Sagg i yttervanten
Moderator: Moderator
Sagg i yttervanten
Tjenare alla ifare,
mina yttervant står ospända i lä när jag kryssar i vind över 10 m/s. Ska det vara så? Har tagit hem "lagom" (utan att mäta) tycker jag när båten ligger vid bryggan. Hjälper det om jag spänner akterstaget ordentligt eller motverkar det?
Bosse
mina yttervant står ospända i lä när jag kryssar i vind över 10 m/s. Ska det vara så? Har tagit hem "lagom" (utan att mäta) tycker jag när båten ligger vid bryggan. Hjälper det om jag spänner akterstaget ordentligt eller motverkar det?
Bosse
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Det är normalt att lä toppvant slackar i frisk vind. Det börjar väl redan vid cirka 8 m/s.
Jag tror att detta "fenomen" blir mer utpräglat om man har oklossade spridare.
Se bara till att ha riggen lagom spänd, vilket är cirka 6.5 - 7.5 för ett 6 mm toppvant mätt med en Vajert eller motsvarande 32 - 34 mätt med en Loos 2. Det motsvarar vajerspänningen 325 - 425 kp.
Om du har 5 mm toppvant, ska du spänna relativt litet hårdare för att få samma spänning i kp, cirka 7.5 - 8.5 mätt med en Vjajert och 28 - 30 mätt med en Loos B.
Klossnng rekommenderas för allla båtar med rörliga spridare, även sådana som inte kappseglar, för att hindra att spridarna sveps för långt bakåt och för att därigenom ge riggen bättre stabilitet.
Jag tror att detta "fenomen" blir mer utpräglat om man har oklossade spridare.
Se bara till att ha riggen lagom spänd, vilket är cirka 6.5 - 7.5 för ett 6 mm toppvant mätt med en Vajert eller motsvarande 32 - 34 mätt med en Loos 2. Det motsvarar vajerspänningen 325 - 425 kp.
Om du har 5 mm toppvant, ska du spänna relativt litet hårdare för att få samma spänning i kp, cirka 7.5 - 8.5 mätt med en Vjajert och 28 - 30 mätt med en Loos B.
Klossnng rekommenderas för allla båtar med rörliga spridare, även sådana som inte kappseglar, för att hindra att spridarna sveps för långt bakåt och för att därigenom ge riggen bättre stabilitet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jag håller inte med maja. Toppvanten skall aldrig behöva slacka i lä när man seglar. På min båt kan jag segla upp till ca 15m/s utan att det saggar i lä. Tänk på att om det börjar slacka i lävantet, får lovartvantet ta en mycket större belastning än det skulle göra om riggen var riktigt uppspänd. Särskild vid hård sjögång kan detta orsaka en oregelbunden belastning på riggen.
Om man tar hårt i akterstaget, kan undervantet börja slacka lite, detta pga att masten komprimeras när den blir böjd.
Om man tar hårt i akterstaget, kan undervantet börja slacka lite, detta pga att masten komprimeras när den blir böjd.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Oaktat vad Fanta skriver rekommenderas det inte att spänna riggen mycket över det som anges i North Sails trimguide. Då börjar man nog spela roulette med mastbalken.Fanta SWE2634 skrev:Jag håller inte med maja. Toppvanten skall aldrig behöva slacka i lä när man seglar. På min båt kan jag segla upp till ca 15m/s utan att det saggar i lä.
Dessutom rekommenderar alla riggtillverkare att man inte ska överstiga 20 % av brottlasten för vilospänning på ett vant. För ett 6 mm vant blir detta 550 kp, motsvarande värdet 36 för en Loos B och 8.5 för en Vajert.
För övrigt brukar jag själv alltid dra rejält i akterstaget när jag seglar dikt bidenvind i 15 m/s. Då blir lä toppvant alltid något löst.
Jag kör själv med mellan 350 och 400 vilospänning på mina 6 mm toppvant. Båten är 36 år och har fortvarande originalriggen kvar.
Senast redigerad av 1 maja, redigerad totalt 4 gånger.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
"Klossning" innebär att man medelst klossar inne i spridarfästerna förhindrar att bakåtsvepningen blir för stor.
Om lävanten slackar får man faktiskt dubbelt så stor belastning på lovartsvantet. Men det är litet svårt att förklara för alla som inte har relativt goda kunskaper i mekanik och hållfasthetslära. Jag rekommenderar att du läser kapitel 10. Rig Construction i Principles of Yacht desig av Lars Larsson, Rolf Eliasson m.fl. Jag tror att boken går att låna på Chalmers Bilbilotek.
Ett 6 mm lovartsvant är mycket överdimension för en IF-båt, så det är, trots ökad belastning på det, ingen som helst risk.
Om lävanten slackar får man faktiskt dubbelt så stor belastning på lovartsvantet. Men det är litet svårt att förklara för alla som inte har relativt goda kunskaper i mekanik och hållfasthetslära. Jag rekommenderar att du läser kapitel 10. Rig Construction i Principles of Yacht desig av Lars Larsson, Rolf Eliasson m.fl. Jag tror att boken går att låna på Chalmers Bilbilotek.
Ett 6 mm lovartsvant är mycket överdimension för en IF-båt, så det är, trots ökad belastning på det, ingen som helst risk.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Viss mekanik och hållf kan jag, så det ska jag absolut läsa. Hittade boken på Amazon:
http://www.amazon.com/Principles-Yacht- ... 0071353933
Kostar tyvärr 48 USD... :( och Chalmers är lite långt bort.
Tack för tipset, fanns även några begagnade för bättre pris.
http://www.amazon.com/Principles-Yacht- ... 0071353933
Kostar tyvärr 48 USD... :( och Chalmers är lite långt bort.
Tack för tipset, fanns även några begagnade för bättre pris.
Anders Dahlgren, Helsingborg
S/Y Növlan, Råå
S/Y Növlan, Råå
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Du kan kanske prova att låna boken via ett universitetsbibliotek. Så vitt jag vet finns det väl en fileal till LTH i Helsingborg. Du kan även försöka genom ett kommunalt bibliotek.
Men enligt din mening är boken så bra att den intresserade gott kan ha den stående som referenslitteratur i sin bokhylla... ... Priset USD 48 är väl inget en IF-båtägare borde bry sig om särskilt mycket, även om man för övrigt bedriver sitt båtägande på låg budgetnivå.
Men enligt din mening är boken så bra att den intresserade gott kan ha den stående som referenslitteratur i sin bokhylla... ... Priset USD 48 är väl inget en IF-båtägare borde bry sig om särskilt mycket, även om man för övrigt bedriver sitt båtägande på låg budgetnivå.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Huvudet på spiken! Att ens fundera över båtägande/skötsel är att börja spendera pengar, så 48 dollar är nada i sammanhanget. De har inte precis Farkostteknik i kurskatalogen på LTH's Hbg-campus, men kan vara värt en koll. Får slinka in på UB 2 i Lund nästa gång man är där annars. Synd att det är så långt till jul, smidigt sätt att lösa någons presentångest annars :D
Anders Dahlgren, Helsingborg
S/Y Növlan, Råå
S/Y Növlan, Råå
Har ett tillägg/fråga gällande riggspänning.
Skall köpa en loose mätare i helgen..;)
Vi har spännigar(det knäpper så man känner det) i när barbordsidan är i lovart?
Min teori är att det beror på att riggen är inte tillräckligt spänd, både topp och undervant saggar rejält på läsidan.
Vad tror ni?? eller är det något annat allvarligare fel??
Tacksam för svar
//Per
Skall köpa en loose mätare i helgen..;)
Vi har spännigar(det knäpper så man känner det) i när barbordsidan är i lovart?
