Hur riggar man en IF..?

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Jungfrukusten
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 jul 2012 14:33
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Hur riggar man en IF..?

Inlägg av Jungfrukusten »

Som nybliven ägare av en IF och till råge på allt nykomling inom seglingsvärlden undrar jag hur man gör när man mastar på/riggar en IF båt.!?

Vissa pratar om att masten skall luta något bakåt.!? Stämmer det och i så fall hur mycket och hur går man tillväga för att uppnå detta.!?

Det följde ett instrument med för att mäta hur spända vanten är men hur spända skall de då vara.!?

Tacksam för snabba svar då jag tänkte sjösätta i helgen..!
Sunny, Marieholm IF -76, MFG 2581, SWE 2306, SE4389.
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Hur riggar man en IF..?

Inlägg av FredrikH »

Grattis till ditt båtköp! Här kommer några enkla tips för när du riggar på båten första gången. Jag antar att du inte är någon supervan kappseglare, då hade dessa frågor antagligen inte ställts...?

För det första, se till att alla vantskruvar är väl rengjorda och insmorda med vantskruvsolja. Masta på båten, låt bli att sätta dit akterstaget till att börja med, masten står kvar utan akterstaget tack vare de bakåtsvepta spridarna.

Börja med att sätta an yttervanten så att masten står stadigt. Kolla att masten står rakt upp eller med ett litet bakåtlut. Det går bra att stå på land och titta på båten från sidan för att bedöma detta. Vill du luta masten mer bakåt är det bara att lätta lite på vantskruven till förstaget och ta hem lite på yttervanten.

Nu är det dags att kolla att masten står rakt på båten. Håll storfallet mot relingen på först ena sidan av båten och sedan på andra sidan båten så ser du att masten står rätt i sida. Är det inte bra så lätta på vanstkruven på ena yttervantet och ta hem lika många varv på andra sidan.

Nu står masten med rätt bakåtlutning och är rätt i sida. Då kan man börja spänna upp riggen. Ta hem på yttervanten, några varv i taget. Räkna varven och se till att ta hem lika många varv på båda sidorna. När det börjar bli ganska hårt är det dags att skruva hem även på undervanten. Titta uppför masten i likrännan och se att masten inte är böjd, den skall vara helt rak. Böjer sig masten i sida, kan det justeras genom att skruva mer på det ena undervantet. Har masten en rejäl bakåtböj så ta hem på undervanten tills masten blir rak.

Nu kan du känna hur mycket spänning det är i förstaget. Har du möjlighet så kan du gå runt i hamnen och känna på förstagen på andra liknande båtar, till ex. IF, H-båtar och Expresser, för att få ett hum om hur mycket som är lagom förstagsspänning. Vill du ha ett hårdare förstag är det bara att spänna hårdare i yttervanten, 1-2 varv i taget och sedan justera undervanten.

När du är klar och nöjd med riggen, kan du använda din riggspänningsmätare för att mäta spänningen i förstag, undervant och yttervant. Skriv ned dessa värden och spara så har du en bra grund till när du ska masta på nästa år. Tänk på att det finns flera olika typer av riggspänningsmätare, så värderna du får gäller för just ditt instrument och kanske inte går att jämföra med andras värden.

Det finns många teorier om vad man skall ha för mastlutning och riggspänning. Det finns inget som är "rätt" utan det beror på vad man har för segel, i vilka förhållanden man seglar och personliga preferenser. Mitt råd är att göra en grundinställning och sedan komma igång att segla. När du blivit lite "varm i kläderna" kan du prata med andra som kappseglar eller kontakta din segelmakare så kommer du att få många goda råd om "fintrimmet".
Jungfrukusten
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 jul 2012 14:33
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Hur riggar man en IF..?

Inlägg av Jungfrukusten »

Sisådär då...

Nu är masten där och efter vissa funderingar och råd står inte masten längre så stt låsbulten går genom infästningen för Kicken.!? =)

Däremot..!

I ena länken ovan som går till North Sails anger de att förstaget skall vara 8,40 långt, det är ett nästan nytt NS storsegel på båten men förstaget är bara 8,30 långt när skruven är fullt urgängade.!?

Så har hon då seglat under tre säsonger.!?

Skall jag då sticka upp till Hjertmans och köpa en förlängare så att förstget bli 8,40 eller hur viktigt är det.?!

I samma veva då kommer jag att få korta akterstaget för att den skall gå att spänna med Häckstaget.!?

Vad har jag gett mig in i... :shock:
Sunny, Marieholm IF -76, MFG 2581, SWE 2306, SE4389.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Hur riggar man en IF..?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tycker du ska segla med det du har och känna hur det känns och bestämma sen om det är lönt att testa. Jag förstår inte varför du skulle behöva korta akterstaget. Det är väl bara att dra ihop taljan lite mer?

Det finns nog också lite olika uppfattning om hur mycket masten ska luta.

Jag seglar med Edman segel och vet inte hur långt förstag.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jungfrukusten
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 jul 2012 14:33
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Hur riggar man en IF..?

Inlägg av Jungfrukusten »

Om jag lutar masten bakåt motsvarande ytterligare 10 cm kommer Häckstaget vara fullt ihopdraget samtidigt som akterstaget inte ens är uppspänt.!?

Som det sitter nu är det kanske 25-30 cm mellan taljorna i häckstaget när det nätt och jämt är uppspänt.!?

Jag vet ju inte om eller hur det funkat tidigare men min målsättning är att det vid sjösättningen 2013 skall vara klart på en timme, något det absolut inte vart i år...

Dock är det ju inte helt bortkastat för jag upplever att jag lärt mig en hel del genom allt detta strul...

:roll:
Sunny, Marieholm IF -76, MFG 2581, SWE 2306, SE4389.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hur riggar man en IF..?

Inlägg av maja »

Om förstaget blir längre, ska naturligtvis akterstaget (samma som häckstaget ) vara kortare. Normalt är att häckstaget slutar någon halvannan meter över däck, och att man där har en akterstagssträckare som består av en hanfot och en eller flera taljor. Utväxlingen bör vara minst omkring 16 gånger för att man ska orka att krumma masten tillräckligt och att tampen inte ska knipa för hårt i råttan.

Som det verkar från dina inlägg. är din båt nog inte levererad med grejor till en rakställd mast och utan några bra taljor för akterstaget från början, så du bör kanske komplettera och/eller ändra utrustningen. Fråga någon i din klubb eller i din närhet som vet litet mera vad det är frågan om. En sådan person kanske skulle kunna hjälpa dig och visa på din egen båt.

Det finns också många bilder och flera artiklar om akterstagssträckare på forumet. Använd sökfunktionen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jungfrukusten
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 jul 2012 14:33
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Hur riggar man en IF..?

Inlägg av Jungfrukusten »

För varje problem jag löser dyker ett nytt upp..! :twisted:

Jag börjar undra om denna båt någonsin seglat.!? :shock:

Akterstagets hanfot kapades 50 cm hos Hjertmans så nu är det löst, förstaget skall väl förlängas 15 cm så eventuellt får jag korta det ytterligare...

men...

så...

när jag skall till och sätta i lattorna är de för breda.!? hur jag än trycker går de inte hela vägen och där de fastnar sitter de bra och hårt så man får till att dra ordentligt för att få ut dem igen...

Seglet är ett NS från 2008, lattorna är i glasfiber med en icke fastlimmad plastända i den yttre ändan, de är 30 mm breda och 3 mm tjocka och ser mer ut som något hopkok från Hjertmans än något som killarna på NS i Sthlm beskriver som original till seglen.!?

Jag var således in på Hjertmans idag och köpte lattor om 25 mm men med ändstyckena skulle de bli så pass stora att de omöjligt skulle passa...

Kan det vara så att det bara skall vara 20 mm breda lattor i storseglet, först då passar de med ändstyckena.!?

Jag undrar vad nästa problem blir då detta är löst.?!
Sunny, Marieholm IF -76, MFG 2581, SWE 2306, SE4389.
Skriv svar