Genomföringar och gångjärn på äldre IF?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

smögenräkan
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2008 20:05

Genomföringar och gångjärn på äldre IF?

Inlägg av smögenräkan »

Har precis sjösatt i helgen och jag vet att det är läge att byta ut ventilerna till självlänsen vid kölen i aktern men tänker att jag gör detta nästa år(framme är bägge nya). Båten är snustorr och jag har skrapat och tittat på ventilerna som står helt öppna och som jag ej rört och det är väl ingen risk att godset går sönder i sjögång eller liknande? De kan vara original eller utbytta nån gång på 80-talet.
Likadant är det med gångjärnen vid rodret, båten har under större delen av sitt liv legat på så sätt att gångjärnen varit hyfsat förskonade mot sjögång o.s.v. och rodret känns bra men båten är från 69 så jag ställer frågan: Kan rodret lossa eller gångjärnen gå av på äldre båtar vid dåligt väder o.s.v. är det någon som har tips och erfarenheter?
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Genomföringar och gångjärn på äldre IF?

Inlägg av Gripen »

Det borde väl inte vara så stor att själva ventilerna lossnar, det borde vara större chans att de gamla slangarna går sönder.

Vad menar du med dom främre självlänsarna, jag har bara två under sittbrunnen? :shock:
Är det genomföringar för något annat du menar?
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Leffe Söderström
Inlägg: 26
Blev medlem: 21 feb 2010 16:44
Ort: Hallstavik

Re: Genomföringar och gångjärn på äldre IF?

Inlägg av Leffe Söderström »

Kan vara utsläpp från diskho+toa han menar.Eller in och ut från toa.Vi får nog snart svar..
IF-1619 TINA
VHF- SB7529
Hallstavik/Norrtälje
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Genomföringar och gångjärn på äldre IF?

Inlägg av maja »

Jag har aldrig hört att rodertapparna har gått av. Däremot har jag en gång erfarit att ett av fästena i båten gick av av på en äldre dansk IF-båt, modell 68 eller 69. Det var inte min båt, men fästet gick av under kappsegling i Danska Mästerskapet, när vi seglade i Kragenäs förra gången.

Självlänsarna (som ser till att vatten som kommer in i sittbrunnen kan rinna ut) och alla andra eventuella sjöventiler vid skrovsidan ska kunna stängas. Det är en säkerhetsfråga. Om det inte går, kan man oftast få dem att fungera genom att täppa lill hålen underifrån med t.e.x vinkorkar plus litet eltejp runt korken och fylla på med vanlig matolja. Låt sedan oljan stå i slangen några dagar, jucka litet på ventilerna då och då, och i allmänhet lossar de till slut.

Varför man ska använda matolja är att den är en naturprodukt och kan tappas på marken under båten utan att marken förorenas.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Re: Genomföringar och gångjärn på äldre IF?

Inlägg av Vallan »

Jag har lagat infästningne av rodertapparna i rodret på min båt från 68a. Rodertapparna satt löst och vibrerade inuti rodret. Jag har nu seglat i nästan 10år sedan lagningen (borrade några småhål runt rodertappen och fyllde med epoxy via spruta) helt vibrationsfritt. Jag måste byta de två nedre bussningarna varje år, annars börjar det glappa. Jag använder en tillkapad bit av doceringsspruta som bussning, kostar några få kronor på apoteket.
Jag tror problemet berodde på att förra ägaren inte böt bussningar så det vibrerade i rodret vid segling och skramlade vid stillaliggande vilket till slut tröttade ut matterialet.
Jag har inte sett några skador kring roderinfästningarna i båten, mer än att nedre hålet är lite slitet och något ovalt.

Jag testar och inspekterar kranarna och genomföringarna samt tillhörande slangar varje år att de är utan korrotion, självsprickor eller mekanisk åverkan osv samt att de går att öppna och stänga klanderfritt. På min båt är det orginal som fortfarande sitter och håller måttet, varje år tänker jag nästa år ska jag byta, men det verkar vara i toppskick år efter år :lol: .

Lycka till
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Genomföringar och gångjärn på äldre IF?

Inlägg av maja »

Jag har kranar från 1971. Jag skruvade isär de rörliga delarna (inifrån)för många, kanske 15-20 år sedan, då kranarna började få en tendens att börja kärva, bytte O-ringar på spindelaxeln till oljebeständiga (små rackare) och smörjde in rubbet med propelleraxelfett. Därefter har jag inte haft några problem med detta.

Om ventilerna har hållit i 40 år menar jag att de nog håller i 40 år till. Så det finns ingen större anlednng att byta, åtminstone inte för mig. Kanske ett jobb för näste ägare efter min hädangång....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
smögenräkan
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2008 20:05

Re: Genomföringar och gångjärn på äldre IF?

Inlägg av smögenräkan »

De två genomföringar som är framme är till toa och där är allt nytt och fräscht. Jag tror inte mina ventiler i aktern är orginal utan förförre ägaren har bytt ut dem och enligt min far som har lite koll så var det nog egentligen bättre ventiler som satt på från början och då kunde man göra den service "maja" har gjort. Slangar och slangklämmor är dock fräscha och vad det gäller den säkerhetsfrågan så har jag pluggar i sittbrunnen om det skulle behövas(det måste väl funka ok) men jag vågar inte överhuvudtaget vrida för mycket eller röra de röda kranarna i aktern för framme i fören gick det ej att köra med olja o.s.v. för att lirka upp dem. Min far har dock borrat hål nere i rodret och tömt på vatten och plastat igen.

Nåt glapp har jag ej i rodret utan det enda jag reagerat på min if är att rorkulten är ganska klen så jag har en reservpaddel som jag kan använda som nödroder. Tack för alla åsikter! Detta forum är faktiskt grymt och min far som seglar Omega är avundsjuk på mig.
Skriv svar