Ny bom eller renovera?

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Ny bom eller renovera?

Inlägg av Nils D »

På min nuvarande bom, på en Proctormast tror jag, är bomuthalet omöjligt att rubba. (Liksom Cunningham och akterstagssträckare, men det är ju lätt att fixa)
Revmöjligheter saknas också, något som jag som ensamseglare gärna vill ha, helst enkellinerev (single line reef).
Benns säljer kompletta singelrevbommar för ca 5000, vilket ligger inom min budget. Men är detta ett bra alternativ? Finns det andra tillverkare som är ett bättre alternativ. Eller bör jag istället låta en riggverkstad bygga om den jag har?

Tacksam för alla synpunkter.

/Nils D
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny bom eller renovera?

Inlägg av maja »

Montera ett utanpåliggande uthal. Sök på forumet, t.ex. läs http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic. ... thal#p3728 eller på hemsidan, så hittar du information om ett sådant.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Ny bom eller renovera?

Inlägg av Nils D »

Tack för svar, Marek. Det är någon av de lösningar som man hittar på forumet som jag tänkt på om jag behåller den nuvarande bommen.

Finns det något skäl, utöver att det blir billigare, som gör att du föreslår ombyggnad framför att köpa en ny bom? Köper jag en ny får jag ju revningslösningen också på köpet.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny bom eller renovera?

Inlägg av maja »

Den nya bommen kanske inte passar till fästet på din mast. Dessutom får du väl betala extra för snabbrevet.

Enligt min mening behövs inget snabbrev, eftersom man revar en IF bara när vädret är mycket hårt, och det vet man redan några dagar innan. Så revning görs innan losskastning, i hamn.

Jag har seglat IF-båt i 29 år och endast revat 2 gånger.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Ny bom eller renovera?

Inlägg av Nils D »

Om man har behov av rev eller inte kanske beror lite på vana och kompetens som seglare? Visst kan jag hålla med dig om att för en erfaren besättning kan man i alla vindstyrkor man vanligen kan råka ut för klara sig utan rev, genom att plana ut seglet, vagna ner storskot och/eller eventuellt twista ut toppen så den spiller. Men som inte alltför erfaren ensamseglare, eller seglare med seglingsovana medseglare, kan ett rev vara ändå vara användbart, kanske framförallt på halvvindsbogar. Min erfarenhet av IF är visserligen rätt begränsad, men min erfarenhet av andra båtar, från små som H-båt och RJ 85 till 33-fotare som Maxi Mixer är att seglingen blir både lugnare och ibland till och med snabbare när man tagit in ett rev när vinden ökar.

Och visst stannar jag i hamn när prognosen talar om vindar upp mot kuling. Men prognoser stämmer inte alltid, och det kan hända rätt mycket på de timmar det tar att gå över till Gotland eller Åland.

Så revmöjligheter vill jag ha. Som jag lätt själv kan ta in och slå ut under gång utan att behöva gå upp på däck. Men har full förståelse för att andra seglare har andra uppfattningar. När jag kommer upp i din erfarenhet som IF-seglare tycker jag antagligen som du. Men dit är det nog 20-25 år, och då är jag en bra bit över 80 år så då kanske prioriteringarna ändå blir annorlunda :-)

Men oavsett rev eller inte, är jag också intresserad av synpunkter på och erfarenheter av eventuellt byte av bom. Som jag skrev innan verkar också Benns bomprofil i kraftigaste laget för en IF. Finns det alternativ som någon har positiva eller negativa erfarenheter av?
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Ny bom eller renovera?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har bara 20 års erfarenhet av att segla IF, men har revat fler gånger än Maja. :P Vid årets 3 veckors semester seglades revat 20% av tiden. Det var skönt vid överseglingarna som gjordes.

Jag förstår Nils D tankar om att förbättra revmöjligheterna. Jag har inte själv kommit på nåt bra sätt att lösa det snyggt, så jag har avstått. När jag revar måste det antingen ske i lugn och ro i hamn eller får min fru segla med bara focken medan jag roar mig med det fladdrande storseglet på däck. Det är inte rationellt, men jag har tyckt att det funkat tillräckligt bra hittills. Men naturligtvis hade det varit bra om det gick lättare att reva.

Tyvärr vet jag inget om den bom du funderar på.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: Ny bom eller renovera?

Inlägg av Fredrik »

Hallo, ytterligare en litet inlägg angående rev. Jag får nog hålla med Maja här. I början när jag köpte min IF tyckte jag det skulle vara bra med rev, och använde det nog ngn gång oxå. Men IFen är så stark att om det skulle bli "katastrofväder" +20ms så klarar du att segla hem ändå med full stor även om seglet naturligtvis får ta väldigt mycket stryk. Att reva en IF under gång skulle jag inte rekommendera, inte på oskyddat vatten i alla fall. Jag själv älskar att segla i bus väder och om man drar åt grejorna lite kan man köra fullt ställ väldigt högt upp i vindregistret (en av IF båtens stora fördelar) där andra båtar nästan helt "kollapsar" om dom inte revar. Man allt är ju oxå en smaksak och som Johan som duktig IF seglare beskriver kan det kanske vara lite skönt i bland på längre överseglingar. Vad jag vill säga är mer att om du inte ska verkligen lång-segla över öppet hav (för då behöver du naturligtvis riktiga rev) så borde inte rev-anordnignar vara första prioritet på din IF båt, tycker åtminstone det är synd att bygga om/byta ut delar på en så bra båt just för att reva. Hoppas jag inte gjorde det ännu krångligare nu bara... :roll:
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny bom eller renovera?

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev:När jag revar måste det antingen ske i lugn och ro i hamn eller får min fru segla med bara focken medan jag roar mig med det fladdrande storseglet på däck. Det är inte rationellt, men jag har tyckt att det funkat tillräckligt bra hittills. Men naturligtvis hade det varit bra om det gick lättare att reva..
För att kunna reva rationellt under gång behövs för det första en masttoppsdirk, så att bommen kan hänga fritt utan att hamna vare si g i vattnet eller i sittbrunnen, eller, om det skulle strula, den skulle skada sargkanten. Dessutom krävs en revanordning som kan sträcka upp underliket lika bra som det ordinarie uthalet, som ju har lämplig utväxling för detta. Något sådant snabbrev har jag hittills inte sett.

Och att gå fram på däck vid dåligt väder gör man nog bara inte om mani inte riktigt kan lita på sin medseglare eller om man är ensam.

Normalt går man inte ut i kuling under en semestersegling, såvida det inte riktigt bränner i knutarna. Att segla i höga kattegattvågor mot vind och ström är en ganska jobbig företeelse, som man nog inte orkar hålla på med alltför länge.

Jag instämmer till fullo med Nils i hans uppfattning att det finns mest behov att reva vid halvvind eller brant slör. På bidevind seglar man ju bara lagom högt med inslag i både stor och fock, och på länsen skär man litet grann så att man inte riskerar gipp. Skulle man råka ut för en besvärlig halvvind, seglar man litet i sicksack, ömsom litet högre och ömson litet lägre än kursen mot destinationen.

Jag har rev i ett av mina storsegel, dvs. det segel som jag använder för tur och i klubbseglingarna. Det kortar seglet cirka 1,5 m, dvs. den revade toppen kommer att befinna sig i hörd med toppvantens infästning. Det minskar väl segelytan med cirka 25-30 %. Men det stora revet har jag aldrig använt ännu, bara sådana som revar ungefär hälften som fanns i mina f.d. segel.

En aspekt som jag brukar lägga är faktiskt att båten kommer att tappa ganska mycket fart, särskilt om det finns vågor närvarande. Så jag börjar alltid med att sätta först den stora focken och därefter den mindre. Och det gör jag också innan jag lämnar hamnen.

Vad gäller bommar, så tror jag att den mest lämpliga bom du kan köpa till en IF-båt är en Proctor- eller Seldénbom. Det finns även begagnat att köpa.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Ny bom eller renovera?

Inlägg av Ardina »

För att kunna reva rationellt under gång behövs för det första en masttoppsdirk, så att bommen kan hänga fritt utan att hamna vare si g i vattnet eller i sittbrunnen, eller, om det skulle strula, den skulle skada sargkanten.
Ett annat alternativ (särskilt för ensamseglare) är lazy jacks som håller bommen uppe när man slackar på storfallet. Jag vet att vissa inte gillar lazy jacks men personligen tycket jag det är förträffligt.
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Ny bom eller renovera?

Inlägg av Ardina »

För övrigt har vi en singelrev-lösning som ser ut såhär http://i125.photobucket.com/albums/p61/ ... /Reef2.jpg

Det är inte optimalt men funkar hyfsat när man vill reva under gång.
Skriv svar