Bomnedhal?

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Thomas SWE 2017
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 aug 2006 18:04
Ort: Limhamn/Skillinge

Bomnedhal?

Inlägg av Thomas SWE 2017 »

En förståsigpåare har anmärkt på att jag på min båt inte har någon trimtamp eller annan anordning som hindrar bomen från att "klättra" upp på masten vilket skulle kunna inträffa främst på öppna bogar. Jag har ju både kick och cunningham och den först nämnda är ju dessutom typiskt sett ansatt vid undanvindssegling, men det är klart att vid lättare vindar så skulle det kanske kunna vara ett problem.

Hur har ni andra gjort?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Många kombinerar bomuthalet med storbommens nedhal. Så har jag gjort. Uthalet går alltså via ett block under bommnocken och sedan via en utväxling vidare till trimplattan på luckgaraget. Blocket fäster jag på undersidan i samma sprint som seglet halsas i. Se http://ks.ownit.nu/IF/if4.htm

Nackdelen med detta att mastliket kan bli litet för spänt i lättvind. Då får man lossa fallet någon eller några centimeter.

Vinden lyfter nog inte bommen alls, inte ens i hårdvind. Däremot kan det kanske vara svårt att sträcka upp liket vid behov. Men det är bara aktuellt när det är litet friskare vind och då du böjer masten för att plana storen. men då kan du väl använda cunningham.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Så har jag också gjort.

Ganska snart efter att kick, uthal och cunningham ordnats till på min båt tog jag bort bomnedhalet för det fyller ingen funktion. Bommen sitter ändå nästan alltid längs ned på skenan.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar