Svenska IF-båtförbundets forum • Förstärka mastfot
Sida 1 av 1

Förstärka mastfot

Postat: tis 18 aug 2009 15:04
av Anna SWE-3280
Jag har en IF från 1978 med Seldenmast och troligen det beslag som på hemsidans tips och trix kallas för "felkonstruerat", dvs mastbulten skall inte stickas igenom ett hål utan bara passas in en skåra vid påmastning. Någon som vet hur tjock en sådan förstärkningsplåt behöver vara för IF-båten? Enligt beskrivningen på hemsidan bör mätbanden på masten justeras efter hur tjock plåten är. Skall jag tolka det som att det krävs flera cm tjock plåt?

Om beslaget bör förstärkas tänkte jag passa på att göra hål för block i förstärkningen samtidigt så att fler tampar kan dras till ruffluckan, ung som den sk railplåt som Benn´s riggverkstad säljer till Expresser.

Jag är förstås också tacksam för alla övriga erfarenheter och tips i ämnet jag kan få!

Mvh
Anna SWE-3280

Re: Förstärka mastfot

Postat: sön 02 maj 2010 15:48
av Anna SWE-3280
Min fråga om hur man förstärker mastfoten är fortfarande aktuell.

Finns det möjligen någon därute som har erfarenhet eller tips om detta så är jag mycket tacksam!

Mvh
Anna H

Re: Förstärka mastfot

Postat: sön 02 maj 2010 18:53
av johan swe-1870
Jag har Proctor-mast så jag är lite osäker.

Jag tror att plattan under Selden-masten har för liten area och därför tenderar att tryckas ned i däcket. Det jag tror folk brukar göra är att sätta en rostfri plåt med större area under däcksbeslaget. Jag gissar att tjockleken är minst 5 mm, men vet inte säkert. Det förekommer nog också att man vinklar upp bakkanten på plåten och tar upp hål i den så att där går att schackla fast brytblock.

Någon med Seldenmast får gärna kommentera och visa en bild!

Re: Förstärka mastfot

Postat: sön 02 maj 2010 20:48
av maja
4-5 mm tjock plåt är lagom, 3 mm kanske också räcker.

Om man vill böja plåten så som Johan föreslår, går det nog bara med max 3 mm tjock plåt. Annars måste man nog värma med gassvets för att klara av att böja plåten. Alternativt kan man svetsa på en kant.