segeltravare till proctor mast

Segel

Moderator: Moderator

Daniel
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 jan 2021 14:48
Been thanked: 1 time

segeltravare till proctor mast

Inlägg av Daniel »

Hej,
i år vill jag gärna montera travare på min storsegel som har replik. Men att välja rätt travare är inte så lätt. Bifogad finns det en bild som visar hur stor rännan är. Har ni några tips vilken sorts travare skulle vara bäst?
Tackar
Daniel
Bilagor
proctor.jpg
proctor.jpg (52.86 KiB) Visad 15671 gånger
sketch.jpg
sketch.jpg (63.92 KiB) Visad 15671 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: segeltravare till proctor mast

Inlägg av maja »

Den mindre modellen av Seldens segeltravare tror jag ska passa.
Du kan handla dem på Hjertmans.

Normalt monteras travarna med segelschacklar i öljetter, men man kan även sy fast dem. Så det kräver litet utrustning. Kanske det är värt att låta en segelmakare göra jobbet åt dig.. ?..Hen vet vilka travare som gäller för IF-båten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Daniel
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 jan 2021 14:48
Been thanked: 1 time

Re: segeltravare till proctor mast

Inlägg av Daniel »

Det finns två olika modell som är 10 och 14 mm bredd.
Tyvärr har Hjertmans Uppsala just de där inte på hyllan så att jag kan prova och nästa segelmakare är i Stockholm. Men kanske är det värd det att skicka bilderna ditt.
Sen kollade jag hur man fästa travaren på seglet och att sy verkar vara bästa lösningen. Sjösättning är långt fram ...
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: segeltravare till proctor mast

Inlägg av IF1426 »

Sökte efter segeltravare från Hjertmans, de från Seldens har som enda beskrivning att de är av vit plast,inga mått uppgifter, märkligt.
Hittade en reserv tavare ,typ Selden den mindre 11mm som jag använt för att sätta travare i ett äldre segel,
har mast av den mer päromformade, droppformade typen där likrännan är 5mm,kontrollmätt, vilket travaren fungerar därtill.
Om man ser till den beskrivning av masttyp du har som är mer oval, där likrännan är 6mm, när jag mäter på min travare som då är 11mm bred och har ett liv på 3mm och om man då räknar på detta och travaren ligger an mot ena sidan blir greppet till motsvarande endast 1mm, vilket gör att den mindre typen inte är lämplig i ditt fall.

L-Å Andersson,
Senast redigerad av 4 IF1426, redigerad totalt 18 gång.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: segeltravare till proctor mast

Inlägg av maja »

Jag är nästan säker att det är den mindre modellen. Kanske någon annan läser detta och kan bekräfta.

Be Hjertmans beställa båda varianterna och säg att du är osäker på storleken men vill köpa en av dem. Det brukar gå bra.

Du behöver cirka 10-12 travare (3 förpackningar på 4 vardera). Om du syr fast dem behöver du ha tillgång till lämpligt band och en rejäl gammaldags symaskin, t.ex. av modell Singer eller Husqvarna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: segeltravare till proctor mast

Inlägg av Andreas89 »

Erlandssons Brygga säljer en "Travare Plast Proctor" med bredd 15,8mm. Den passar fint i min Proctor men jag har inte mätt rännan, jag köpte bara en för att testa när jag fick syn på den i butiken. Jag kan posta den till dig ifall du vill testa i din mast innan eventuellt köp.
Daniel
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 jan 2021 14:48
Been thanked: 1 time

Re: segeltravare till proctor mast

Inlägg av Daniel »

Tack för offerten Andreas. På Seldens hemsida hittade jag lite info angående travaren. Det finns 3 olika modell och du har väl den största med 16mm bredden. Jag föredrar lite glapp så 14 mm verkar vara bättre.
Sen är det kanske bättre att sätta in öljetter istället för att sy. Själva info finns också på seldens hemsida.
Segelmakaren i Stockholm tar ca 900 kr för att sätta in öljetterna. Det är väl ett bra pris?
Bilagor
image1.jpeg
image1.jpeg (57.38 KiB) Visad 15574 gånger
image0.jpeg
image0.jpeg (63.85 KiB) Visad 15574 gånger
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: segeltravare till proctor mast

Inlägg av Andreas89 »

Daniel skrev: 09 feb 2021 16:02 På Seldens hemsida hittade jag lite info angående travaren. Det finns 3 olika modell och du har väl den största med 16mm bredden.
De är olika modeller. Den som säljs som Proctor finns bara i 15,8 eller 19mm bredd.

Proctor
Bild

Seldén
Bild
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: segeltravare till proctor mast

Inlägg av maja »

Det är nog så att man ska välja modell på travare beroende på vilken mast man har. Det finn sh att man ju t.ex. droppformad och oval mastsektion och dessutom olika fabrikat. Kan tänka mig att en droppformad mastsektion inte rymmer lika breda travare i likrännan som en oval.

