Bottenfärg

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Bottenfärg

Inlägg av Fredrik »

Funderar på att slipa och lägga ny primer för hård bottenfärg. Inte någon epoxybehandling.
Någon som har tips? :wink:
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

Vet inte hur beväxningen är där din båt ligger men...
Någon jag talat med som testat har sagt att ett sätt att få bra färg är att blanda myrr myrmedel i färgen, det ska tydligen vara rena mirakelmedlet.
Vet inte vad miljölagarna säger om detta och därför råder jag dig inte, bara nämner det jag hört. Har själv ingen erfarenhet.

I övrigt lycka till. Det är ett helvete att slipa ner, men det är värt det. Se bara till att välja en bra grundfärg/primer som sitter kvar för det är inte kul att slipa ner flera gånger, år efter år.

God Jul!
s/y Nadine (IF-E 367)
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Inlägg av Fredrik »

Tack för tipset, men jag skulle helst slippa epoxibehandlingen.
Finns det ingen annan lättmålad "vattenspärr" som en hård färg biter på?
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

Oftast brukar färgtillverkaren veta precis vilken färg du ska använda.
International har primer till alla sina bottenfärger, liksom Hempel och troligen alla andra med.
Ska du bara måla bottenfärg så är det bara att måla på den primer som är tänkt till just din färg så fäster det nog bra.

Dock skulle jag påstå att du gör dig en stor otjänst om du slipar botten ren men inte målar på epoxi. Alla plastbåtar som börjar komma upp i ålder behöver denna behandling och när du ändå slipar rent, varför inte måla epoxi samtidigt. Epoxi kostar lite, men jämfört med arbetstiden och slippapperna som går åt till att slipa botten ren, så är det inga pengar alls.
s/y Nadine (IF-E 367)
Skriv svar