Fall till sittbrunn

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

eje
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 sep 2006 19:54

Fall till sittbrunn

Inlägg av eje »

Vi har nyss köpt en Marieholm 26 och har planer på att dra ner fallen till sittbrun och att skaffa ett rullfocksystem. Tacksam för tips beträffande fallnerdragningen och synpunkter på val av rullfocksystem
Eje
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Här kommer en massa personliga åsikter:

Jag tycker att du ska titta lite på hur andra båtar har gjort det. Rent generellt menar jag att man inte ska överarbeta det på våra båtar. Köp inte en massa dyra och klumpiga avlastare, brytblock och winschar!

Det är egentligen bara ett fall som behöver winschas nämligen genuan. Därför behövs det bara en avlastare. Winscha kan du göra med separat winsch eller genuaskotwinsch (om du har den på taket).

Storfall, spinnfall och andra trimlinor behöver bara skotråttor, knap eller liknande.

Försök håll antal brytblock så lågt som möjligt; ger mindre friktion. Det är bättre att en lina går på diagonalen från mastfoten direkt till råtta än att den först ska dras akteröver, sedan tvärskepps och sedan akteröver igen (ja, jag har sett sådana installationer!).

Avlastare är bara dyra och fula. Använd vanliga klassiska råttor (t ex servocleat, ronstan el harken) eller helt vanlig knap.

Använd så tunna linor som möjligt; ger mindre friktion.

Nu vet jag att en M26 ser lite annorlunda ut än en IF och ofta används lite annorlunda med, men rätt mycket är samma ändå.

Rullgenua vet jag inget om.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Håkan IF 2685 MosesII
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 aug 2006 23:48
Ort: Stockholm

Rullgenua

Inlägg av Håkan IF 2685 MosesII »

Har en Furlex 100S.
Den är gedigen och funkar oklanderligt.
Kollade på Plastimo också men valde bort den då den helt enkelt kändes "för billigt" byggd.

Har en Bodinggenua på. Den är jag också nöjd med. Den står bra och låter sig enkelt trimmas
Skulle säkert varit nöjd med en North eller en Gran också.
Jag tror utan att veta att ett nytt segel kontra ett gammalt betyder mer än själva märket om man cruisingseglar.
Livslängden vet jag inget om ännu.

hälsar...
/H
hälsar...
Håkan
Skriv svar