Färgkod

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

gunnar huss
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 dec 2008 00:09
Ort: Nacka
Been thanked: 1 time

Färgkod

Inlägg av gunnar huss »

Jag har nu bytt min skotbalk och monterat nytt storskotsystem. En del hål i sittbrunnssidorna från äldre utrustningsdetaljer skall täppas till. När jag skall välja gelcoatspackel utgår jag från färgkoden för däck 335 på skylten i båten, som tillverkades 1976. Men när jag frågar efter spacklet hos SeaSea, Benns och Erlandssons brygga vet de inte vad koden står för. Det finns ingen översättningstabell från IF:s tillverkningsskylt och befintliga nummer hos tillverkarna av spackel såsom Reichhold eller Neste. Någon som vet vad IFs färgkod 335 motsvarar hos dessa tillverkare?
SWE2016
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 aug 2006 10:48

Re: Färgkod

Inlägg av SWE2016 »

If-båtens gamla färgkoder finns egentligen inte längre :shock: men Göran Helmer AB, Marieholm-Strömstad Marina kan leverera topcoat enligt de gamla färgkoderna. :lol:

Staffan IF 2016
SWE1489
Inlägg: 17
Blev medlem: 08 jun 2007 12:19
Ort: Göteborg

Re: Färgkod

Inlägg av SWE1489 »

Jag letade själv gelcoat för några år sedan.
Vad jag kom fram till då var att dom gamla tresiffriga ersatts av fyrsiffriga.
Om jag inte minns fel så var det så enkelt att en nolla skall läggas till efter den första siffran.
Din färgkod skulle då med nuvarande system heta 3035. Har du tur kan den finnas i någon lokal butik.Annars givetvis hos Göran Helmer i Strömstad som Staffan påpekade.
Peter, IF-1489 Göteborg
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Färgkod

Inlägg av IF1158 »

Håller på att försöker hitta rätt färgkod till den gulvitabeiga färgen som är på däck och överbyggnad.
Enligt Göran Helmér heter koden 421.
Den finns inte hos t.ex. Hjertmans, Erlandssons, Watski etc.
Efter lite labbande så verkar det som om koden 812 fungerar bra.
Jag provade färgen bredvid en nypolerad och nyvaxad yta och det blev nästan exakt samma nyans. Har väldigt svårt se skillnad på färgerna.

Är det någon annan som provat vad som är rätt färg?
Jag har en mängd skador och småhål på däck och sittbrunn etc som jag vill snygga till i i vår.
Fredrik Ringblom
Wiko
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jun 2012 20:54

Re: Färgkod

Inlägg av Wiko »

Jag har en parallelfråga på samma ämne, är enligt Göran helmer ute efter färgkod 411, en något mörkare variant av 421, enligt Göran helmer så gjordes den endast ett kort period mellan 71-72 och han har tyvärr inte kvar receptet på denna färg, någon som har samma råsnygga färg som jag på sina fribord och hittat någon bra ersättare?
If 1096 Eda
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Färgkod

Inlägg av maja »

Man får prova sig fram, t.ex. genom att blanda någon närliggande, litet gråare standardfärg och vitt.
Även om du skulle lyckats få tag i rätt färgkod, har solen blekt skrov och däck under många år, och orginalfärgen kommer att bli för mörk innan solen också har blekt lagningen. Men det kan nog dröja något tiotal år... 8) ...

Själv passar standardkoden 804 fint till min gamla lergråa -71:a. Jag blev lurad litet till en början, för det såg ut som om den färgen skulle bli för mörk. Framför allt såg 804:an (eller 8004) för mörk ut i burken. 808:an såg mera lagom ut i burken, men på båten blev den alldeles för ljus.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
898
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2012 21:48
Ort: Göteborg / Sävedalen

Re: Färgkod

Inlägg av 898 »

Jag tror att jag hade samma problem när jag skulle fixa mitt luckgarage på min 72:a.
Färgen är brun-beige-vit tror jag. Provade först med 3035 och 3008 som var mycket fel.
JARA Plast i Göteborg blandade ihop en burk 421 för mig som verkade hyfsad ok men väl på båten var den för ljus så den var också fel.
Så det här med att 411 har använts på några IF verkar intressant. Wiko menar du att 411 är "brunare" än 421 ? I så fall kan det vara min färg också.
JARA Plast kan säkert blanda ihop en 411 eller 812 om det skulle behövas.

Tänk om det fanns nått gammalt leveransregister som IF klubben kunde komma över med serienummer kopplat till färgkoder för äldre IF båtar....
Wiko
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jun 2012 20:54

Re: Färgkod

Inlägg av Wiko »

Ja, brunare skulle jag nog säga, har en bild som inte är supertydlig men man ser iaf att 421 inte är rätt färg, bilden är tagen på en lagning som jag gjorde på fribordet med 421 från Göran Holmer. Nååååågot ljus i färgen ;)
Bilagor
image.jpg
image.jpg (53.56 KiB) Visad 20663 gånger
If 1096 Eda
Wiko
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jun 2012 20:54

Re: Färgkod

Inlägg av Wiko »

Detta är svaret jag fick från Göran Holmer när jag skickade denna bild efter att ha provat 421:

"Är skrovet ännu mer beige eller nästan chokladbrunt? Som mjölkchoklad nästan? Då kan ditt skrov vara 411, som det gjordes båtar 1971/1972 i denna skrovfärgen. Tyvärr så har jag inte denna färgen och kan inte få fram den. Det var en specialfärg som fanns på denna tiden. Den försvann sedan då folk inte tyckte den var så snygg."
If 1096 Eda
898
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2012 21:48
Ort: Göteborg / Sävedalen

Re: Färgkod

Inlägg av 898 »

Ja det kan man nog säga att skrovet är mera beige eller choklad brunt så jag skall kolla med Jaraplast om de kan blanda 411.
Fast luckgaraget orkar jag inte göra om för det var tidskrävande att spackla upp detta och slipa för jag fick göra om 4-5 gånger.
Färgen är kanske inte så kul jag skulle inte valt den om jag köpt båten ny...........

PO
Wiko
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jun 2012 20:54

Re: Färgkod

Inlägg av Wiko »

Spännande, är väldigt intresserad av en burk också om det visar sig att det stämmer någotsålunda.
Ang färgen så har vi lärt oss uppskatta den, matchar man den mot starka färger i båten i övrigt så smälter den in bra med våran båts personlighet :)
If 1096 Eda
898
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2012 21:48
Ort: Göteborg / Sävedalen

Re: Färgkod

Inlägg av 898 »

Jaraplast kan blanda till en burk med 411 efter recept om man vill men den kostar 450 kr för ett Kg.
Jag har redan köpt upp mig på 3 olika burkar med olika färgkoder så jag tvekar lite.
Det är inte någon som känner till om det finns ett register på vilka färgkoder som fabriken använde på IF båtar -72 och tidigare
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Färgkod

Inlägg av maja »

Före 1 augusti 1971 användes bara två standardfärger: lergrå och beige till skrovet och lergrå till däcket. Men det förekom att man levererade andra färger på beställning. Jag har själv sett en mörkgrön 71-a, vars namn var "Tant Grön". Tror mig minnas att segelnumret var 707 eller något åt det hållet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
eja2396
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 apr 2014 07:23

Re: Färgkod

Inlägg av eja2396 »

Hej,
Min båt är en IF-E med blå skrov som behöver reparation efter en dålig förtöjning.
Jag har följt denna träd, och är nyfiken om det finns en ny kod för gamla koden 706 (blå).
Göran Helmer har inte gelcoat 706.
Vet någon om t.ex. Hjertmans har en passande gelcoat?
Hälsingar.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Färgkod

Inlägg av maja »

Din blåa färg har blekts under åren. Så det är sannolikt så att, även om du skulle få tag i färg med ursprunglig kulör, den inte kommer att passa särskilt bra, åtminstone inte mycket bättre än någon som du väljer ur dagens standardsortiment i båthandeln.

Själv har jag lyckats mycket bra med detta för min gamla gråvita båt. Det jag har erfarit är att färgen kommer att se något mörkare ut i burken än vad den blir efter härdning på båten.

Färgkoden 706 verkar väl komma från Jotuns- NORPOLs färgskala. Numera skjuter man ofta in en eller två nollor bakom första siffran (dvs. 706 blir 7006 eller 70006). Man kan utläsa från gelcoatleverantörens hemsidor att kulören 706 inte verkar vara standard, men 705 (Ballad) samt 707 och 708 (Örnvik) verkar finnas som standard i båttillbehörsbutikerna. Så det kanske är värt att prova. Ta t.ex. 705 och 707 och prova ut en lagom blandning... 8) ..eller kanske 707 (eller t.o.m 708) passar direkt på ditt solblekta skrov... :P ..

När jag fick samma problem som du med min gamla gråvita 71-a, provade jag först med att blanda kulörerna 804 och 808 i olika förhållanden. Men jag upptäckte snabbt att alla blandningar med 808 blev för vita och det var ren 804 som gällde. Och tursamt nog för mig finns även den kulören att köpa i sprayburk... :lol: ..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar