Återställa färg och gelcoat på fribord

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Återställa färg och gelcoat på fribord

Inlägg av IF1158 »

Jag har en blå IF från 1973.
En tidigare ägare har målat båten väldigt fult med två komponentsfärg.

Nu funderar jag om det är möjligt att ta bort den färgen och återställa original gelcoat.
Jag vet att blå gelcoat är hemskt och eländigt mot solen.
Men gelcoat är ändå bättre än ful målning.

Så vad säger nån som vet, går det att ta bort färg och få fram gelcoaten igen
Fredrik Ringblom
Suzanne
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mar 2007 14:19
Ort: Boat in Oslo fjord:Sande

Inlägg av Suzanne »

Jeg har en grønn IF fra 1975.

Jeg skal ikke uttale meg om det er teknisk mulig å ta bort malingslaget (färgskiktet) oppå gelcoaten, uten å skade denne.

Men jeg vil ikke anbefale (rekommandera) dette. Mitt grønne fribord er langt fra blankt og veldig skjoldete (flammigt ?) selv om båten har vært renovert av Göran Helmer. Jeg har prøvd polish og voks av diverse slag, uten å få et tilfredsstillende resultat. Göran Helmer anbefaler å våtslipe med finkornet papir, men det synes jeg lyder skummelt, for gelcoatlaget er jo meget tynt !
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Ett sätt att "renovera" flammig celcoat är just att slipa med finkorning våtslippapper. Jag har själv ingen direkt erfarenhet av detta, men har sett att gelcoaten på min egen båt har blivit superblank runt reparerade skador, där man ju varit framme och slipat runtom.

Eftersom det inte är frågan om att slipa ner ojämnheter torde det räcka med att börja med kornstorlek 600-800 och sedan successivt fortsätta neråt till 1200-2000 och till sist 4000 alternativt slutpolering med autosol.

Gelcoaten på en IF är i allmänhet förhållandevis tjock, så det klarar sig nog med en nerslipning på några 100-dels millimetrar var 25-30:de år.

Jag hör talas om att det finns IF-båtägare som applicerat denna "skönhetsbehandling" på sina båtar, men känner inte till några direkta namn. Intressant vore att få litet feedback från någon som gjort det.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Gunverth
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 jun 2007 19:33
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Gunverth »

I år körde jag med 4000-korn över hela friborden på mina gula 77:a innan den sjösattes. Resultatet blev så fantastiskt bra (högblankt) att båtgrannar i Björlanda frågade vad jag hade polerat med.
Oscillerande slipmaskin, Abralon 4000 (våtslipduk) och vatten är svaret! Tog cirka en timma att svepa över båten. Efter detta vanlig vax, men det gav ingen ytterligare glans, bara lite extra ytskydd.

Nu var båten i och för sig välskött sedan tidigare, men den har aldrig blivit riktigt blank och vissa fläckar har aldrig gått att få bort utan att våldföra sig med Autosol. Detta var också anledningen varför jag inte startade med 2000-korn som rekommenderas för gelcoat av tillverkaren Mirka. Detta behövs egentligen bara om gelcoaten är rejält matt och nergången.

Abralon används av billackerare för mellanslipning och då talar vi om färgskikt på några hundradels millmeter. På en IF-båt kan man mao köra med denna våtslipning minst vart 5:e år.
IF SWE 3046, Snutten, som för tillfället är landbaserad för totalrenovering.
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Men kan man ta bort färg på gelcoaten?

Inlägg av IF1158 »

Nu vill jag komma tillbaka till ämnet, kan man ta bort ett lager enkomponentsfärg samt ett lager tvåkomponentsfärg och sen få någon slags snits på gelcoaten underst?

Finns det någon firma som kan ge sig på det?
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Enkomponentsfärg är ganska mjuk och därmed borde den vara ganska lätt att slipa/tvätta bort. Tvåkomponentsfärgen sitter troligtvis rejält fast, och måste slipas bort. Och ingen ingen vet väl riktigt hur din båt ser ut under färgen. Gelcoaten är väl troligtvis sliten. Dessutom kan den kanske vara mycket nerslipad och spacklad inför målningen med 2-komponentsfärgen.

Så ingen kan väl direkt säga om ditt förslag till åtgärd är praktiskt genomförbart.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Gunverth
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 jun 2007 19:33
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Men kan man ta bort färg på gelcoaten?

Inlägg av Gunverth »

IF1158 skrev:Nu vill jag komma tillbaka till ämnet...
Du fick ju konkreta tips på att våtslipa ner färgen till gelcoaten.
IF SWE 3046, Snutten, som för tillfället är landbaserad för totalrenovering.
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Återställa färg och gelcoat på fribord

Inlägg av IF1158 »

Nu funderar jag igen på detta med att få bort färg.

Våtslipa bort färg verkar vara den metod som gäller.

Då är frågan, om jag skulle råka slipa för djupt på något ställe och slipa bort själva gelcoaten, vad gör man då?
Går det laga?
Att man kan spacka upp mindre skador i gelcoat är en sak men om det skulle bli stora skador?

Alternativet som jag ser det är att låta lackera båten med tvåkomponent hos en professionell lackerare.
Hur länge håller det det om man gör det för billigt är det inte...
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Återställa färg och gelcoat på fribord

Inlägg av Gripen »

En röd IF på min båtklubb blev sprut lackerad i mitten av 90-talet, ser som ny ut. Blått är nog mer UV känsligt.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Lasse
Inlägg: 34
Blev medlem: 30 sep 2007 17:01
Segelnummer: 1162
Båtnamn: Windjammer
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Återställa färg och gelcoat på fribord

Inlägg av Lasse »

Min vinröda IF (1162) skall målas för andra gången med tvåkomponent international färg.
Innan dess så skall jag slipa den.
Min erfarenhet av målad yta är att det går att slipa ner färgen något-men det blir flammigt. Svårt få en jämn yta när det är tvåkomponentmålat.
Har alltid handslipat/polerat båten, men funderar på maskinslip nu.
Roterande eller oscillerande?
Nån som har erfarenhet av handslip eller maskinslip?
Hur fint papper behövs när man skall måla efteråt?
Förutsätter våtslip!
IF 1162
Skriv svar