Nya fönster/rutor

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Nya fönster/rutor

Inlägg av s/y Nadine »

Rutorna på IF-båten verkar vara en ständig källa till problem.
Framförallt verkar det vara de äldre IF:arna som har rutor fastklämda med någon slags gummilist som "kilats" med en metallist, som har problem.
Denna typ av rutor är ju vanligt förekommande på äldre båttyper, bl.a. Vega och IF och de är efter vad jag anser och även läst, helt odugliga ur sjösäkerhetssynpunkt.
Flera båtar jag läst om har fått denna typ av fönster intryckta av översköljande sjö under långseglingar. Dessutom läcker de ofta som såll.

De senare rutorna på IF (de med aluminiumram) verkar klart bättre, men jag vill ändå komma med ett tips.

Jag kollade upp vad en rutsats av den senare typen skulle kosta hos Göran Helmer AB. Den ligger komplett på 7210kr idag.
Jag anser att rutorna skänker mig mycket liten seglingsglädje och att investera så mycket pengar i nya rutor känns bortkastat. Så jag gick till min lokala glasmästare (Bomhus glas i Gävle).
Sedan beställde jag akrylplast som glasmästaren fick skära ut enligt en mall jag gjort av gamla sjökort.
Rutorna av akrylplast läggs sedan på utsidan av glasfiber-överbyggnaden och bultas med rostfri kullerskallad bult. Mellan överbyggnad och ruta läggs en dubbelhäftande klibbig tätlist och till bultarna finns särskilta tät-brickor, men ej silicon-baserad tätmassa fungerar också utmärkt.

Denna konstruktion använder sig flera andra båttyper av (bl.a. Magnifik Midget) och det är också populärt bland långseglare att byta ut sina rutor på detta sätt. Konstruktionen blir mycket tåligt (till och med mer tålig än aluminiumramen) och tjocklek på rutorna kan man välja själv.
Jag valde något tjockare än orginalfönsterna, för säkerhets skull.

Det som är viktigt är att välja akrylplast, det är hållbarast och mest motståndskraftigt mot repor (finns även extra reptåligt akrylglas).

Kostnaden blev 1040kr för rutorna och då ingick 12 meter dubbelhäftande tätlist, samt glasmästarens arbete.

Själv valde jag rökfärgat glas för att få mindre insyn och bländande sol i båten. Dessutom valde jag att göra den främre och bakre rutan sammanhängande, dock utan att ta bort förstärkningen mellan rutorna. Detta kommer ge Nadine ett lite udda utseende som vissa kanske kommer kalla fult, själv tycker jag det är snyggt.
Självklart kan rutorna även göras delade som orginal och de behöver alls inte vara rökfärgade.
Jag har gjort detta med min tidigare båt och det blev mycket bra.

Jag lägger upp bilder på montaget av rutorna på Nadines hemsida senare under våren.
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det finns gummilist för utanpåliggande ruta. Mycket snyggare än det du föreslår och minst lika säkert.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

För min del tycker jag det blir mycket snyggt det här, dessutom blir det överkomligt ekonomiskt till skillnad från alla överpris-satta orginaltillbehör så som aluminiumramarna.
Men jag har förstås inte sett gummilisten. Hur ser den ut, var köps den och hur mycket kostar den?
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag själv lät en glasmästare fixa allt i en totalentrepenad, även borttagning av allt gammalt. Det kostade totalt 4 tusen. Materialkostnade torde väl vara knappt hälften och resten arbetskostnad.

Gummilister går nog att få tag i på många ställen, t.ex. hos de flesta glasmästare och även hos en och annan västorterad båttillbehörsbutik. Hittade just samma sort i en gammal Watski-katalog. Listen kan nog kosta någon hundring per meter. Till det kommer en spännlist på några tior metern.
Det finns en artikel om byte av rutor och gummilister i Medvind Nr 2 2000.
Senast redigerad av 1 maja, redigerad totalt 3 gånger.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Rutor

Inlägg av Fredrik »

Jag demonterade mina rutor med aluminiumram. och skickade dem till CM Båtrutor på Öckerö. Han packade om dem och skickade tillbaka på två veckor trots att det var början på säsongen. det var relativt lätt att få dit dem igen med bara en liten gummilist bakom aluminiumramen. Kostnad runt 2500:-. Nu kommer inte en droppe in, jag tycker det var värt den kostnaden.
Fredrik IF 1928 (74a)
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

Min poäng att hålla nere kostnaden verkar ha gått förlorad i resonemanget. Min lösning fungerar, är enligt mig snygg, duger åt flera serietillverkade båtmodeller och tillverkare, är enkel att göra själv, men framför allt är den billig.
Jag drar mig inte från att satsa på kvalité inom de områden där jag anser att det krävs, så det är inte enbart snålhet som är problemet, men enligt mig som tjänar rätt blygsamt, så är det en milsvid skillnad på 1000kr och 4000kr (400% närmare bestämt, eller ett halvt storsegel, en månadshyra o.s.v.). Även på 1000kr och 2500kr skiljer det endel, men jag kan förstå detta mer för dem som redan har aluminiumramarna på sin båt. Hade jag haft aluminiumramar skulle jag nog kostat på dem en renovering.

Sedan har jag studerat Mareks bilder på sina lister och jag ser inte riktigt skillnaden från de som sitter som orginal på äldre IF:ar. Jag tog nyligen bort mina själv och från mina syns ingen skillnad.
Jag ska väl rätta mig själv och erkänna att rutorna ligger lite på utsidan även med dessa gummilister, men faktum kvarstår att jag läst om åtskilliga båtar som fått denna typ av rutor intryckta, sedan har jag inte mer att säga om den saken.

Jag återkommer med bilder av mitt montage så får var och en säga sin mening om fult eller ej, utan att jag ska argumentera för eller emot.

Sedan ska erkänna att jag gillar att grejja med min båt. Det är kul att hitta på lösningar och att renovera. För den som har lite bättre med pengar och mindre intresse för båtrenovering, så är det klart att ett färdigt "paket" är mer attraktivt.

Vill bara ge lite tips om hur man kan göra...
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Med originallisterna är fönsterrutan cirka 5 mm mindre dimension överallt än hålet i ruffsidan.

Med lister för utanpåliggande ruta är fönsterrutan cirka 5 mm större dimension överallt än hålet i ruffsidan.

Därför går de ursprungliga rutorna att trampa in. Det är samma sak med rutor som är fastsatta med aluminiumram, eftersom de är mindre än hålet. Men mina nya rutor går inte att trampa in, eftersom de är större än hålet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

Jaha, jag tyckte de såg lika ut på bilderna, men då vet jag det.
Hur som helst tycker jag att de pengarna du lagt ned är lite för mycket när det går att lösa billigare själv med bra resultat.
Dessutom gissar jag att om du hade valt rökfärgad plast hade priset blivit ännu högre. Vanlig plast är billigare, åtminstone hos min glasmästare. Eftersom jag ville ha rökfärgat hade det troligen blivit ännu dyrare än dina ca 2000kr för material och 2000kr för arbete.

Mina fönster kommer kommer nog att gå 20-30mm utanför hålen och dessutom täcka båda fönstren.
Som sagt jag tänker inte argumentera för om det är snyggt eller ej, sådant kan man debattera i evighet.

En fråga bara.. Hur tjocka är dina rutor och hur tjocka rutor tillåter listerna?
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Naturligtvis prioriterar vi olika. Du prioriterar att det kostar mindre mot att du själv jobbar mera. Jag kanske gör tvärtom, eftersom jag jobbar med mycket annat och vill använda min båt när jag är ledig.

Om man bara tar hänsyn till materialkostnaden blir min lösning också ganska billig. Fördelen med den är att man slipper alla de små hålen i skrovet och dessutom vinner viss estetik, eftersom min båt fortvarande ser ut mera som en IF-båt efter rutbytet. I mitt fall värnar jag om att hålla båten i bra originalskick så gott det går, och om det inte finns någon för mig saklig anledning till annat tänk.

Jag tror rutorna blev 3 mm tjocka. De gamla var nog bara 2 mm. Jag tror att min lists dimensioner mycket väl kan vara som Watski varunummer 61805-10. Den listen tillåter 3-4 mm tjocka rutor och 5-7 mm väggtjocklek.

