Segel till IF / Marieholm 26

Segel

Moderator: Moderator

dagge

Segel till IF / Marieholm 26

Inlägg av dagge »

Jag har införskaffat ett begagnat storsegel från Boding till en IF. Det visar sig dock att seglet kommer från en Marieholm 26, åtminstone enligt segelmärket.

Går det använda till IF?
Är det samma mått?
Om man vill kappsegla, FÅR man använda seglet till IF's LYS?
Seglet är på travare, är det samma mastprofil på Marieholm 26 som på IF från -80?

Tacksam om någon sitter på bra svar.
Anders Dahlgren, Helsingborg
S/Y Növlan, Råå

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Been liked: 15 times

Re: Segel till IF / Marieholm 26

Inlägg av maja »

dagge skrev:Jag har införskaffat ett begagnat storsegel från Boding till en IF. Det visar sig dock att seglet kommer från en Marieholm 26, åtminstone enligt segelmärket.
  • 1. Går det använda till IF?
    2. Är det samma mått?
    3. Om man vill kappsegla, FÅR man använda seglet till IF's LYS?
    4. Seglet är på travare, är det samma mastprofil på Marieholm 26 som på IF från -80?
Tacksam om någon sitter på bra svar.
1. Troligtvis, om travarna passar i likrännan och om akterrundan inte är för stor så att den fastnar i akterstaget.
2. Det kan vara det, men det är inte säkert.
3. Nej, seglet måste ha korrekt klassmärke.
4. Om mastprofilen är samma passar travarna. Men det finns olika mastprofiler och olika masttillverkare till både IF-båt och Marieholm 26.

Men jag förstår inte riktigt att du frågar 1, 2 och 4, eftersom det enda sättet att få svar på dem är att prova/mäta själv.. 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

dagge

Inlägg av dagge »

Din fråga varför jag inte mäter själv är befogad, maja. Svaret är enkelt, jag är lat, har dåligt med tid samtidigt som jag vet att en hel kunskapsbank sitter där ute i landet och gärna delar med sig... :D

Vill dessutom slippa borra bort hjälpmatargrejen för mastliket i onödan för att testa travarna, det är syrrans båt...

En ny fråga: hur tar man enklast bort klassmärke och segelnummer utan att använda sax...
S/Y Növlan, Råå

Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja »

Jag trodde syrran hade sålt båten till dig... :shock:
IF-båtägare sedan 1983

dagge

Inlägg av dagge »

Det kan man lätt tro, men nix. Jag har lånat den några år då hennes familj bott utomlands. Som lite "tack för lånet" tänkte jag uppgradera segelgarderoben något nu när de får tillbaka båten, något som inte gick så smidigt som jag hoppats... :oops:

Hon tycker båten går trögt och jag hävdar att urblåsta originalsegel från -80 nog kan spela in. Den IF hon jämförde med hade rätt nytt ställ. Låter det rimligt? Båten i övrigt är fräsch.
S/Y Növlan, Råå

Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja »

Att tillföra segelgarderoben ett begagnat Bodingsegel skulle jag själv knappast kalla en uppgradering... :? ..
Men jag har ju inte sett seglet, så jag kan ju naturligtvis ha fel.. :shock:

Normalt får man vad man betalar för, och Bodingsegel är inte kända för att vara särskilt dyra, inte ens när seglen är nya.

Det enda jag vet om Boding är att de fullständigt skiter i de mått och andra krav som klassreglerna ställer på IF-segel. Så det är kanske därför de också kallar ett Marieholm 26 segel för IF-segel. :( För ett IF-storsegel med replik passar alltid till en M26, men det är inte alltid säkert att det omvända gäller.

Och om du inte ens kommer åt att prova om travarna passar på grund av storsegelinföraren ("hjälpmatargrejen" :?: ), hur har du då tänkt dig att seglet du köpt ska kunna användas :?: :?:

Om din syster jämförde sig med någon som har ordning på sin botten och sina segel och som dessutom seglar med en duktig, vältränad besättning, kan trögheten bero på litet vadsomhelst.
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Has liked: 23 times
Been liked: 23 times
Kontakt:

Inlägg av johan swe-1870 »

dagge skrev:Hon tycker båten går trögt och jag hävdar att urblåsta originalsegel från -80 nog kan spela in. Den IF hon jämförde med hade rätt nytt ställ. Låter det rimligt? Båten i övrigt är fräsch.
Det finns ett enkelt sätt för dig att testa om segelbytet har haft effekt: var med på några av klubbens veckoseglingar! Där finns alltid flera IF-ar som seglar. Närmast för dig är att gå 30 m från båten till klubbhuset en onsdag strax före 18:00. 8)
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Skriv svar