Trots detta har jag aldrig haft några problem med travare till mina segel. Segelmakarna har alltid valt rätt av någon anledning. Det viktigaste är nog att travaren inte är för tjock så att den ryms i spalten. För små travare kan riskera att rappa ur och för stora kan kanske kinka när man hissar och firar. Men om man inte syr fast travarna utan har öljetter, kan man ju alltid byta ganska lätt...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: segeltravare till proctor mast

Inlägg av IF1426 »

A.propå den överkryssade bilden ovan, fig 3.1.b, fr. Selden. Hittade en text i ett häfte som handlar om Segelvård, återger en del som skivits där.

" Schacklar, travare och förstärkningar.
Här förlitar man sig nog bäst på segelmakarens omdöme.

Tips för långseglaren.
1.
2. Travare fastsydda med vävt band (webbing), i stället för plast-schacklar."

Nu är det sannolikt inte en långsegling, frågan i den här tråden handlar om, vill bara visa att det i den här skrivningen kan det vara ett andra alternativ, det finns även fler typer av lösningar vad gäller travare.

När man eftermonterar tavare till replik faller inte seglet ihop lika tätt eftersom repliket lägger sig i något större bukter, när man beslår det till bommen, vilket är min erfarenhet,

L-Å Andersson
Daniel
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 jan 2021 14:48
Been thanked: 1 time

Re: segeltravare till proctor mast

Inlägg av Daniel »

De Proctor travare kommer troligen inte passa min mast eftersom spaltöppningen i likrännan är bara 6mm.

Angående långsegling finns det inga ambitioner verkligen och hela projektet ska bara vara för att lätt kunna segla ensam utan att stå vid masten varje gång man hissa seglet eller få ner det.
Två saker får mig att välja slutligen att går för öljetter. Byte av travare när de är trasigt går lätt och ifall det är fel modell som inte rör sig lätt då går det att byta mot lite pengar också.
Sen är det väl så som L-Å skriver att replik gör att seglet inte faller ihop tätt och då behöver man mycket rörlighet mellan travare och replik. Vet ej om man kan bibehålla den där rörligheten när man sy fast seglet med vävt band.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: segeltravare till proctor mast

Inlägg av maja »

Jag har haft travare i mina segel så länge jag har seglat och faktiskt aldrig haft några problem. Som du skriver är spalten i likrännan nog dimensionerande. Så om du har 6 mm spalt, ska du välja en travare där det motsvarande måttet är litet mindre. Min spalt är nog ännu mindre, så därför får jag välja ganska små travare.

Alla mina segel utan det sista har varit retrofittade mrd travare efter att jag pensionerat dem till tur- och träningssegel. Men det senaste är utrustat med travare direkt som nytt. Men här finns även ett replik. Segelmakaren sa att det blir bättre och hållbarare om man gör så...
Man får bara ha ett tillräckligt rymligt bomkapell...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: segeltravare till proctor mast

Inlägg av maja »

Mina reservtravare visade sig ligga lätt tillgängliga i förrådet... :P .

Jag konstaterade att det var frågan om Hjertmans artikelnummer 5052-12 för segelschackel (liten), 24 mm invändig längd) samt Hjertmans artikelnummer 5056-102 (Seldens) för travaren, 10 mm bred. Bredden för slitsen i rännan är bara 3 mm, så den bör passa de flesta IF-master med droppformad mastsektion och / eller där likrännan har en smal slits.

Men i ditt fall kanske likrännan och slitsen är så breda (16 mm resp. 6 mm) att det skulle passa bättre med den större modellen (5056-142) för din mast. Travaren får ju inte vara för liten, för då finns ju risk att den kan rappa ur... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: segeltravare till proctor mast

Inlägg av IF1426 »

"Sen är det väl så som L-Å skriver att replik gör att seglet inte faller ihop tätt och då behöver man mycket rörlighet mellan travare och replik. Vet ej om man kan bibehålla den där rörligheten när man syr fast seglet med vävt band."
Vad jag menar, att seglet inte faller ihop tätt , är att de yttre rundningarna, bukterna, blir större vid varje lager segelduk som läggs på båda sidor om bommen, när det är replik, och travarna ligger kvar i likrännan ett stycke över bommen.



Svar på Daniels fråga enl, ovan, travaren har lite trögare rörlighet med vävt band, när man beslår seglet. Skulle vara intressant om du återkommer, om det är så att du tänker göra en montering av öljetter och då med plastschacklar, och om du skall utföra det själv eller lämnar till segelmakare, vilket inte framgår. I ditt fall är travare Selden 14mm , användbara som jag ser det.

L-Å Andersson
Senast redigerad av 5 IF1426, redigerad totalt 22 gång.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: segeltravare till proctor mast

Inlägg av johan swe-1870 »

Är det inte underligt att likrännan kan ha bredden 3 mm på en mast och 6 mm på en annan? Det är trots allt rätt stor skillnad. Jag blev så nyfiken att jag tog med mitt skjutmått på dagens promenad till hamnen och mätte två olika IF-master.

Silverfärgad droppformad Proctormast variant 2: 4.5 mm
Silverfärgad elliptisk Proctormast variant 3: 4.8 mm

Jag tog måtten på 2-3 olika ställen mellan inmatningsurtaget (ovanför bommen) och vantspridare. Jag hittade ingen guldfärgad droppformad Proctormast av variant 1 att mäta på.

Enligt min mätning har alltså masterna snarare ungefär samma bredd på likrännan.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar