Någon äter mina fall

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Någon äter mina fall

Inlägg av johan swe-1870 »

Det blev sjösättning igår och riggning idag. Skoj!

Men jag upptäckte att genuafallet är slitet precis vid avlastaren. Konstigt! Fallet är ju bara något år gammalt. Inte beror det väl på att avlastaren är kanske 20 år gammal och bara har seglat lite grann? Snabbt beslut; byt avlastaren!

Nu under kvällen roar jag mig med att plocka isär den gamla avlastaren. Det är en Easylock Mini och den ser ut så här:
Easylock mini genomsnitt
Easylock mini genomsnitt
20160409_213235.jpg (229.12 KiB) Visad 12376 gånger
Easylock mini låsningsytorna
Easylock mini låsningsytorna
20160409_213339.jpg (221.26 KiB) Visad 12376 gånger
Easylock mini bottendel
Easylock mini bottendel
20160409_220843.jpg (213.66 KiB) Visad 12376 gånger
Kanske där är lite slitage på bottendelen?

Då jag jämför bottendelen med en gammal jag har liggande är det ganska uppenbart vad som är problemet:
Sliten  och mindre sliten Easylock mini
Sliten och mindre sliten Easylock mini
20160409_220847.jpg (208.46 KiB) Visad 12376 gånger
Översta bottendelen har seglat kanske 5 år. Den nedersta har seglat ca 20 år. Jag tror jag har hittat orsaken till att genuafallet slits fortare nu än för i tiden. : :!:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Någon äter mina fall

Inlägg av maja »

Ja, fallet kanske glider litet om avlastaren är sliten.

Sedan något år tillbaka har jag tagit bort fallwinchen och kör med ett Harken skotlås samt cunningham i halshornet, pss. som Patrik Erlandsson i Miffo. (Se Patriks artiklar i Medvind några nummer tillbaka).
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Någon äter mina fall

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har inte heller någon dedikerad fallwinsch. Jag valde att rationalisera bort den. Istället använder jag en skotwinsch som fallwinsch. Det är också därför som jag har en avlastare.

En nackdel är förstås att avlastaren måste bära hela lasten själv.

Menar du att din genua hänger enbart på ett skotlås och inget annat? :shock:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Någon äter mina fall

Inlägg av maja »

Ja, fallet sitter i ett Harken skotlås av aluminium, Hjertmans artikelnummer 3028-150.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Någon äter mina fall

Inlägg av IF1158 »

Marek, funkar det att ha även ha storfallet i samma typ av skotlås som du har genuan i?
Jag har nu easylock mini samt fallvinsch men överväger rätt rejält att ta bort både vinsh och avlastare nu när jag snyggar upp fallbänken.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Någon äter mina fall

Inlägg av maja »

Jag vet inte. Jag hissar storseglet vid masten och lägger fallet kring en knap.

Prova och se. Det gå nog att hissa fallet och fästa det i skotlåset. Men problemet är väl kanske att få loss fallet när man ska ha ner seglet. Man bör nog ha en bom med travare för att kunna släppa uthal/nedhal för att lätta på trycket...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Någon äter mina fall

Inlägg av IF1426 »

Johan skriver; Jag tror jag har hittat orsaken till att genuafallet slits fortare nu än för i tiden. :, beror det på att den äldre är mer insliten?

När man funderar på varför bottenplattan är mer sliten mot in och utgång, och studerar bilden på avlastaren, som i det här fallet är, Easylock mini, avsedd för lina 6 till 8 mm, där ser man att en t.ex. 8mm fall-lina inte går i en rak linje genom avlastaren, när den är öppnad. Eftersom 8mm är max, verkar det som att slitaget uppstår när linan löper i en svängd linje genom avlastaren. Men det kanske inte förklarar det begränsade slitaget som du nu har upptäckt.
Jag har ett liknande arrangemang för fockfallet, och har då en Spinlock XAS vinschavlastare, 6 till 12mm, där linan löper i en rak linje genom avlastaren, vilket jag har bra erfarenhet av.
Att använda en vinschavlastare eller skotlås, för som i det här fallet till fockfall, båda tar väl upp samma arbetsbelastning, det avgörande är hur man förankrar det på plats.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Någon äter mina fall

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag vet inte säkert om det slits mer fall nu än tidigare. Det är bara en känsla jag har fått. När jag tänker efter är det nog inte fler än 4 jag har köpt under 20 års tid, och ett vet jag blev stulet efter något år. Det ger en genomsnittlig livslängd på ca 6 år. Jag har hela tiden använt 8 mm fall med dyneema-kärna.

Min hypotes är ungefär så här: Eftersom spåren börjar bli nedslitna över hela banan, tror jag tendensen att fallet glider har ökat. Lite längre glid varje gång innan käftarna tar, borde ge ökat slitage på linan.

Jag har också funderat på varför bottenplattan är mer sliten vid in- och utgång. Bottenplattan är nästan plan, och in- och utgångshålen är något nedsänkta. Då slits plattan mest intill in- och utgångshålen. Så småningom bildar linan troligen en båge istället, och slitaget flyttar allt längre in på plattan.

Den mindre slitna bottendelen jag visar på en av bilderna, kommer från en avlastare som drogs sönder på grund av felaktig behandling. En snabb gast winschade i sidled, varvid sidostycket brast. Den har inte seglat alls lika många år, bara legat i "bra att ha"-lådan och väntat på att bli dissekerad.

Avlastaren Easylock Mini har max last 450 kg och har visat sig räcka för mitt seglande.

Det föreslagna skotlåset Harken Cam-Matic Cleat 150 har max last 136 kg, dvs bara 30% av Easylock Mini. Det tycker jag är för lite för att fungera till ett försegelfall. På andra ställen är det dock ypperligt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar