Stormstorsegel

Segel

Moderator: Moderator

Birger N-162
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 aug 2011 13:21

Stormstorsegel

Inlägg av Birger N-162 »

Finnes det noen typisk størrelse på et stormstorseil?
Jeg forsøker å selge et stormstorseil på salutorget, et som fulgte med båten da jeg kjøpte den, og en mulig kjøper lurte på om det var riktig at et stormstorseil er så stort som 12 kvadratmeter (75% areal av et vanlig storseil). Jeg målte seilet til 7.70 meter langs masten, og 3.10 langs bommen, som blir ca 12 kvadratmeter (seilet ser veldig trekantet ut, uten at jeg har målt lengden på akterliket).

Er det noen som har erfaring med bruk av stormstorseil, hvor store de bruker å være, og hvor hard vind man kan seile i med dem?

mvh
Birger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Stormstorsegel

Inlägg av maja »

Ett stormsegel ska bland annat inte ha några lattor.

För övrigt verkar seglet vara ungefär lika stort som ett revat vanligt storsegel.

Generella rekommendationer för stormsegel finns att läsa i ISAF Offshore Regulations. Jag tror trots allt inte det är något man behöver bry sig om för en IF-båt, såvida man inte ämnar segla på oceanerna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Caspar B
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 okt 2009 21:29

Re: Stormstorsegel

Inlägg av Caspar B »

Som Maja sier virker det litt rart å bruke et stormstorseil til IFen, men når det er sagt har et godt stormsegl en del fordeler som sikkert kan være relevante for en IF verdensseiler :P

Offshore Racing Congress (ORC) nevner en del av attributtene ved et godt stormsegl.

- At storseglet er festet til masten, men ikke til bommen. (Skjøtet som et forsegl med doble skjøter slik at seglet kan strammes til senterlinjen)
- Skal ha lav "aspect ratio" - altså forholdsvis kort og bredt
- ORC opererer med følgende formel for areal på stormseilet: "Maximum trys’l size is P (mainsail luff) X E (mainsail foot)
X .175." Jeg antar at målene er i fot.
- Skal ikke ha spiler eller andre harde forsterkninger
- Et viktig aspekt er at et dypt revet storsegl skjøtet på bom har andre egenskaper enn et stormsegl som kan sys veldig flatt. ORC viser til at et veldesignet stormsegl har 3-5% bus, mens et vanlig storsegl opererer med over 10%. Så stor bus antar jeg det er vanskelig å fjerne bare med riggtrim når storseglet er dypt revet.
- Et tungt revet storseg vil ha sitt CE (centre of effort) lengre fram enn et godt stormsegl, siden underliket er så mye kortere. Med CE lengre bak vil det kunne hjelpe på kryssegenskapene og hvis man må ligge bi.

Med de målene som du oppgir på ditt stormsegl vil antageligvis seglet ikke bli betegnet som et stormsegl av ORC. Men seilformen, busen og materialet seilet er laget av er jo også viktige.

Bild

Dette ble litt mer enn det jeg hadde tenkt til å skrive, men akkurat nå er det stille på jobben :lol:

Edit: Jeg fant en artikkel oprinnelig publisert i Cruising World for de vil lese mer om temaet: http://www.thesailingfoundation.org/SAS ... 0Sails.pdf :P
Skriv svar