Få tag i skrovmatta 2021

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

JonatanAlex
Been liked: 3 times

Få tag i skrovmatta 2021

Inlägg av JonatanAlex »

Hej,

Någon som vet vart man kan få tag i skrovmattan som sitter på skrovet i IFarna?
Den typen som är på bild nedan, alltså med "väv"-struktur. Verkar inte finnas hos båthandlarna, deras mattor är mer likt konstläder..
matta IF.png
matta IF.png (1 MiB) Visad 1428 gånger
Behöver egentligen bara till de skivorna mellan stuvfacket och stickkojerna, så om någon har en kvadratmeter över sen tidigare renovering får de gärna höra av sig.

Mvh Jonatan
Nils D
Been liked: 15 times

Re: Få tag i skrovmatta 2021

Inlägg av Nils D »

Kan nog vara svårt att få tag på.
Ett alternativ som finns på många båtar idag, inklusive min egen, är att mattan är borttagen och istället är ytan målad, i mitt fall vitt. Fördelen är att det ser snyggt ut och är lätt att göra rent. Nackdelen är möjlighen att det blir lite kallare på durken.
Ett annat alternativ som jag sett i en RJ85 är en våtrumsmatta. Blir också slät och lätt att göra ren.
Nils D SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Has liked: 65 times
Been liked: 41 times
Kontakt:

Re: Få tag i skrovmatta 2021

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag kunde inte heller hitta en sådan vid min renovering. Jag tyckte originalmattan var rätt stryktålig och gillade dess vävliknande utseende, så det var lite trist att jag inte hittade en ersättare.

Jag bytte all skrovmatta till en med lite annan struktur, kanske den du menar med läderliknande. Det var det närmaste jag kunde komma.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar