Placering av fockskena

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Max

Placering av fockskena

Inlägg av Max »

Hej,

Inspirerad av artiklarna i Medvind så har jag nu beställt en s.k. utökad-fock (110%). Förra ägaren av min båt har flyttat fockskenan föröver men placeringen skiljer lite från den bild jag sett i just Medvind.

Två frågor:
* Vore ju skönt att slippa borra och flytta, så kan placeringen på min fockskena fungera ändå (se bifogad bild)?
* Åsikt om hållfasthet och stryktålighet vad gäller fockskena kontra de skenor som används för genua (har iof använt min fockskena för vanlig fock i tre år utan problem men trots allt så ser ju skenan ganska klen ut…)?
Bilagor
GullanFockSkena.jpg
GullanFockSkena.jpg (40.92 KiB) Visad 5603 gånger
SWE-2840 "Gullan"

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Been liked: 20 times

Re: Placering av fockskena

Inlägg av maja »

Fockskenan på bilden verkar sitta för långt bak för att fungera bra med en fock som inte har så högt placerat skothorn som originalfocken.

Jag rekommenderar att du flyttar fram fockskenan. Kanske du kan återanvända ngra av hålen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Has liked: 35 times
Been liked: 27 times
Kontakt:

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag seglar inte med en utökad fock utan en som syddes mig för drygt 10 år sedan enligt då gällande klassregel. Även för en sådan fock tycker jag att din skena sitter för långt bak. Annars tror jag din skena är riktigt placerad i sidled, dvs så nära ruffen som möjligt. Kan du inte bara flytta din skena framåt, när du fått ditt nya segel och fått prova lite först?

Jag har monterat min skena så här:

Bild

Bild

Bild

Jag brukar skota focken där du ser blocket sitta. Focken halsas cirka 10 cm upp, precis som mina genuor.

Jag tävlade i helgen Ven runt med fock och slog IF-konkurrenten som valt genua, trots att halva racet var i för svag vind för fock.
Ibland går det fint!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Max

Inlägg av Max »

Hej,

Marek och Johan, tack för bra återkoppling. Jag flyttar skenan framåt enlig bilden, får dock fundera om jag skall använda min "gamla" fockskena eller köpa en ny "genuaskena" istället.
SWE-2840 "Gullan"

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Has liked: 35 times
Been liked: 27 times
Kontakt:

Inlägg av johan swe-1870 »

Då du ser ut att fungerande travare och block till den gamla fockskenan är det inget särskilt som säger att du måste byta till den nyare varianten. Jag satte "genua"-skena då jag lät den gamla fockskenan sitta kvar mest för att slippa spackla hålen. Nu har jag dock trampat så många ggr på den gamla skenan att jag ändå funderar på att ta bort den.

När du får den nya focken tycker jag du ska prova på befintlig skena och sedan bestämma hur du ska ha det.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Användarvisningsbild
Frage

Inlägg av Frage »

Jag ska sätta en ny skena enligt bilderna.
Fråga: Använder nu genomgående skruv och mutter? Vilken längd i så fall?

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Been liked: 20 times

Inlägg av maja »

Alltid skruv och (vanlig) mutter plus maxi-bricka (även kallad "båtbricka") för dragbelastade beslag. Det brukar väl oftast bli M6. Längden får man anpassa litet efter beslaget tjocklek och om det finns förstärkningar där man sätter skruvarna. Mer än 50 mm längd blir det aldrig och jag menar att man oftast klarar sig med 35 mm. I värsta fall får du väl såga av skruven ungefär jäms med muttern efter montaget.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Skriv svar