läckage

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

danq
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 mar 2010 09:37

läckage

Inlägg av danq »

Hej,

Det samlas vatten i förpiken längst in/upp i min båt.

Någon som har ett förslag på var det kommer ifrån och var jag bör täta?

Mvh
Peter
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Re: läckage

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Förpulpit? Sikaranden mellan skrov och däck? Knapen? Andra beslag långt föröver?
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: läckage

Inlägg av johan swe-1870 »

Förutom redan föreslaget kan det möjligen vara kondens.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
danq
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 mar 2010 09:37

Re: läckage

Inlägg av danq »

Tack för svar och förslag.

Få prova alla era tips men är sikaranden verkligen relevant?
Har försökt kika in i utrymmet och kan inte se någon skarv.
Kanske dock är jag som inte ser eller begriper konstruktionen...

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: läckage

Inlägg av maja »

Vad gäller kondens har jag nog aldrig råka ut för det i en båt som inte är "bebodd".

Om det samlas vatten i det lilla utrymmet längst fram/upp framför kojerna i förpiken är det med största sannolikhet fråga om ett läckande beslag.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: läckage

Inlägg av FredrikH »

Sikaranden är ytterst relevant. Om det läcker där, kan det komma in ganska stora mängder vatten när du seglar (flera liter på en dag). Vatten pressas in i skarven och följer skrovet på insidan av båten. Jag brukade få vatten under durkarna i förpiken innan jag tätade.

Du har ingen sötvatteninstallation i förpiken som kan läcka? Det har jag, särskilt när jag glömt att skruva på locket... :P
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: läckage

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev:Vad gäller kondens har jag nog aldrig råka ut för det i en båt som inte är "bebodd".

Om det samlas vatten i det lilla utrymmet längst fram/upp framför kojerna i förpiken är det med största sannolikhet fråga om ett läckande beslag.
Det är riktigt att kondensproblemet blir mindre om man inte bor i båten. Men det finns fler faktorer till fukt: båt som ligger på land, presenning eller inte, båt som ligger i sjön, båt som är uppvärmd, båt som seglas, båt på vilken det regnar, båt täckt av is och snö, full av utrustning, riggad eller ej, vilken årstid det är, etc. Inga av dessa förutsättningar framgår hittills.

Eftersom jag förvarar min båt utomhus i en omgivning med varierande vind, temperatur och luftfuktighet, samt utan perfekt ventilation av båtens inneluft, kan jag inte utesluta viss kondensbildning i min obebodda båt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: läckage

Inlägg av maja »

Visst har du rätt att man inte kan utesluta att det kan bli kondens inne i en obebodd båt. men faktum kvarstår, att det i så fall måste bli ganska stor temperaturskillnad mellan luften inne i båten och luft alternativt vattnet utanför.

Normalt sett är ju temperaturen i ruffen ungefär lika med vattnets, så de vanligaste förhållandena för kondens på däck är en klar vår- eller sommarmorgon, då däcket blir kallare än vattnet pga. reflektion. Men då blir det enligt vad jag har uppfattat det ingen kondens inne i båten. För det verkar det behövas ett tillskott av vatten från t.ex. två sovande personer som ju tillsammans genererar ungefär en halv liter vatten under en natt. Kan tänka mig att det bl.a. kan bero på att båten med den vanliga passiva electroluxventilen är tillräckligt ventilerad obebodd men inte annars.

Men faktum kvarstår. Som jag skrev innan har jag aldrig kunnat hänföra vatten inne i båten till annat än läckande beslagfästen, dåligt tätade rutor eller att förluckan inte har varit åtskruvade alternativt har haft en dålig tätningslist.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: läckage

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Om du har förpulpit, så skulle jag misstänka att det läcker i genomföringarna där. Lossa den och täta med sikaflex. Jag hade samma problem som du förra sommaren när det regnade kraftigt. Det blev snustorrt när jag tätat den. Du behöver en liten smidig kompis som assisterar med muttrarna när du gör det. Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
danq
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 mar 2010 09:37

Re: läckage

Inlägg av danq »

Tacka alla för insiktsfulla kommentarer och förslag.
Jag satsar på att i första hand täta genomföringarna vid förpulpit.

Glad Påsk!

// Peter
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: läckage

Inlägg av FredrikH »

Om du sköljer båten med vattenslang, eller passar på och vara i båten när det regnar kan du krypa runt och undersöka alla genomföringar såsom pulpit, röstjärn, skotskenor, mantågsfästen. Bara att memorera alla ställen det droppade in så kan du täta där sen!
iamsville
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 sep 2009 16:07

Re: läckage

Inlägg av iamsville »

Hi,
I had leakage from the bow pulpit and from the lifeline stanchions. Rebedded and haven't had a leak since then.
Skriv svar