Vilken skotskena är till vad?

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Vilken skotskena är till vad?

Inlägg av Zingoalla »

Hej

Som nybilen IF-båtseglare undrar jag vilken skotskena som är till för vad? Den yttre långa är till genuan. Sedan finns det två till, en långt fram längst till vänster och en kortare i mitten. Jag gissar att de är till för antingen spinacker eller fock. Vilken är till för vilken?

Bild
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Vilken skotskena är till vad?

Inlägg av Nils D »

Den inre är som du skriver för focken. Den i mitten är för genuan, även om den i mina ögon verkar lite kort. Den yttre är en skena som finns på många båtar men som ingen jag känner använder. Vill minnas att jag någonstans läst att den var för ett stort undanvindssegel som dock ingen använder idag. Kanske någon annan på forumet vet mer?
Skotar du genuan på den på bidevindsbogar får du mycket dåliga kryssvinklar eftersom den sitter så långt ut.

Spinnaker skotas inte på skotskenor. Föreslår att du köper eller lånar en bok om grundläggande segling så ser du hur man använder de olika skotskenorna, och hur man seglar spinnaker (som är kul och inte alls så svårt som det verkar ... men det gäller att göra rätt för annars så ...)
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Re: Vilken skotskena är till vad?

Inlägg av Zingoalla »

Hej
Jag hittade "instrutionsboken" till IF. Finns på medlemssidorna. Enligt den är den ytter skotskena för genua och den inre skotskena för kryssfock. Den i mitten finns inte med på skisen i manualen.

Men du menar alltså att du använder den i mitten till genuan?
Jag har alltid kört på den yttre för genuan.

Mvh / Mattias
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vilken skotskena är till vad?

Inlägg av johan swe-1870 »

En del monterar en extra skena för genuan, en bit innanför relingen.

Jag tycker det räcker med originalskenan och har ingen extra inre skena.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Vilken skotskena är till vad?

Inlägg av Nils D »

Zingoalla skrev: 04 maj 2020 20:03 Hej
Jag hittade "instrutionsboken" till IF. Finns på medlemssidorna. Enligt den är den ytter skotskena för genua och den inre skotskena för kryssfock. Den i mitten finns inte med på skisen i manualen.

Men du menar alltså att du använder den i mitten till genuan?
Jag har alltid kört på den yttre för genuan.

Mvh / Mattias
Det är uppenbarligen så som Johan säger i sitt svar, och som du har hittat i instruktionsboken, att den yttre skenan på relingslisten är original för genuan, så jag hade fel i mitt antagande att den är för ett undanvindssegel. Min nuvarande båt hade en extra skotskena för genuan när jag köpte den, och det är den jag använder. Vill få in skotpunkten så mycket som möjligt för att få bra kryssvinklar.

I teorin borde antagligen genuan stå bättre på undanvindar om jag flyttade ut skotet till den yttre skenan men det har jag aldrig gjort. Jobbar istället mycket med att flytta fram skotpunkten på undanvind för att minska twisten i genuan. Eftersom jag ensamseglar mycket önskade jag de första åren att jag hade haft flytande skotpunkter för genuan så jag lätt kunnat justera skotpunkten. Men det projektet har jag skrinlagt eftersom jag nuförtiden när jag ensamseglar enbart kör med kryssfock som jag skotar på den innersta skotskenan. Jag tar betydligt bättre höjd med den segelsättningen, vilket är viktigare än båtfart när man seglar i trånga passager. Tycker dessutom att farten på undanvind med kryssfock också blir rätt bra om man är aktiv med trimmet av både stor och fock. Vilket också besättningen på en Scampi uppenbarligen tyckte när jag seglade om dem på en lång slingrande undanvindsbog förra sommaren :lol:
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Re: Vilken skotskena är till vad?

Inlägg av Zingoalla »

Hej

Hur trimmar du på undanvind? Så här gjorde jag, då fick jag ca 5-6 km/h i en mycket svag vind. (Jag räknar inte knop, det säger mig ingeting.)

https://youtu.be/lsa2DJrcaRM?t=930
Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Re: Vilken skotskena är till vad?

Inlägg av Zingoalla »

Kan också tillägga att i Mariestad där jag håller till och seglar är det väldigt smala farleder som går ut, en norr och en vänster. Där har man verkligen nytta av att kunna gå högt i vinden. En sak som jag inte tänkt på, men som jag kom nu när jag läste ditt svar är att jag kan ju faktiskt byta försegel. Ha focken på kryss och sedan när det med medvind så kan man ju byta till genuan.
Skriv svar