Hej.
Våren är här och så är även det oändliga fixandet på sin IF. Vår båt är i ganska bra skick men det finns ett och annat som måste åtgärdas. Saker som jag inte någonsin gjort förrut. Därför vänder jag mig till er mina kära IF kollegor om råd.
Jag har tre frågor - hoppas ni kan hjälpa mig med dem.
1. Att montera fast en mastlantera - hur gör man?
- hur drar man elkablarna genom masten?
- var kommer genomföringen på ruffen?
2. Att byta o-ringar
- hur många o-ringar kommer det per rodertapp? (Jag fick 7 st o-ringar då jag beställde från Marieholm Strömstad Marina)
- är det annat man måste tänka på förutom att se till att smörja o-ringarna med vattenfast fett?
3. Att måla om bottnet efter att det är slipat
- Lönar det sig att sätta först ett lager epoxi och först därefter primer? Skall dessa vara av samma märke, typ Hempel?
- hur många lager primer brukar man måla? 3-5?
Jag vet att det är ganska många frågor, men man får ju svara på det man kan och känner för. Eller hur? Jag är en nybörjare, då jag inte hunnit segla längre än 3 år med en IF, så alla tips och idéer är mer än välkomna.
Tackar och bockar
Oskar Forstén
Helsingfors, Finland
Frågor angånde mastlanterna, o-ringar och målning av botten
Moderator: Moderator
Frågor angånde mastlanterna, o-ringar och målning av botten
____________________________
Oskar Forstén
Röda Råttan
Oskar Forstén
Röda Råttan
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Frågor angånde mastlanterna, o-ringar och målning av botten
1)Mattoppslanterna
Masttppslanterna monteras med eller utan extra fäste, litet beroende på hur masttoppen ser ut.
Om toppen är plan och vågrät, behövs oftast inget extra fäste, utan lanternan kan skruuvas fast direkt på masttoppen.
Om masttoppen "lutar framåt" och/eller har en topp av gjuten aluminium, kan ett särskilt fäste behövas. Det kan behöva specialtillverkas.
Var noga med att lanternan blir rätt riktad, dvs. att RGV-sektorerna blir rätt efter att glaset är påsatt.
Windex kan i allmänhet monteras med hjälp av ett extra fäste direkt ovanpå lanternan.
Man måste även gära ett hål i masstoppen för elkabeln på avsett ställe, dvs. direkt under motsvarande hål i lanterans botten.
Kabeln dras med hjälp av en dragfjäder eller genom att man tejpar fast ena änden till ett fall som kan fungera som draglina.
Du kan använda samma kabeutgång vid mastfoten som för den gamla motorlanternan. Den behöver du inte längre och kan ta bort den helt.
Jag rekommenderar att du även byter däckaskontakt (både hane och hona).. Det finns sådana som passar att köpa i Watski-butikerna.
2) O-ringar
Det går åt tre stycken O-ringar, en till varje tapp.
Var inte ensam när du lyfter av och på rodret. Det väger över 22 kg och är långt och instabilt, så det är bökigt och hantera för en person. Det är då stor risk att det blir allvarligt skadat(knäcks) om man försöker sig på detta ensam.
3) Att måla botten
Om du ska epoxibehandla, måste båten vara helt torr. Det bör du mäta upp med en fuktmätare. I allmänhet måste båten stå på land en hel sommar för att den ska bli torr eller så kan den även stå inomhuis i en varm lokal. Normalt målar man med 4 lager ren epoxi, typ West Systems eller motsvarande. Normalt kan man måla båttenfärg direkt ovanpå det sista epoxilagret.
Om du är osäker om båten är helt torr, rekommenderar jag att du målar någon bottenfärg som är lätt att slipa bort direkt på skrovet, t.ex. en s.k. mjuk färg typ Micron. Då kan du ta bort den sedan om du skulle önska epoxibehandla båten vid ett senare tillfälle.
Masttppslanterna monteras med eller utan extra fäste, litet beroende på hur masttoppen ser ut.
Om toppen är plan och vågrät, behövs oftast inget extra fäste, utan lanternan kan skruuvas fast direkt på masttoppen.
Om masttoppen "lutar framåt" och/eller har en topp av gjuten aluminium, kan ett särskilt fäste behövas. Det kan behöva specialtillverkas.
Var noga med att lanternan blir rätt riktad, dvs. att RGV-sektorerna blir rätt efter att glaset är påsatt.
Windex kan i allmänhet monteras med hjälp av ett extra fäste direkt ovanpå lanternan.
Man måste även gära ett hål i masstoppen för elkabeln på avsett ställe, dvs. direkt under motsvarande hål i lanterans botten.
Kabeln dras med hjälp av en dragfjäder eller genom att man tejpar fast ena änden till ett fall som kan fungera som draglina.
Du kan använda samma kabeutgång vid mastfoten som för den gamla motorlanternan. Den behöver du inte längre och kan ta bort den helt.
Jag rekommenderar att du även byter däckaskontakt (både hane och hona).. Det finns sådana som passar att köpa i Watski-butikerna.
2) O-ringar
Det går åt tre stycken O-ringar, en till varje tapp.
Var inte ensam när du lyfter av och på rodret. Det väger över 22 kg och är långt och instabilt, så det är bökigt och hantera för en person. Det är då stor risk att det blir allvarligt skadat(knäcks) om man försöker sig på detta ensam.
3) Att måla botten
Om du ska epoxibehandla, måste båten vara helt torr. Det bör du mäta upp med en fuktmätare. I allmänhet måste båten stå på land en hel sommar för att den ska bli torr eller så kan den även stå inomhuis i en varm lokal. Normalt målar man med 4 lager ren epoxi, typ West Systems eller motsvarande. Normalt kan man måla båttenfärg direkt ovanpå det sista epoxilagret.
Om du är osäker om båten är helt torr, rekommenderar jag att du målar någon bottenfärg som är lätt att slipa bort direkt på skrovet, t.ex. en s.k. mjuk färg typ Micron. Då kan du ta bort den sedan om du skulle önska epoxibehandla båten vid ett senare tillfälle.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Frågor angånde mastlanterna, o-ringar och målning av botten
Tusen tack Maja för ditt svar. Nu är jag igen lite smartare.
Trevligt veckoslut
Oskar
Trevligt veckoslut
Oskar
____________________________
Oskar Forstén
Röda Råttan
Oskar Forstén
Röda Råttan