vinshar på rufftaket

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

S-1963

vinshar på rufftaket

Inlägg av S-1963 »

Har planer på att montera genuavinschar på rufftaket.
Är intresserad av åsikter om bäst placering och vinkling av vinscharna (Andersen underdragna). Har någon bilder som visar hur de gjort?

Bengt, Spinaway S-1963

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Been liked: 15 times

Inlägg av maja »

Det finns något olika sätt att placera wincharna och servocleaten. Gemensamt är att de ska placeras på klossar av trä eller plast och fästas med genomgående M6-skruvar med bricka och mutter. Innertaket bör tas loss, så att man har koll på att inte skada kablar när man borrar hålen. Wincharna ska också vinklas något utåt.

Det bästa är att titta på andra båtar och prata med båtägarna om fördelar och nackdelar med just deras placering. Då kan du bilda dig en egen uppfattning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

dagge

Inlägg av dagge »

En viktig sak. Se till att vincharna kommer upp högt nog för att handtaget ska gå fritt från rufflucka och annat. Jag vet av erfarenhet hur irriterande det är när man slår i luckan vid varje slag, och luckan vill man gärna ha stängd om det regnar eller slår in vatten.

Vidare kan man korsskota och ta in förseglet när man sitter i lovart, inte dumt!
Anders Dahlgren, Helsingborg
S/Y Növlan, Råå

Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja »

dagge skrev: Se till att vincharna kommer upp högt nog för att handtaget ska gå fritt från rufflucka och annat.
Det är bl.a. därför att man ska vinkla dem något utåt, t.ex genom att sätta dem där rufftaket börjar bukta.
IF-båtägare sedan 1983

S-1963

Inlägg av S-1963 »

Tack för tipsen.
IF-ägare inom Stockholmsområdet som vill visa hur de löst vinchmontage på rufftaket får gärna kontakta mig.

dagge skrev:
Vidare kan man korsskota och ta in förseglet när man sitter i lovart, inte dumt!
Novis som jag är förstår jag inte riktigt hur man drar genuaskotet för att korsskota?

Bengt, Spinaway S-1963

Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja »

S-1963 skrev:Novis som jag är förstår jag inte riktigt hur man drar genuaskotet för att korsskota?
Det innebär att man t.ex. lägger endast ett varv på läwinchen, drar skotet tvärs ruffnedgången och för övrigt använder lovartswinchen. Då kan gasten sitta kvar på kanten och med fötterna i hängstroppen och sköta skotningen därifrån utan att flytta sig in i båten.

Du kan se hur det går till genom att studera någon av seglingsfilemrna på medlemssidan.
IF-båtägare sedan 1983

Skriv svar