Min erfarenhet är att efter ett gummilistbyte är det svårt att få tätt med en gång. Även om man använder tätningsmassa mellan skrov och list, vill vattnet ändå sippra igenom på vissa ställen. Men det blir mycket bättre efter en kort tid, då listen har "satt sig" Det sista tar man med t.ex. Lefants spricktätare eller liknande. Jag använde något engelskt medel med varumärket "Crack-Sealer". Mycket tunnflytande och samtidigt enormt "klistrigt" när det torkar. Man applicerar litet utifrån där man tror vatten rinner in, och vattnet för sedan själv medlem in i alla små sprickor och spalter. Man får bara komma ihåg att tejpa litet på nedersidan av gummilisten, både utanför och inne i ruffen, annars rinner det rakt igenom innan det hunnit stelna och kletar ner i onödan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

Självklart prioriterar vi olika och mitt sätt var bara ett tips på hur man kan göra och inget annat.

Jag har redan hämtat ut mina rutor och de är 6mm tjocka, så någon list är nog inte aktuell för mig, men kanske har andra som tänkt sig rutbyte fått lite tips.

Jag är inte så noga med orginalutseendet. För min del är det lite som att vara noga med orginaldetaljerna på en Volvo 240. Om jag var noga skulle jag skaffa mig en mer orginel båt. Det finns tillräckligt med orginal-IF:ar.
Men det är väl tjusningen med forumet att alla inte väljer samma lösningar och har samma idéer.
Sedan är pysslandet under vintern en avkopplande hobby för mig, lika mycket som seglandet under sommaren.
s/y Nadine (IF-E 367)
S-420
Inlägg: 9
Blev medlem: 18 sep 2006 11:13

Inlägg av S-420 »

Tjena, jag blev lite fundersam när du skrev acryl... och bara 6 mm. jag skulle inte lita på en aryl ruta under en överhavssegling, det är inte okrossbart som polycarbonat (makrolon och lexan)
Sen är väl inte acrylen reptålig som polycarbonat.

Själv har jag aluramar med 5 eller 6 mm glas vilka jag heller inte skulle lita på. jag tänkte fixa 12 mm eller 15mm plywood som enkelt kan sättas upp i nödfall eller inför en förväntad hård översegling (ex. Biscaya, Nordsjön)

/Jensa
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

Jag rådgjorde med glasmästaren, som för övrigt visade sig ha byggt flera båtar själv och därför hade endel råd.
Han sa att akrylplast var det bästa med hänsyn till att vara både starkt och reptåligt. Lexan pratade vi överhuvud taget inte om som ett alternativ (jag vet inte om det berodde på pris eller att han tyckte det var olämpligt), men jag känner till materialet.
Han påstod att det skulle räcka med tunnare akrylplast, men jag gick upp några millimeter. Det han hade som referens var att de brukade göra rutor till MC samt gangsterkepsar och tävlingsrutor för bilar av akrylplast. Det som håller för fartvind, humlor och grus i över 100km/h borde hålla även på båten.
Sedan har ju IF:en rätt små rutor. Kan hända att man borde gå upp lite i dimension om man har större båt. Vidare hänvisar jag till Vegan "Sally Blue" som seglat runt jorden och har en utmärkt hemsida(www.runtjorden.com). De hade bytt ut sina rutor på liknande sätt och hade vad jag vet inga problem bortsett från att det läckte ibland till följd av att de använt silicon (eller liknande) för att täta rutorna med och siliconen tålde inte solljuset särskilt bra.
Kapten på Sally Blue (Danijel) är trevlig och svarar gärna på frågor..skicka iväg ett mail, det gjorde vi.

Kan inte svara på om lexan vore bättre, men eftersom jag inte är någon expert så valde jag att lita på min glasmästare.
Sånna där luckor har jag hört både ont och gott om. En nackdel är väl att de tar plats, en annan är att de kanske inte sitter där när man mest behöver dem (läs om Björn Larssons erfarenheter från IF och Rustler 31).

Själva tänkte vi lägga ner lite extra tid vid ruffluckan som vi kommer göra stålförstärkt med nya metallkantlister. Dessutom går jag och funderar på någon slags lösning med luckor med vingmutter att fästa i öppningen i mastskottet. Skulle en stock, gren eller liknande då slå ett halvstort hål i fören, så går det då kanske att hålla henne flytande hjälpligt.
Sedan är det bara att skaffa en bra länspump och en bibel :lol:
Glöm aldrig att en rädd sjöman med en hink är bästa pumpen...

/Johan
s/y Nadine (IF-E 367)
Skriv svar