Knä vid röstjärn

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

SWE1489
Inlägg: 17
Blev medlem: 08 jun 2007 12:19
Ort: Göteborg

Knä vid röstjärn

Inlägg av SWE1489 »

Jag hade tänkt att plasta förstärkningsknän i samband med byte av röstjärn men när jag jämför min båt med ritningen (1965-2) blir jag lite fundersam.
Plåten under röstjärnen på bilden ser ut att vara ca 100 mm bred och ligga an mot en plan yta på undersidan av däcket. Plåten på min båt (byggd 1974) är drygt 150mm bred och ligger an mot däcket i ytterkanterna och där själva röstjärnsskruvarna kommer ner är det ett välvt mellanrum.
Hur gör jag här för att uppfylla klassregeln om jag väljer att plasta knän trots allt? (De båda främre skruvarna har inget med röstjärn att göra)
Bilagor
Bild2
Bild2
CIMG1845.JPG (149 KiB) Visad 24808 gånger
Bild1
Bild1
CIMG1853.JPG (106.17 KiB) Visad 24807 gånger
Peter, IF-1489 Göteborg
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av maja »

Det där verkar skumt. Det är ju ett ganska stort mellanrum mellan plåt och däck... :shock:

Kan det vara så att varvet har mixtrat och satt dit en större plåt i samband med din avmastning på Elfsbogsfjorden för några år sedan...?...

I vilket fall som helst kanske 50 mm skruvar inte räcker här när du ska montera de nya rästjärnen...

Om du har möjlighet rekommenderar jag dig att kolla upp hur det ser ut på någon annan IF-båt av (ungefär) samma årgång.

Vad gäller eventuella knän, ska det väl inte vara något större problem, mer än att du anpassar brickans urgröpning för plåten till rådande förhållanden.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av johan swe-1870 »

Så ser det ut på min båt också. Jag kollade precis.

Så gott jag kan bedöma utan att riva ner klädseln är förstärkningsplattan ca 150 mm bred. Genom att loss lite på mattan kunde jag också känna att plattan inte ligger an mot den plana ytan, utan faktiskt ligger lite på sned, precis som på bilden från SWE1489.

Mina plattor har med 100% säkerhet suttit där sedan jag köpte båten 1991. Jag tror de har suttit där sedan båten byggdes 1974. Jag bytte mina röstjärn för många år sen, och allt såg ut att vara orört då.

Jag tror därför att många båtar ser likadana ut, kanske har Marieholm gjort plattan bredare av nån anledning. Man kan förstås diskutera om det är bra att plattan är så bred som den är. Det gör ju bara att anliggningen blir sämre än om den varit så smal att den gått in mot den plana ytan närmast skrovet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
SWE1489
Inlägg: 17
Blev medlem: 08 jun 2007 12:19
Ort: Göteborg

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av SWE1489 »

Det var ju "skönt" att höra att min båt inte är unik!
Jag har haft båten sedan -89 och är ganska säker på att plåten är originalmonterad.
Det jag tycker är märkligt är att utrymmet under plåten är välvt istället för helt plant som verkar vara fallet å de flesta båtar.
Den mindre plåten skulle helt enkelt inte fungera att bara sätta dit.
Kan det vara så att Marieholms olika formar för däcket inte har sett likadana ut?

Nu är jag egentligen inte så orolig just för själva plåten i sig utan mera för att om jag plastar knän med befintlig plåt skulle knäets anligg mot däckets undersida bli betydligt mindre än på ritningen.
Om jag mäter på ritningen (1965-2) verkar anliggningssträckan vara drygt 170mm.
Med "min" plåt skulle den inte bli mer än ca 130mm.

Skall jag kanske såga av ett stycke på den befintliga plåten eller behöver jag inte vara orolig.
Finns det någon som som monterat knän i en båt som ser ut som min?
Peter, IF-1489 Göteborg
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av FredrikH »

När jag monterade knän på min båt, skar jag ut profilen på knät så att det fick bästa möjliga anläggningsyta mot plåten och rufftaket. Jag vet andra som helt enkelt sågade av plåten och monterade knät, för att därefter sätta tillbaka plåtbitarna på var sida om knät.
Lycka till!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av maja »

Det är väl den yttersta delen på "brickan" som har mest effekt Så om det är 130 eller 170 mm har nog ingen större betydelse.

Större betydelse har nog att knät blir fastplastat ordentligt i däckets undersida och i skrovsidan. Utnyttja så stora ytor som möjligt.

Efter du har gjort det jobbet, se till att få knät inmätt av Anders Ewert. Ditt befintliga mätbrev blir även ogiltigt, men du får ett nytt (gratis).

Mätformuläret är en kopia på ritningen, på vilken de mått som mätmannen tar ska införas bredvid de som finns på ritningen och dessutom ska mätmannen datera och signera ritningen/protokollet, som sedan vidarebefordras till mig.

Om du gör detta i god tid före den 12 juli, kan jag fixa mätbrevet innan jag seglar i österled. Annars får det bli när vi träffas i Mönsterås i slutet av nästa månad. I så fall, glöm inte att ta med protokollet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av IF1158 »

Jag har påbörjat processen med att plasta dit knän.
Nu skall jag inhandla material.

Är man tvungen att använda divinylcell eller går annat likvärdigt distansmaterial bra?
Måste man ha både matta och rowing?
Jag skulle helst bara använda väv och epoxy då det är enklare för mig att använda detta.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av maja »

Det går bra att använda något annat likvärdigt distansmaterial.
Det går bra att använda väv och epoxi.

Som jag har förstått det hela, varvar man rowing och ostrukturerad väv för att få ett starkare laminat för samma mängd glasfiber. Jag tror mig veta att den ostrukturerade väven är bra att ta upp skjuvpsänningar, mendan rowingen är bra på att ta upp drag- och tryckspänningar i trådarnas riktning. Men det senare går ju att kompensera med att lägga fler lager väv.

Om du använder epoxi, tänk även på att använda glasfiber som är anpassad till epoxilaminering.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av IF1158 »

Nu har jag rivit ut inredningen och ser att det ser exakt likadant ut i min båt (1158 från 1973).

Nu funderar jag på plastningen, jag avser använda epoxy, är väv eller matta bäst för att göra det enkelt och snyggt.
Jag har läst beskrivningarna och tänker plasta dit plattan mot skrovet först och få det snyggt, sen sätta dit knät och få det snyggt.

Sen kommer det dit nytt danskt röstjärn och jag vill ordna till alla synliga muttrar etc så det blir så pass snyggt att man inte behöver dölja dem även de långa som sitter på fockskenan.

Finns det nåt klokt tips hur man får bort det eländiga klistret som gamla inredningen satt fast med?
Jag överväger att inte sätta dit nån klädsel i garderoberna utan istället göra rent och måla med lämplig färg eller topcoat.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av IF1158 »

Val av material vid byggandet av knäna.

Kan jag använda Inotan 40 m3 15 mm som distansmaterial istället för Divinylcell 85 m3?

Kan jag använda kolfiberväv istället för glasfiberväv för det ser snyggare ut 8)
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av maja »

Klassreglerna är till för att följas om man vill ha en båt som man får kappsegla med. Så det finns väl ingen vits med att bygga icke tillåtna knän...

Distansmaterialet för knän ska vara Divinycell cirka 85 kg/cubm eller liknade. Inotan 40 kg/cubm är en annan typ av material (polyuretan) och cirka hälften så tungt och kan därmed inte betraktas som "liknande". Så använd Divinycell typ H80 eller H100. Ta kontakt med DIAB i Ängelholm för att få reda på var någonstans du kan köpa Divinycell över disk lokalt kring Stockholm.

Kolfiber är ett icke tillåtet konstruktionsmaterial för IF-båten. Använd glasfibermatta!!

Du får använda epoxi som lim. I så fall, välj rätt typ av glasfibermatta/rowing.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av IF1158 »

Ok då är jag med.
Eftersom det inte specifikt stod något i klassregeln (under punkten förstärkningar s.k. knän) om mtrl så trodde jag det var fritt.

Jag antog att det som angivits på ritningen mer var som tips på lämpligt val av mtrl inte att det var SKALL-krav på val av mtrl.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av maja »

Klassreglerna är s.k. "förbjudande" klassregler.

Förbjudande klassregler innebär att allt som inte står som tillåtet är förbjudet. Principen är att man utgår från en "standardbåt" och definierar vilka förändringar man får göra.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av IF1158 »

En fundering.
Jag har nu tagit bort allt och det ser ut som på bilderna i början på tråden med en tjock aluminiumplatta.

Min båt är från 1973.

Kan det vara så att Marieholm har förstärkt båten vid röstjärnen?
Det ser ut så när jag tittar på hur glasfibern ligger från däck och när mot skrovet, sen sitter dessa gigantiska plattor ovanpå det hela.
Min fundering är om det är nödvändigt att göra knän.
De bilder jag sett i Medvind så ser det annorulunda ut mot de bilder jag sett här.

Är det så att detta med knän var nödvändigt på båtar som är tillverkade före 1973 men att Marieholm har åtgärdat problem efterhand och ändrat konstruktionen?
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av maja »

Det är ganska svårt att på avstånd bedöma vad du har för plåtar, bara genom att titta på några foton. I viket fall som helst är förstärkningsplåtar inte samma som knän. Plåten sprider ut krafterna från vanten över en större yta under däcket, medan ett knä förstärker hela hörnet mellan däcket och bordläggningen. (Ett sådant "knä" brukar f.ö. benämnas "bricka" på skeppsbyggarspråk, såvida jag minns rätt...)

Närmare 100 % av de IF-båtar jag kommit i kontakt med har förstärkningsplåten monterad inskjuten mot bordläggningen och avlastande de båda röstjärnen. Så vitt jag minns är plåten cirka 10 cm bred och drygt 20 cm lång. Tjockleken kan vara någon cm så vitt jag minns. Där finns inget av plåten som sticker ut, så som det verkar vara på din båt. Så jag tror att din plåt kan ha blivit "eftermonterad" av någon tidigare ägare, men detta är inget som jag vet utan är mera en hypotes....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar