall löper i vart fall genom rullen i masten framåt på babord för storen och babord akterut för focken. De bägge rullarna i mastfoten på styrbord är oanvända. Vilka fall är det tänkt ska sitta i rullaran på mastens styrbordsida?
4. Om jag ska dra fallen akterut måste jag väl använda rullarna akterut på masten för bägge storen och focken icke sant? Alltså blir de främre rullarna på masten lediga.

Ja det var många frågor, hoppas någon orkar svara. Tack så mycket på förhand.

Henrik Gedda
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Nya fall o fallbänk

Inlägg av johan swe-1870 »

Detta har det skrivits om tidigare. Det finns många ideer om hur det löses bäst, nästan en för varje IF-båt.

Fallen ska vara lika långa som de gamla, ev lite längre för att nå hela vägen. :P
Luckgaraget håller utmärkt. Du monterar en platta på de längsgående förstärkningarna du bör ha synliga på garagets ovansida på din 1974-båt och skruvar beslagen i plattan.
Storen behöver endast hissas, dvs vinch krävs inte. Fallet kan sitta på knap eller cleat. Jag tycker hederlig knap är bäst till den för då vet jag att den sitter.
Försegel behöver vinch. Antingen monterar du en på fallbänken eller använder du skotwinsch på rufftaket med en avlastare framför.
De övriga två hjulen i mastfoten brukar användas till spinnakerfall och -lift.

Tips: gå och titta på några andra båtar. :idea:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Pesco
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 dec 2006 03:55

Re: Nya fall o fallbänk

Inlägg av Pesco »

Hej,
Stort tack för hjölpen. Det är mycket bra svar det där. Ska man skruva loss luckagraget...ja det måste man väl för att få genomgående bult med mutter fästi.

Jag gillar verkligen iden med knapp hellre än något annat. Dels av eknomiska skäl men också för att enkelhet alltid är bäst. Antar att jag kan förflytta vinshen från masten till plattan för försegelfallet? Jag vill inte ha så mycket kosntiga tampar bakom sprayhoden.

Gillar iden med fallbänk eftersom det inte är så himla invasivt. Det är lätt att man gör fel och att man ångrar sin lösning ganks snart. Jag antar att de bägge fallen ska komma ut ur de aktra trissorna i mastfoten? Som det är nu så går den ena ut framåt vilket ju är perfekt om allt ska vara vid masten. Får bara hoppas att om jag ångrar mig att det fortfarande går fint med fallen på vinsch o knap på masten om jag har bägge kommande ut ur de aktra trissorna. Tror det inte borde vara ett så stort bekymmer.

Tack så mycket
Henrik
SWE1489
Inlägg: 17
Blev medlem: 08 jun 2007 12:19
Ort: Göteborg

Re: Nya fall o fallbänk

Inlägg av SWE1489 »

Lite kompletterande info från Göteborg:
Storfallet behöver vara 22 meter. Fockfallet är kortare, 20 meter om jag minns rätt.
Jag gjorde själv om min silver-proctor för några år sedan och satte stora servocleat på luckgaraget.
Detta funkar så länge man använder wirefall med en insplitsad mjuk lina men en hård dynemalina sitter inte kvar i ett servocleat.
Då är det avlastare eller för den delen en knap som gäller.
Jag använder skotvinschen på rufftaket till fockfallet också. Det funkar utmärkt och man blir av med den tunga mässingvinschen på masten.
Att kunna ta bort knaparna på masten är ju ett annat plus eftersom skotet kan fastna där vid slag.
Peter, IF-1489 Göteborg
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Nya fall o fallbänk

Inlägg av johan swe-1870 »

Plattans bästa finess är precis som skrivs att man kan flytta runt beslagen hur man vill utan att förstöra båten. Det händer ju att man ändrar sig eller att ett beslag går sönder.

Jag har en platta av ca 10 mm akrylplast (=plexiglas) som är skruvad med 6 st rostfri skruv, dvs ingen genomgående bult. Förstärkningarna som finns där från varvet är tillräckligt tjocka för det. Du ska alltså inte behöva ta av hela garaget för monteringen! Nu har jag ingen vinch på min platta. Det kan vara att en sådan ställer större krav.

Man kan flytta vinchen från masten till fallbänken. Det är rätt vanligt, även om en del säger att originalvinchen (i brons, tror jag) har väl stora steg mellan sina lägen när man vinchar. Jag valde bort den helt och använder skotvinch på taket till hissning.