Min teori är att det beror på att riggen är inte tillräckligt spänd, både topp och undervant saggar rejält på läsidan.
Vad tror ni?? eller är det något annat allvarligare fel??
Tacksam för svar
//Per
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 27 aug 2006 11:17
maja skrev:Oaktat vad Fanta skriver rekommenderas det inte att spänna riggen mycket över det som anges i North Sails trimguide. Då börjar man nog spela roulette med mastbalken.Fanta SWE2634 skrev:Jag håller inte med maja. Toppvanten skall aldrig behöva slacka i lä när man seglar. På min båt kan jag segla upp till ca 15m/s utan att det saggar i lä.
Dessutom rekommenderar alla riggtillverkare att man inte ska överstiga 20 % av brottlasten för vilospänning på ett vant. För ett 6 mm vant blir detta 550 kp, motsvarande värdet 36 för en Loos B och 8.5 för en Vajert.
För övrigt brukar jag själv alltid dra rejält i akterstaget när jag seglar dikt bidenvind i 15 m/s. Då blir lä toppvant alltid något löst.
Jag kör själv med mellan 350 och 400 vilospänning på mina 6 mm toppvant. Båten är 36 år och har fortvarande originalriggen kvar.
Samdtidigt så rekomenderar minst en riggtillverkare att man aldrig skall låta toppvantet slacka i lä. Men sanningen att säga så vågar inte jag heller spänna riggen så mycket.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
IF-båtens skrov är för mjukt för att riggtillverkarnas rekommendationer om inget slack i lä ska gälla. Så det får bli en kompromiss. Man kan säkert spänna litet hårdare än riktvärdet 15 % (20% för partialrigg) av brottlasten, men inte alltför mycket.
Samma förhållande som för IF-båten gäller i viss utsträckning för Albin Express.
Själv hade jag definitivt inte spänt mer än vad riggmätarnas maximalt kan mäta, och helst något mindre. Det är aldrig bra att köra på ytterligheter.
Samma förhållande som för IF-båten gäller i viss utsträckning för Albin Express.
Själv hade jag definitivt inte spänt mer än vad riggmätarnas maximalt kan mäta, och helst något mindre. Det är aldrig bra att köra på ytterligheter.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Våra lävant börjar slacka i stort sätt så får båten börjar luta lite. Då har vi i och för sig löst stagat.
Vår erfarenhet är, i alla fall med våra segel, ju lösare ju fortare går det.
Testade hårt spända vant ett tag, gick inte alls fort.
Tror inte det är någon ide att försöka spänna upp riggen så det inte blir något slack i lä, kan nog till och med vara skadligt för mastbalken.
Vår erfarenhet är, i alla fall med våra segel, ju lösare ju fortare går det.
Testade hårt spända vant ett tag, gick inte alls fort.
Tror inte det är någon ide att försöka spänna upp riggen så det inte blir något slack i lä, kan nog till och med vara skadligt för mastbalken.
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 10 nov 2006 17:02
- Ort: Uppsala
mekanik?
Även om jag var känd för att ha överbetyg i mekanik utan att någonsin ha bevistat undervisningen, förstår jag inte att lovartsvantet spänns mindre, om man drar åt lävanten.
Lävanten på IF slackar oavsett hur mycket man har förspänt dem.
Vi spände alla vant maximalt i Södertälje på väg till SM 2006. Det tillgick så att akterstaget togs hem för fullt. Då var alla vant mycket lösa. Därefter skruvade vi åt vanten så mycket gängorna tålde.
Trots detta slackade lävanten i måttlig vind.
Vi gick sakta på SM i mellanvind, fastän vi hållit jämt med de bästa Uppsalabåtarna hela vårsäsongen.
Den enda gången vi gick fort var på tune up race, då vi startade i fel ände av startlinjen, för att få fri vind för lättvindsgenuan, och kunde runda som 3:a. Den genuan är gjord för rakt förstag.
Har tidigare i detta forum hävdat att hårt spända vant inte sträcker förstaget ytterligare, när man redan använt akterstaget för det ändamålet.
Det gäller om lävanten slackar, vilket de alltid gör, om det blåser så mycket så att man önskar planare genua.
Om det blåser under 6 m/s behöver de flesta försegel visst sagg, som inte går att få med hårt spända vant. Fredrik Mattsson har framfört det här och jag håller med.
Jag vill också hänvisa till min tidigare framförda mening, att mätning med vajert är meningslöst arbete. När vanten slackar i lä kommer ytterligare åtspänning av lovartsvanten bara att resultera i att mastoppen flyttas mot lovart. Riggen är inte mer spänd eftersom lävanten ändå hänger lösa.
Hur mycket skall man då avsiktligt flytta mastoppen, så att riggen lutar när båten inte kränger?
Skrovhalvorna är ju rätt olika, vilket gör att båten är lovgirig på ena bogen men inte på den andra. Det har bekräftats av maja i detta forum.
Vidare undrar jag om masten skall lutas över extra mycket åt styrbord, så seglen står mera upprätt när man startar för styrbords halsar. Det är ju särskilt viktigt att gå loss i början.
Sveriges mest meriterade Finnjolleseglare genom tiderna, hade ett flertal trämaster. En av dem var kraftigt krokig mellan däck och mastfot, så att masten lutade olika på styrbords och babords bog.
Frågade hur han kunde segla med krokig mast. "Det är ju den som går fortast" sade han!
Hälsningar Anders
Lävanten på IF slackar oavsett hur mycket man har förspänt dem.
Vi spände alla vant maximalt i Södertälje på väg till SM 2006. Det tillgick så att akterstaget togs hem för fullt. Då var alla vant mycket lösa. Därefter skruvade vi åt vanten så mycket gängorna tålde.
Trots detta slackade lävanten i måttlig vind.
Vi gick sakta på SM i mellanvind, fastän vi hållit jämt med de bästa Uppsalabåtarna hela vårsäsongen.
Den enda gången vi gick fort var på tune up race, då vi startade i fel ände av startlinjen, för att få fri vind för lättvindsgenuan, och kunde runda som 3:a. Den genuan är gjord för rakt förstag.
Har tidigare i detta forum hävdat att hårt spända vant inte sträcker förstaget ytterligare, när man redan använt akterstaget för det ändamålet.
Det gäller om lävanten slackar, vilket de alltid gör, om det blåser så mycket så att man önskar planare genua.
Om det blåser under 6 m/s behöver de flesta försegel visst sagg, som inte går att få med hårt spända vant. Fredrik Mattsson har framfört det här och jag håller med.
Jag vill också hänvisa till min tidigare framförda mening, att mätning med vajert är meningslöst arbete. När vanten slackar i lä kommer ytterligare åtspänning av lovartsvanten bara att resultera i att mastoppen flyttas mot lovart. Riggen är inte mer spänd eftersom lävanten ändå hänger lösa.
Hur mycket skall man då avsiktligt flytta mastoppen, så att riggen lutar när båten inte kränger?
Skrovhalvorna är ju rätt olika, vilket gör att båten är lovgirig på ena bogen men inte på den andra. Det har bekräftats av maja i detta forum.
Vidare undrar jag om masten skall lutas över extra mycket åt styrbord, så seglen står mera upprätt när man startar för styrbords halsar. Det är ju särskilt viktigt att gå loss i början.
Sveriges mest meriterade Finnjolleseglare genom tiderna, hade ett flertal trämaster. En av dem var kraftigt krokig mellan däck och mastfot, så att masten lutade olika på styrbords och babords bog.
Frågade hur han kunde segla med krokig mast. "Det är ju den som går fortast" sade han!
Hälsningar Anders
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 27 aug 2006 11:17