Byte av slangar till självlänsarna

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Byte av slangar till självlänsarna

Inlägg av FredrikH »

På min båt (modell -76) antar jag att det börjar vara dags att byta självlänsslangarna. Är det någon som vet vilken dimension och typ av slang man skall använda? Hur långa är slangstumparna?

Skall det vara ett eller två klammer på anslutningarna? Skall man täta med något "klet" förutom klamrarna?
Användarvisningsbild
Jens IF-294
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 aug 2006 08:46
Ort: Hönö

Inlägg av Jens IF-294 »

Du skall alltid använda två rostfria slangklämmor som dras med skruven på var sida om slanganslutningen. Jag bytte förra vintern kommer dock inte ihåg vilken dimension vi använde, men det skall inte behövas någon tätningsmassa.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Där sitter tätningsmassa från början.

Det är nog inte helt fel att säta dit något. Tätningen sitter ju i torrt utrymme, så det går säkert bra med vanligt silikongummi.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Elsa.
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 aug 2006 11:15
Ort: Umeå

Inlägg av s/y Elsa. »

Jag bytte för något år sedan, och använde både tätningsmassa och dubbla rostfria slangklämmor, men insåg när jag satte dit dem att det kanske var lite att ta i. Inte för att det gjorde något, en slangklämma kanske kostar 7 spänn eller något, men det är lite som att ha både hängslen och skärp. :)

Man trär slangen på flänsar på självlänsen, och det blir ju tätt bara av det - slangen "står" ju av sig själv (trädd på flänsar både uppe och nere så att säga). Med tätningsmassa och dubbla slangklämmor skall det till bra högt tryck innan det börja sippra in någon droppe vatten.

Så, en eller två slangklämmor, det beror väl på hur många du har liggande hemma i lådan för tillfället. Skall du lix fara och köpa, så är det ju inget hemmansköp direkt.

Tätningsmassa är en bra grej att ha. Kör på lite sikaflex på flänsarna innan du drar på slangen. Då lovar jag att du inte får in vatten de närmsta trettio åren.

Ett tips är att vara noga med längden på slangen. Blir den för lång får du ju ett veck på mitten, vilket begränsar genomflödet, blir den för kort - ja då måste du ha dubbla slangklämmor för att sova gott. Slangen skall alltså "stå av sig själv" så att säga.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Dubbla slangklämmor är ett krav vid en frivillg säkerhetsbesiktning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Simon 3350
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 feb 2008 12:56
Ort: Ekerö

Inlägg av Simon 3350 »

Hej alla IF-ägare,

Jag är en nybliven IF-ägare sen några dagar och har en fråga angående självlänsarna. Vreden till självlänsarna verkar kärva lite på min IF och jag vet att jag läste någonstans här på forumet att man skulle hälla i en "självkomponerad" smörja i självlänsarna när de var stängda och låta det vara så i några dagar. Jag hittar inte inlägget igen tyvärr, kommer någon ihåg vad det var man skulle hälla i?

MVh
Simon
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Det som rekommenderades var matolja.

Tips: du kan använda sökfunktionen (klicka Sök längst upp, eller klicka här :arrow:). Där kan du skriva in lämplig söksträng.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Se bara till att det inte väntas regn då du har hällt matolja i dina stängda ventiler. Jag gjorde det felet :oops: . Det blir en väldigt halkig sittbrunnsdurk som resultat, då olja och vatten spridit ut sig över allt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Simon 3350
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 feb 2008 12:56
Ort: Ekerö

Inlägg av Simon 3350 »

Tack!

Jag provade sökfunktionen först men hittade ej inlägget, nu gör jag.

Problemet kvarstår dock delvis, babords vred fungerar bra dvs jag kan öppna/stänga och nu ligger den i matoljebad :lol:

Styrbords däremot är fast i öppet läge och jag kan inte vrida vredet, kan inte hälla matolja i den då den är öppen. Har ni några andra knep?
Eller är det bara att krypa in, ta loss stången och försöka vrida med polygryp/skiftnyckel? Vill inte använda för mycket våld men det kanske man ska?

MVH
Simon
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Du ska sätta en vinkork i hålet på skrovets undesida. Det ska du göra på den andra sidan också, så du kan manövrera ventilerna när de är dränkta i matolja.

En vinkork är något för smal för att fastna i hålet, så du ska lägga några varv tejp runt om korken för att få den lagom tjock.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
2248
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 dec 2006 17:27

Inlägg av 2248 »

Hej !
Är det någon som vet innerdiametern på slangarna till självlänsen ?
2248.
Användarvisningsbild
Simon 3350
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 feb 2008 12:56
Ort: Ekerö

Inlägg av Simon 3350 »

Tackar,

Då ska jag testa "vinkorksmetoden" till helgen. Återkommer med resultat :)
/Simon
Skriv svar