Egentligen kan man överväga att ha storfallet kvar på masten, eftersom någon ändå måste vara där och mata in seglet vid hissning eller dra ner/ta hand om det vid nedtagning. Då kan den personen lika gärna hantera falllet också.

Fast jag har draget mitt bakåt till en knap. Jag använder det för att smidigt kunna gå in i hamn under segel då jag seglar ensam. Det är bekvämt att kunna styra, lossa fallet och ta hand om bommen samtidigt, sen får jag dra ner och samla in seglet på nåt improviserat sätt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Pesco
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 dec 2006 03:55

Re: Nya fall o fallbänk

Inlägg av Pesco »

Hej,
Fantastiskt bra. Tack så mycket allihopa. Kompleterande fråga

Blir det inte interferens att dra fallet förbi sprayhood till ruftaksvinschen? Fel vinkel, mycket skav på kapell o fall? Var fäster ni fallet sedan..bakom sprahooden eller på fallbänken?

Vidare vad gäller fallbänken...ligger den på förstärkningarna på luckgaraget utan mellanlägg och utan någon lutning? Dvs blir lutningen ok genom att bara skrva dit så att inte fall ska skava på tex eluxventilen eller annat påväg från mast till knap på fallbänk?

Hälsn
Henrik
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Nya fall o fallbänk

Inlägg av johan swe-1870 »

Genuafallet har jag dragit till skotvinch på tak genom att borra hål i sprayhood-valken vid sidan av garaget. Fallet går alltså under sprayhooden. Avlastaren valde jag att montera mellan sprayhoodvalken och vinchen, därför att jag ibland seglar med sprayhood uppe.

Välj absolut en avlastare av god kvalitet och utan några spakar som står rätt upp (risk för att spinnakern fastnar i den annars!).

Jag monterade ett kindblock precis vid den främre hörnan på luckgaraget för att bryta genuafallet snyggt förbi garaget. Fallet går ut genom akteruttag i mastfot direkt till detta brytblock. Det betyder att det går ut lite snett genom mastfotens trissa, men det har visat sig fungera utmärkt så.
Sätt inte en massa brytblock! Det blir bara fult, tungt och mer friktion.

Kindblock, avlastare och naturligtvis skotvinch har jag monterat med genomgående skruv, bricka och mutter i rufftaket. Du får ta ner innertaket en bit för att komma åt.

Väljer du separat fallvinch till genuan på fallbänken, tror jag kindblock och avlastare bortfaller, men att du kanske ska fästa fallbänken med mer än självgängande skruv. Detta vet jag inte säkert för jag har inte provat det själv.

Du har rätt i att man kan fundera på om fallbänken ska ha kilar under sig. Jag har min fallbänk direkt på förstärkningarna, men har faktiskt fått sätta kilar under en del servocleats därför att det annars är svårt att få trimlinan att komma ner i sin cleat, då sprayhoodvalk och skena ju sticker upp en bit. Ännu värre blir det förstås om där ligger en nedfälld sprayhood.

Att linorna ligger an lite mot ventilatorn har jag inte haft några problem med.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Pesco
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 dec 2006 03:55

Re: Nya fall o fallbänk

Inlägg av Pesco »

Jag är mycket tacksam för denna hjälp . Det är till mkt nytta! :P

Tack snälla
Stefan IF 1161
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 jan 2008 21:35
Ort: SBK Södertälje Båtklubb

Re: Nya fall o fallbänk o el till mastlanterna

Inlägg av Stefan IF 1161 »

Kan man dra genuafall eller storfall som går förut från mastfoten, genom ngt slags brytblock, akteröver till sittbrunnen? I mina fyra mastfotsutgångar som alla är upptagna, prioriterar jag spinnakerfall och spinnbommens upphal i de aktergående utgångarna, måste ju manövreras flera gånger under segling än de andra. Både genuafall och storfall lär då blir kvar i de förliga hjulen, men som ni skriver vore det praktiskt att få åtminstone genuafallet akteröver, det kan ju behöva trimmas om under gång beroende på vindstyrkan. Tror ni det skulle hålla att skruva en bygel i däcket för om masten, med ett brytblock för genuafall? Vilka dimensioner på bygel och skruv skulle då krävas? Genomgående skruv och mutter med bricka för bygeln?

Under hjulet där spinnfallet går ligger också min elkabel till förliga mastlanternan, fick byta förra året pga kabelbrott, och nu har det gått sönder igen (för många spinnnakerhissningar på semestercruisingen kanske ...). Känner ni till ngt smartare sätt att få upp el till mastlanternan?

Tack för bra beskrivningar av falldragningar, jag sitter i likande tankar som Presto!

Stefan SWE1161
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Nya fall o fallbänk

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag valde att dra genua- och storfall i de aktre uttagen, därför att de fallen är mer belastade. Så jag satte ett litet Seasurekindblock på en liten kloss omedelbart framför T-skenan under mastfoten. Där är precis plats på den plana plastytan. I detta kindblock drog jag sedan liften. Det gör att liften går ut vågrätt framåt och bryts på det lilla kindblocket precis runt masten.

Jag hittade inget bra block för att göra motsvarande med spinnakerfallet som är grövre, utan där monterade jag ett litet större kindblock Ronstan med krökt botttenplatta 10-15 cm upp på maströret litet snett så att spinnfallet går ut ur sin förliga trissa ur mastfoten sedan snett uppåt över brytblocket och bakåt. En kompromiss, men det fungerar. När du släpper ut storen helt på läns ligger kicktaljan mot spinnfallet, men inget jag tycker gör något.

Bilder hade varit bra, men masten finns tyvärr inte mer. Den gick av för flera år sedan när jag seglade på en farledsboj i Öresund. Nu har jag en nyare Proctormast med fyra ledade trissor i mastfotens akterkant.

Om jag skulle ha den vanliga Proctormasten igen, skulle jag ev överväga att dra storfallet i en främre trissa och hissa på masten. Liften skulle jag göra som ovan beskrivet. Så blir det genua- och spinnakerfall i de båda aktre uttagen.

Jag tror jag har sett båtar med två stycken lite kraftigare kindblock framför masten, kanske på kloss mellan luckan och masten. Vilka fall man har där vet jag inte.

Jag undrar om jag inte till och med sett en som hade satt något brytblock på själva luckan! :shock:

På båda mina master har där varit hål på styrbordssidan för att dra elkabel i. Har du inget sådant?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Stefan IF 1161
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 jan 2008 21:35
Ort: SBK Södertälje Båtklubb

Re: Nya fall o fallbänk o el till mastlanterna

Inlägg av Stefan IF 1161 »

Johan, Tack för bra tips om brytblocken!

Nej, det finns inget hål för elkabel på någon sida av min mast som troligen är lika gammal som båten, från 1976, vad jag kan hitta. Därav dragningen under spinnfallets hjul. I värsta fall kan jag dra en kabel på utsidan av masten till lanternan förstås.
Stefan IF 1161
Södertälje Båtklubb
Välkommen till Slandö Kalv -Mälarens pärla!
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Nya fall o fallbänk

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tycker man förstör masten om man drar kabel på utsidan. Jag tittade på en där en kabeln var klumpigt klamrad med jämna mellanrum hela vägen upp till toppen. Den båten köpte jag inte.

Jag var i stort sett säker på att de hål jag har i mina master för elkabel alla var fabriksgjorda och försedda med kabel. Från början går kabeln till motorlanternan en bit upp i masten. Många monterar istället en runtomlysande trefärgs segellantera i masttoppen och tar bort motorlanternan helt. Då tar man bort den gamla kabeln och drar i en ny hela vägen till toppen istället. Om jag skulle få för mig att ha två lanternor skulle jag försöka lösa det med en kabel med fler ledare i, inte dra flera kablar med var sitt hål i masten och var sin däckskontakt.

Har man en mast helt utan uttag för kabel till lanterna föreslår jag att man tar fram borrmaskinen och tar upp ett passande hål i maströret. Titta på andra båtar och tänk färdigt innan något görs!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Patrik Erlandson
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 jan 2008 09:24

Re: Nya fall o fallbänk

Inlägg av Patrik Erlandson »

Jag skippade vinschen eftersom jag använder en cunningham istället. En Harkenråtta (i aluminium! art# 150) håller gott i alla väder. Min 11 åriga dotter hissar till ett och samma läge varje gång, vilket inte alls är tungt så länge skot och cunningham är lösa. Därefter skotar hon hem och sträcker cunningham med handkraft. Nackdelen är kanske att ha en cunninghamlina liggande längs däck, men man lär sig hur man rör sig på däck. Undvik wirefall som man bara gör sig illa på, välj hellre Spectra/Dyneema av god kvalitet.
Miffo Rufftak.JPG
Miffo Rufftak.JPG (99.85 KiB) Visad 24944 gånger
Jag har också en silverproctor med två trissor föröver. Jag har trätt om fallen så att storfallet kommer ut föröver och fäst på en knap på masten, och genua och spinnakerbomslift akterut. Enklast är att när masten är nere ta av mastfotsbeslaget och kika in i masten nerifrån och tvinna ut falen och trä dem i rätt hål i mastfoten.
Mastfot - Fockfall och lift genom de aktre trissorna
Mastfot - Fockfall och lift genom de aktre trissorna
Miffo mastfot.JPG (80.21 KiB) Visad 25183 gånger
Nu är tåget framme, nu måste jag gå av. Jag återkommer med fler bilder....

Patrik, Miffo SWE-8
Patrik, SWE-8, mIFFo
___/)/)__(\/)_/)__(\(\(\___________
Patrik Erlandson
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 jan 2008 09:24

Re: Nya fall o fallbänk

Inlägg av Patrik Erlandson »

Nedan en närbild på råttan där man ser vinkeln som jag har placerat undertill. Utan denna rappade fallet några gånger eftersom underlaget är något felvinklat. Min båt hade redan hål i sprayhoodskenan så placeringen av råttorna var på sätt och vis förutbestämd.
Råttan till genuafall med kil
Råttan till genuafall med kil
Miffo rufftak närbild.JPG (194.57 KiB) Visad 24801 gånger
Jag har placerat genuafallet, kick, storcunningham och spinnlift på fallbänken. Storfallet sitter som sagt på masten. Helst skulle jag vilja ha en avlastare i masttoppen, men det har inte hänt ännu. Uthalet sitter på undersidan av bommen. Spinnakerfallet har jag tagit ut ca två meter över mastfoten och monterade en Harkenråtta 1.5m över mastfoten. Under kappsegling hissar fördäckaren spinnakern men när jag seglar själv eller med familjen plockar jag ner fallet till den femte råttan på fallbänken via ett litet block precis innanför grabbräcket. Fockcunningham sitter för tillfället längst ner på ruffsidan på ena sidan, men jag har en plan att dra upp den på rufftaket bredvid de andra för att den skall bli lätt att nå oavsett vilken bog man ligger på.

Jag köpte en standard seldén bomfäste som jag nitade fast inne i mastrännan istället för den skena som satt där. Vitsen med att höja och sänka bommen har jag svårt att förstå. Istället använder jag cunningham på samma sätt som till focken; se till att skot och cunningham är lösa och hissa till övre mätmärket. När masten var nere hissade jag upp fallet tills schackeln var i läge strax nedanför mätmärket, lagom så att seglets topp hamnade precis under mätbandet. Jag spände det och märkte sedan fallet vid mastfoten. Så fick jag en god referens at varje gång hissa storseglet lika högt. Ingen risk att bryta mot kappseglingsreglerna men framför allt kunde jag ha märken på storskotet vilket gör att jag snabbare httar tillbaka till önskat segeltrim.
Nya bomfästet
Nya bomfästet
Miffo Gooseneck och cunningham.JPG (178.69 KiB) Visad 24800 gånger
Jag monterade tillbaka originalbomskenan direkt ovanför det nya bomfästet och knöt en travare i cunninghamhålet som passade precis i skenan. På så vis fick seglet bra mothåll mot uthalet. Efter bilden togs monterade jag även en travare i halshornsringen istället för linan runt masten som syns. Travaren gör att seglet alltid har rätt avsånd från masten.

Patrik, Miffo SWE-8
Patrik, SWE-8, mIFFo
___/)/)__(\/)_/)__(\(\(\___________
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Nya fall o fallbänk

Inlägg av johan swe-1870 »

Här är en bild av min fallbänk, gjord av akrylplast och skruvad på garaget:
Fallbänk på garage
Fallbänk på garage
IMAG0152s.jpg (136.61 KiB) Visad 24682 gånger
Från vänster är det cunningham stor, lift, uthal, kick, storfall och spinnakerfall. På plattan kan du fritt skruva utan att tänka på att spackla igen gamla hål i båten. Jag föredrar knap till storfallet. Det håller alltid fast falllet där du har satt det.

Allra längst till vänster syns genuafallet, men det syns bättre på denna bild:
Genuafall med avlastare
Genuafall med avlastare
IMAG0153s.jpg (381.29 KiB) Visad 24739 gånger
Fallet är draget via ett kindblock som bryter det lagom runt garagets hörna. Genua hissas med skotwinch och låses med avlastaren.

Här är alltsammans sett snett framifrån istället:
IMAG0156s.jpg
IMAG0156s.jpg (93.96 KiB) Visad 24676 gånger
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar