Luckgarage

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

NinjasLogg
Inlägg: 36
Blev medlem: 07 nov 2018 19:14
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Luckgarage

Inlägg av NinjasLogg »

Jag är lite fundersam.

Hur många typer av luckgarage finns det?
Eller rättare sagt... vilken typ har jag på min IF med byggår 1968 och no 72 som Id?

Jag har inga synliga förstärkningar; indikerar det då att det ligger en hel plywood inplastad eller har jag ingen förstärkningar alls?

När jag söker på forumet blir jag villrådig..

Och fundering nummer 2. Hur fasen får ”folk” plats att borra hål under sprayhoodskenan för att dra in trim?
Bilagor
86FD8D37-25E4-41CA-AAE8-93F9E615B393.jpeg
86FD8D37-25E4-41CA-AAE8-93F9E615B393.jpeg (89.69 KiB) Visad 19180 gånger
DFB67E46-512E-48F7-9FD0-7036ED4A0696.jpeg
DFB67E46-512E-48F7-9FD0-7036ED4A0696.jpeg (89.69 KiB) Visad 19180 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Luckgarage

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror att det finns två olika varianter.

Min båt från 1974 har två synliga förhöjningar på garagets ovansida, på vilka man kan montera en platta och sätta beslag. Här finns någotsånär stort avstånd mellan sprayhoodskena och garagetak, om man vill dra in trimlinor.

Andra båtar har istället ett något högre garage med helt slät ovansida. Jag tror att de har en inplastad träskiva över hela garagets ovansida. Här tror jag att hela garaget är förstärkt så att det går att sätta beslag direkt på garaget, precis var man vill. Med denna konstruktion blir det mindre plats under sprayhoodskenan, om man vill dra in linor där.

Jag trodde att garage med plan ovansida var en senare konstruktion än den med två synliga förstärkningar, men det kanske är fel.

Här behövs helt enkelt mer input från övriga IF-ägare!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: Luckgarage

Inlägg av Fredrik »

Det är helt riktigt som Johan beskriver. Min SWE 1928 är en -74 och har det "plattare" och "lägre" rufflucksgaraget. Jag gjorde så att jag hyvlade bort de två upphöjningarna (marinplywood under gelcoaten), spacklade och målade upp hela rufflucksgaraget. Innan jag spacklade och målade så borrade jag hål för trimlinorna under profillisten för sprayhooden och passade in rör mellan (el-kabelrör) och sen nya cleat mot cockpit.
På årsmodeller 1975-76 och senare så har varvet lagt in en hel plywood skiva i stället för det två listerna i hela rufflucksgaragets plana ovanyta och då blir det svårare att göra hål under listen för SH. Hålen får helt enkelt inte plats under listen för sprayhooden. Men, egentligen funkar en trimbräda med bra cleats lika bra även framför förliga sargkanten. Den lilla extra biten kan man sträcka sig utan problem. Om du absolut ändå vill ha kontrollerna på "rätt" sida av sargkanten så kan du även offra listen till sprayhooden. Jag har en ny jättefin sprayhood specialsydd med uttag för nerdragna fall precis som jag har dem på min båt, men jag använder den aldrig. IFen är blöt i tufft väder oavsett. Investera hellre i riktigt bra seglarkläder och behåll båten ren. Men det är ju förstås en smaksak. Lycka till ! /Fredrik
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: Luckgarage

Inlägg av Fredrik »

Nu ser jag att din båt Jim, verkar ha den tidigare varianten av garage. Då borde de ju egentligen gå att få hål under sprayhoodskenan. Det går inte att flytta upp skenan något? De vanliga upphöjningarna verkar heller inte finnas på ditt garage trots att det är av tidigare modell. Om du ska fästa något framför sargkanten (framför sprayhooden), så rekommenderar jag att du demonterar hela garaget och drar fast dina grejor med genomgående bult och mutter på insidan. Lycka till! Fredrik
NinjasLogg
Inlägg: 36
Blev medlem: 07 nov 2018 19:14
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Re: Luckgarage

Inlägg av NinjasLogg »

Hej Fredrik.

Du skrev “Jim” ... men då inlägget var mitt så hoppar jag på Med ett svar😊
(I hopp om att ditt svar var riktat till mig).

Ninja (min båt no72 byggår 1968)
Har ett lågt garage utan synliga förstärkningar.
Jag tror att det är oförändrad layout eftersom min granne på klubben har samma sorts garage och den IFen har ett serienummer som ligger väldigt nära mitt. (Kommer inte ihåg exakt nummer).

Jag har i dagarna dragit ner stor och Genuafall och funderar nu på hur jag ska fortsätta...
Men jag tror att det blir trimplatta på garaget ... och bra seglarkläder.😊
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Luckgarage

Inlägg av maja »

Jag har en äldre båt (1971, byggnummer 646)
Där är luckgaraget utan förstärkningar på undersidan.

Förre ägaren har skruvat fast två längsgående lister samt satt en trimplatta ovanpå. Listerna och plattan är fastsatta med genomgående M6, bricka och mutter. Muttrarna sitter praktiskt på ovansidan, så det är lätt som en plätt att ta av trimplattan för vinterförvaring och underhåll.

Se bilder.

I ordning från vänster sitter där:

-försegelcunningcunningham
-spinnakerfall
-spinnakerbomupphalam
-kicktalja
-bomuthal (kombinerat med bomnedhal)
-storsegelcunningham
-försegelfall

Jag har rationaliserat bort fallwinchen och hissar till ett märke på fallet samt efterdrar till lämplig förlikspänning med försegelcunningham. Jag föredrar även trimplatta före indragning av tamparna genom hål under sprayhoodskenan, eftersom man då slipper alla tampar innanför sprayhooden då man turseglar.
IMG_4315.JPG
IMG_4315.JPG (100.53 KiB) Visad 18874 gånger
IMG_4311.JPG
IMG_4311.JPG (102.41 KiB) Visad 18874 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
NinjasLogg
Inlägg: 36
Blev medlem: 07 nov 2018 19:14
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Re: Luckgarage

Inlägg av NinjasLogg »

Tack Maja!

Dum fråga från en som aldrig seglat eller riggat spinnaker...

Är det bara ”Bomupphalet” som behöver ledas bakåt?
Är nedhalet statiskt till mastfoten?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Luckgarage

Inlägg av maja »

Inga frågor är dumma😎.

En dragen lovartssugga övertar nedhalets funktion. Det går fint så länge man inte försöker sig på att segla halvvind i frisk vind. Förutom att det då blir ganska svajigt med spinnakerbommen pekande nästan rakt fram, så krävs en plan halvvindspinnaker för att lyckas med detta.

Som du ser, finns en ledig cleat på trimplattan. Den är till för nedhalet, som kan kopplas vid behov. I normalfallet ligger det stuvat på durken i en av garderoberna. Det var nog kring 20 år sedan jag använde det senast...

På senare tid har jag vid tursegling börjat använda den lediga cleaten till ett praktiskt nedhal för förseglet. En 5-6 mm lina knyts mellan de två översta pistolhakarna och leds till trimplattan via den extra förtöjningsringen eller något liknande beslag framför förstaget. Då kan man enkelt dra ner förseglet utan att behöva gå fram på fördäck.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: Luckgarage

Inlägg av Fredrik »

NinjasLogg skrev: 26 maj 2020 12:11 Hej Fredrik.

Du skrev “Jim” ... men då inlägget var mitt så hoppar jag på Med ett svar😊
(I hopp om att ditt svar var riktat till mig).

Ninja (min båt no72 byggår 1968)
Har ett lågt garage utan synliga förstärkningar.
Jag tror att det är oförändrad layout eftersom min granne på klubben har samma sorts garage och den IFen har ett serienummer som ligger väldigt nära mitt. (Kommer inte ihåg exakt nummer).

Jag har i dagarna dragit ner stor och Genuafall och funderar nu på hur jag ska fortsätta...
Men jag tror att det blir trimplatta på garaget ... och bra seglarkläder.😊
Hallå! Ja, fel namn- sorry för det! Du gör helt rätt i att satsa på en "ren" båt och bra kläder... 8)
NinjasLogg
Inlägg: 36
Blev medlem: 07 nov 2018 19:14
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Re: Luckgarage

Inlägg av NinjasLogg »

Hej Maja!

Finns det några bilder på den lösning du använder?

” En dragen lovartssugga övertar nedhalets funktion. Det går fint så länge man inte försöker sig på att segla halvvind i frisk vind. ”

Jag är ju rätt ny med seglingstermer; så en ’dragen lovartssugga’ ... tror jag mig förstå hur den ser ut men det vore bra att se det på bild. 😊
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Luckgarage

Inlägg av maja »

Se bilderna:

Bild 1:
Den blåa linan med jolleblocket är suggan.
Den röda linan som löper genom jolleblocket är spinnakerskotet.

Här är suggan dragen i botten och kommer att straffa spinnakerskotet mot däck.
Jag har återanvänt en gammal genuatravare för (det permanenta) fästet av det andra jolleblocket vid vantet.
IMG_4251.JPG
IMG_4251.JPG (68.67 KiB) Visad 18225 gånger
Bild 2:
Så här ser det ut vid sittbrunnen. Denna layout passar bra om rorsman ska kunna hantera suggorna
IMG_4300.JPG
IMG_4300.JPG (84.89 KiB) Visad 18225 gånger
Bild 3:
Se spinnakerns lovartshorn på SWE 1702. Lovartsskotet går rakt ner i tilldäck vid relingskanten. Suggan är dragen i botten och lovartsskotet fungerar som nedhal.
_MG_5838M1.jpg
_MG_5838M1.jpg (89.85 KiB) Visad 18225 gånger
Bild 4:
Bilden är på en späckhuggare.
Lovartssuggan är dragen en bit men inte i botten. På läns, speciellt i lättvind behöver man inte dra suggan ända ner i botten. Men man får vara försiktig i så fall, fför om man börjar skära för mycket, vill bommen gärna resa sig
IMG_1308.JPG
IMG_1308.JPG (75.56 KiB) Visad 18225 gånger
Låna boken "Seglingens ABC" av Per Roald på biblioteket. Där finns allt om segling beskrivet på ett lättfattligt vis.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
NinjasLogg
Inlägg: 36
Blev medlem: 07 nov 2018 19:14
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Re: Luckgarage

Inlägg av NinjasLogg »

OTROLIGT STORT TACK! 😃
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Luckgarage

Inlägg av IF 2719 »

Du kan sätta en lågfriktionsring i änden på suggan eller tweakern (tweakers som man säger på engelska vilket låter coolare än sugga), ringen är både lätt, billig o hållbar:)
C58BA283-18DE-4202-9DFA-F3699C3B31BB.jpeg
C58BA283-18DE-4202-9DFA-F3699C3B31BB.jpeg (128.43 KiB) Visad 18161 gånger
När all spinnutrustning är rätt kopplad o spinnbom i hölster på bommen så är det lätt att segla spinnaker. Om du skulle få för dig att spira genuan så går det också fort o lätt:)
Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
NinjasLogg
Inlägg: 36
Blev medlem: 07 nov 2018 19:14
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Re: Luckgarage

Inlägg av NinjasLogg »

Tack för tipset!
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Luckgarage

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag håller med. Jag använder också sådana ringar längst ut på suggorna istället för block. Jag tycker de fungerar bättre och de väger dessutom mindre än block.

Ibland leder utvecklingen till bättre grejer!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar