Låna/hyra fuktmätare i Stockholmsområdet

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Anna SWE-3280

Låna/hyra fuktmätare i Stockholmsområdet

Inlägg av Anna SWE-3280 »

Jag har under hösten och våren slipat bort all bottenfärg och lämnat gelcoaten kvar. Tanken var att lägga på epoxylager under bottenfärgen i förebyggande syfte.

Det här är ju inte ett jobb man vill göra om.... så jag vill göra en fuktmätning innan jag målar på alla lager.

"Tramex Skipper" heter en mätare som verkar rekommenderas, Sovereign en annan variant.
Finns det någon därute som kan tipsa om vart man kan låna/hyra en fuktmätare? Hur har ni andra gjort?

Båten finns i Stockholmsområdet och jag hoppas slippa köpa mätaren.

Mvh
Anna

Janne på Ifigenia
Been liked: 2 times

Re: Låna/hyra fuktmätare i Stockholmsområdet

Inlägg av Janne på Ifigenia »

När vi för rätt många år sedan gjorde en böldpestreparation så hyrde vi en mätare av ett företag i Nacka som jag eventuellt kan hitta namnet på igen. Kruxet är dock att man mätte skillnaden mellan skrovets fuktighet på hösten och våren med denna mätare. Möjligen bör du alltså först kolla att mätarna du nämner arbetar på annat sätt (om det finns) och att det finns uppgift på vad som är ett godkänt värde.

En IF-kontakt att eventuellt ta ett snack med om dessa frågor är Gunnar Swärd på Epotex, mångårig OIF-medlem tillika säljare av epoxi (kanske bra pris där?). Trevlig man och vet vad han snackar om. Tel 609 00 50. http://www.epotex.se

Lycka till!
Janne på Ifigenia

Fredrik
Been liked: 2 times

Inlägg av Fredrik »

Hej Anna,
Jag gjorde samma sak med min båt härom året och hyrde en fuktmätare av Cramo tror jag. En bra modell med två spetsar som mäter ledningen (fukten) mellan dem. Minns tyvärr inte till 100 om det var Cramo , men testa deras depåer, det finns flera i sthlmsområdet.
Lycka till / Fredrik IF 1928

Anna SWE-3280

Inlägg av Anna SWE-3280 »

Tack för tipsen!

Till sist ringde jag ISN Mätforum i Nacka som säljer dock inte hyr ut Tramex Skipper. De kunde istället tipsa om BåtAccenten i Länna som hyr ut apparaten per dygn för ca 250 kr. Instruktion medföljer och den var enkel att använda.

Skriv svar