SKOTBALK

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

SKOTBALK

Inlägg av IF1426 »

Läser IF-seglare på Face-book där frågan är att lossa skotbalken, råden är att slå med hammare/slägga eller knacka på bultarna inne i sibrunnsfacken, vidare att balken är kilformad, den har raka sidor. Balken är tätad på undersidan runt skruvarna och suger fast ganska ordentlígt.
Som tur är går Maja in med ett relevant tillvägagångsätt, att över tid sätta tryck på balken underifrån som gör att balken till slut lossnar.
Det förvånar mig att tekniska frågor ställs på Face-book.

IF1426 / L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: SKOTBALK

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är rätt: skotbalken är inte särskilt kilformad. På min båt hade balken rektanulärt tvärsnitt då jag ersatte den för 20 år sen.

Däremot är nog rännan balken sitter i inte gjord med perfekt lodräta sidor, vilket kan göra att balken kan sitta fast. Dessutom är balken gjord av trä som sväller av fukt. För att få loss balken lättast bör man passa på när den är så torr som möjligt.

Jag håller med dig i din förvåning över att folk frågar sådana saker på fejsbuck. Några har provat att svara där och rekommendera detta forum istället, men inte haft full framgång.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: SKOTBALK

Inlägg av IF 2719 »

Bytte skotbald förra året. Den gamla var mkt svår att få bort, eftersom förre ägaren också fyllt hela rännan med sikaflex. Skrapade bort sikaflex med tapetkniv så gott det gick, slog ur bultarna underifrån med slägga och tog försiktigt med gammalt stämjärn längsmed undersidan av balken för att få den att lyfta. I botten av rännan lossade lite av plasten, och jag fick lägga i polyester efteråt, men det hade inte gått att göra på något annat vis eftersom den satt så hårt fast. Tillverkade ny skotbalk i ek, rektangulär och fyllde bara med sikaflex vid bulthålen och vid sidosargen, samt längst upp på kanten av balken (när den satt på plats), så att den blir lättare att ta bort nästa gång. Jag tror inte hella rännan behöver bäddas in i en hel tub sikaflex...
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: SKOTBALK

Inlägg av Lasse L »

IF 2719 skrev:Tillverkade ny skotbalk i ek, ...
Ek? Det skall vara Björk i balken.
BJORKliten.jpg
BJORKliten.jpg (91.54 KiB) Visad 25194 gånger
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: SKOTBALK

Inlägg av IF1158 »

Jag har tittat på min skotbalk i flera år som dels ser enormt ledsen ut och även sprucken.
Kan det vara smart sätta dit en skotbalk av alumiumprofil istället?
Jag tänker underhållsfritt och starkt men får man göra så enligt klassreglerna?

Är det någon som provat använda fyrkantrör i aluminium?

Jag tänker sätta ditt ny skena för storskotstravaren etc och då lika bra göra rätt från början...
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: SKOTBALK

Inlägg av Gripen »

Skotbalken ska vara i trä enligt klassreglerna. Jag tror att det anses onödigt dyrt av förbundet.
Om balken är sprucken ska du nog byta ut den.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: SKOTBALK

Inlägg av IF1426 »

Att skotbalken skulle vara kilformad menas säkert med att ändarna är vinklade för att anpassas till sargens lutning. Balken får inte kilas fast mot ändytorna utan en mindre spalt bör finnas för att balken skall ligga tätt i botten på urtagen i sittbrunnsbänkarna.
Jag demonterar skotbalken varje år efter upptagning, det kan tyckas vara överkurs, men den fukt som finns under skotbalken tar lång tid att torka ur.
Lasse L får ursäkta men en skotbalk i björk är ganska känslig för röta om fukten i spalterna tar lång tid att torka ur.

IF1426 / L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: SKOTBALK

Inlägg av maja »

Ja, det där med slägga och stämjärn är ju rent förstörande... ;-) ..
Men det kanske ändå blir nödvändigt ibland när förre ägaren inte riktigt har haft koll på vad han sysslat med... 8)

Min skotbalk är i prima skick, trots att den är över 40 år.

Materialet är något slags ädelträ, som var standard från varvet. Jag tror det är teak, eftersom den klarat miljön så bra, men jag kan ha fel.

Jag har lackat den med penetrerande lack. Jag demonterar den varje höst men hjälp av ett bestämt ryck eller litet tryck underifrån vid kistbänkssidorna med en enkel hävarm mot sittbrunnsdurken, som jag lastar av med en träskiva.

Jag tätar bara med silikongummi runt hålen. Sikaflex blir svårare att få loss. På skruvarna har jag trätt några 8 mm maxibrickor för att balken ska lyftas litet och ligga fritt från vatten i skåran.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: SKOTBALK

Inlägg av Lasse L »

IF1426 skrev: Lasse L får ursäkta men en skotbalk i björk är ganska känslig för röta om fukten i spalterna tar lång tid att torka ur.
IF1426 / L-Å Andersson
:P Inte min Björk i skotbalken, den växer så bra, kommer säkert att ta fler decennier innan den ruttnat upp.
Men innan dess har jag huggt upp den till några kubik ved.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: SKOTBALK

Inlägg av johan swe-1870 »

När jag för 20 år sen bytte balk gjorde jag en ny av en gammal dörrkarm i teak. Balken har rektangulärt tvärsnitt och är mycket riktigt snedskuren i ändarna mot sittbrunnssargen, både lodrätt och i båtens längdled.

Jag tar också av min skotbalk varje vinter för att rengöra och olja in den. Jag tätar bara runt skruvarna, och monterar balken med brickor mellan balk och plast så att där är ett litet avstånd så att vatten och smuts kan ta sig ut, precis som Maja gör.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: SKOTBALK

Inlägg av IF1426 »

Lasse L. ok, man kan vara lite kort tänkt ibland. :lol:

IF1426 / L-Å Andersson
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: SKOTBALK

Inlägg av Lasse L »

Lasse L skrev:
IF 2719 skrev:Tillverkade ny skotbalk i ek, ...
Ek? Det skall vara Björk i balken.
Bilagan BJORKliten.jpg finns inte längre
Haver nu plockat bort balken, som var helt intakt i teak.
Naturvänner hys ingen oro för björken är omplanterad.
Skotbalken är bara ivägen, skall lösa storskotningen på något mer benvänligt sätt.
BJORKaug.jpg
BJORKaug.jpg (86.46 KiB) Visad 25128 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: SKOTBALK

Inlägg av maja »

Lasse L skrev: Skotbalken är bara ivägen, skall lösa storskotningen på något mer benvänligt sätt.
Sitt på däckskanten, så kommer inte balken i vägen för dina ben.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: SKOTBALK

Inlägg av Lasse L »

maja skrev:
Lasse L skrev: Skotbalken är bara ivägen, skall lösa storskotningen på något mer benvänligt sätt.
Sitt på däckskanten, så kommer inte balken i vägen för dina ben.
När jag sitter eller seglar är det inga problem utan det är när jag rör mej i båten,
med seglen nertagna och ev. supstuga uppe som det skall vara framkommligt utan att behöva lyfta på skånkerna.
Gugge
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 feb 2012 11:38

Re: SKOTBALK

Inlägg av Gugge »

Jag tänker lika som du Lasse
Skriv svar