Svenska IF-båtförbundets forum • Yttre vantinfästningar på If? - Sida 2
Sida 2 av 2

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Postat: 11 jan 2021 20:23
av Andreas89
Jag mailade Peter Grönlund så får vi se vad han svarar.

Jag har lite gamla bilder från i somras när jag blev varse om saken men ska kika närmare när vädret tillåter demontering.

Över däck finns lite korrosionsprodukter runt bultarna.

Bild

Under däck ser det hyfsat rent ut men visst anar man lite vitt pulver under blecket runt skruvhålen. Får återkomma med vidare diagnos när grejerna är loss.

Bild

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Postat: 11 jan 2021 21:19
av maja
Det man ser på första bilden är spaltrost som här är mest att betrakta som ett skönhetsfel i de här sammanhangen. Jag själv har minst lika mycket kring förstagsinfästningen och även litet grann kring toppvantsjärnen. De uppstår i mikrosprickan mellan metall och plast som bildas när man spänner vanten och är därmed svårt att undvika.
Eftersom plast är ganska elastisk kan man inte spänna muttern för hårt. Man ska använda en fast nyckel med längden avpassad till mutterstorleken och dra hårt för hand.
Om järnen sitter fast ordentligt finns kanske ingen anledning att göra något. Själv känner jag inte till ett enda fall där ett toppvantröstjärn har gått av eller blivit allvarligt skadat såvida man inte har utsatt dem för överkast ism. Kollision eller ism. lyft med en för kort centrum lyft och där man använt röstjärnen som fäste för bananslinorna.

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Postat: 11 jan 2021 21:24
av maja
Det man ser på första bilden är spaltrost som här är mest att betrakta som ett skönhetsfel i de här sammanhangen. Jag själv har minst lika mycket kring förstagsinfästningen och även litet grann kring toppvantsjärnen. De uppstår i mikrosprickan mellan metall och plast som bildas när man spänner vanten och är därmed svårt att undvika.
Eftersom plast är ganska elastisk kan man inte spänna muttern för hårt. Man ska använda en fast nyckel med längden avpassad till mutterstorleken och dra lagom hårt för hand.
Om järnen och muttrarna sitter fast ordentligt finns kanske ingen anledning att göra något. Själv känner jag inte till ett enda fall där ett toppvantröstjärn har gått av eller blivit allvarligt skadat såvida man inte har utsatt dem för överlast ism. kollision eller ism. lyft med en för kort centrumlyft och där man använt röstjärnen som fäste för balanslinorna.

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Postat: 11 jan 2021 21:50
av Andreas89
Tack för input!

Peter Grönlund var snabb på att svara och menar att en bult som rör på sig bör efterdras samt kontrolleras så att inga tendenser till brott finns i metallen. Han säger även han att han aldrig hört om en 10mm öglebult som brustit på en IF.

På nya IF sitter den Wichard Eye Bolt M10 #6495 som syns ovan i tråden.

Då lägger jag tankarna på att köpa ny bult på is tills jag rett ut varför den rör på sig. Kanske är den bara löst dragen då.

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Postat: 26 feb 2021 17:23
av Andreas89
maja skrev: 11 jan 2021 18:42Kolla så att det inte har läckt vatten och att kanske aluminiumet kring bulten har ärgat bort, och det är därför som dina beslag är lösa.
Det visade sig vara just så.

Det har droppat från aluplåtarna när jag varit i båten i töväder så jag monterade av alla järn idag. Ingen av bultarna hade någon tätningsmassa att tala om.

Undervantens bultar var stukade så det var nog på sin tid att byta.

Bild

Nya plåtar och en lite mer generös dos tätningsmassa borde lösa problemet.

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Postat: 26 feb 2021 19:55
av maja
De gamla10 mm bultarna för toppvanten kan vara skadade.
Man känner ju inte till båtens historia och varför bultarna sitter löst.

Därför ska man nog inte vara småsnål utan montera nya Wichard Eye Bolt M10 #6495 när man ändå håller på. Det är trots allt det bästa alternativet för närvarande.

För undervanten ska man naturligtvis välja den "danska" modellen.

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Postat: 26 feb 2021 23:30
av Andreas89
Jag håller med. Och jag vet att båten kapp och turseglats flitigt, iallafall periodvis, så det känns helt i sin ordning att byta en och annan konstruktionsdetalj på en 48 år gammal båt.

Danska järn inhandlades förra sommaren och kommer monteras innan båten åker i sjön.