Vatteninträngning

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

gunnar huss
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 dec 2008 00:09
Ort: Nacka
Been thanked: 1 time

Vatteninträngning

Inlägg av gunnar huss »

Min IF läcker in vatten, som samlas under de båda kojerna. Så fort det regnar står det vatten där på såväl babords- som styrbordssidorna. Kan inte lokalisera varifrån vattnet tränger in. Finns metod att spåra varifrån läckaget härrör? Har förstått att tänkbara läckageplatser är fönstren, skarven mellan däck och skrov och beslagsgenomföringar. Hur hitta rätt plats att åtgärda ?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vatteninträngning

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är viktigt att alla skruvar till genuaskenan är täta. Annars vill gärna vatten som tagit sig in innanför skrov- och däcktätningen sippra vidare utefter skruv och sedan ta sig ner bakom skrovklädseln och dyka upp längst ner under kojen. Mitt största läckageproblem var nog just de skruvarna.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Vatteninträngning

Inlägg av Nils D »

gunnar huss skrev: 16 jul 2020 22:40 Min IF läcker in vatten, som samlas under de båda kojerna. Så fort det regnar står det vatten där på såväl babords- som styrbordssidorna. Kan inte lokalisera varifrån vattnet tränger in. Finns metod att spåra varifrån läckaget härrör? Har förstått att tänkbara läckageplatser är fönstren, skarven mellan däck och skrov och beslagsgenomföringar. Hur hitta rätt plats att åtgärda ?
Om du har tillgång till vatten i en slang på din brygga, eller kan flytta båten till en sådan, skulle kanske ett sätt att felsöka vara att vattenbegjuta en avgränsad tänkbar läckageplats i taget för att på det viset identifiera var vattnet tränger in.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
gunnar huss
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 dec 2008 00:09
Ort: Nacka
Been thanked: 1 time

Re: Vatteninträngning

Inlägg av gunnar huss »

Tack för tips Nils och Johan ! Åtgärdas nästa säsong. Lämpligt tätningsmedel ? Hälsningar ! Gunnar :P
Skriv svar