Förstärka mastfot

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Anna SWE-3280
Inlägg: 17
Blev medlem: 27 aug 2006 19:20
Segelnummer: 3280
Båtnamn: Inga Therese
Ort: Råå
Has thanked: 3 times

Förstärka mastfot

Inlägg av Anna SWE-3280 »

Jag har en IF från 1978 med Seldenmast och troligen det beslag som på hemsidans tips och trix kallas för "felkonstruerat", dvs mastbulten skall inte stickas igenom ett hål utan bara passas in en skåra vid påmastning. Någon som vet hur tjock en sådan förstärkningsplåt behöver vara för IF-båten? Enligt beskrivningen på hemsidan bör mätbanden på masten justeras efter hur tjock plåten är. Skall jag tolka det som att det krävs flera cm tjock plåt?

Om beslaget bör förstärkas tänkte jag passa på att göra hål för block i förstärkningen samtidigt så att fler tampar kan dras till ruffluckan, ung som den sk railplåt som Benn´s riggverkstad säljer till Expresser.

Jag är förstås också tacksam för alla övriga erfarenheter och tips i ämnet jag kan få!

Mvh
Anna SWE-3280
Anna SWE-3280
Inlägg: 17
Blev medlem: 27 aug 2006 19:20
Segelnummer: 3280
Båtnamn: Inga Therese
Ort: Råå
Has thanked: 3 times

Re: Förstärka mastfot

Inlägg av Anna SWE-3280 »

Min fråga om hur man förstärker mastfoten är fortfarande aktuell.

Finns det möjligen någon därute som har erfarenhet eller tips om detta så är jag mycket tacksam!

Mvh
Anna H
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Förstärka mastfot

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har Proctor-mast så jag är lite osäker.

Jag tror att plattan under Selden-masten har för liten area och därför tenderar att tryckas ned i däcket. Det jag tror folk brukar göra är att sätta en rostfri plåt med större area under däcksbeslaget. Jag gissar att tjockleken är minst 5 mm, men vet inte säkert. Det förekommer nog också att man vinklar upp bakkanten på plåten och tar upp hål i den så att där går att schackla fast brytblock.

Någon med Seldenmast får gärna kommentera och visa en bild!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Förstärka mastfot

Inlägg av maja »

4-5 mm tjock plåt är lagom, 3 mm kanske också räcker.

Om man vill böja plåten så som Johan föreslår, går det nog bara med max 3 mm tjock plåt. Annars måste man nog värma med gassvets för att klara av att böja plåten. Alternativt kan man svetsa på en kant.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar