Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Dennis
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 feb 2015 11:19

Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av Dennis »

Hej,

Hur bärande och betydelsefulla är de skott som är lite smått inplastade akterut, under sittbrunnen i stickkojen?
Det har visat sig att jag har ett läckage som under en längre tid gjort detta skott genomdränkt. Jag har nu tagit bort alla matta och inser att hela skottet är som ett stort vått papper och fyller absolut ingen funktion längre mer än att samla upp vatten. Kommer alltså blir tvungen att göra en ganska stor insatts för att få rätt på detta igen.

Jag undrar därmed följande:

1. Vågar jag segla med båten nu när den ligger i sjön utan någon permanent påverkan?
2. Vad det är för material på dessa skott?
3. Hur man går till väga för att återskapa/återställa detta skott? antar att man i alla fall måste få bort all plast för att kunna få ett nytt skott på plats igen.
Senast redigerad av 1 Dennis, redigerad totalt 17 gånger.
Lagunen, Limhamn
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Förlorat skott under sittbrunnen

Inlägg av maja »

Alla inplastade skott och även den fastskruvade inredningen till viss del har en uppstyvande funktion.
Skicka några bilder eller gör en skiss för att visa vilka skott det är fråga om. Du kan ta hjälp av klassritningarna som finns på webbsidan.
Alla fastplastafe skott och inplastade förstärkningar är av vattenfast marinplywood.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Dennis
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 feb 2015 11:19

Re: Förlorat skott under sittbrunnen

Inlägg av Dennis »

Det är alltså skottet på bb-sida med upphängningen för luckan. Jag kan tillägga att detta skott inte varit helt inplastat. Utan man har endast plastat upp ungefär ca 1 decimeter längs kanten runt skottet och sen målat och satt inredningsmatta över.

Efter att ha avlägsnat matta och en del av det våta träet så kan jag se att det kommer från skotbalken.

Vattnet har förmodligen tagit sig ner från balken till vad jag gissar är en förstärkning för skotbalken och dess bultar, ett spår fyllt med Plywood och sen vidare ner i skottet och slutligen under koj.

skott.png
skott.png (33.87 KiB) Visad 13919 gånger
Lagunen, Limhamn
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Förlorat skott under sittbrunnen

Inlägg av SebEzp »

Dennis skrev: 17 jun 2019 10:24 Det är alltså skottet på bb-sida med upphängningen för luckan. Jag kan tillägga att detta skott inte varit helt inplastat. Utan man har endast plastat upp ungefär ca 1 decimeter längs kanten runt skottet och sen målat och satt inredningsmatta över.

Efter att ha avlägsnat matta och en del av det våta träet så kan jag se att det kommer från skotbalken.

Vattnet har förmodligen tagit sig ner från balken till vad jag gissar är en förstärkning för skotbalken och dess bultar, ett spår fyllt med Plywood och sen vidare ner i skottet och slutligen under koj.


skott.png
Gör ett försök att dra liv i den här tråden, hur löste det sig för dig? Tror mig ha en liknande situation. Noterade att den inplastade plywooden som skotbalken var infäst i kändes rejält blöt och röten. Har kliat mig lite i huvudet kring åtgärd på detta så vore intressant att veta hur du gick tillväga?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Förlorat skott under sittbrunnen

Inlägg av maja »

Så vitt jag vet reparerades aldrig båten. Dennis upplevde att det skulle bli för jobbigt och tidskrävande med en reparation av skotttet, så han skickade båten till återvinning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Dennis
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 feb 2015 11:19

Re: Förlorat skott under sittbrunnen

Inlägg av Dennis »

Jag löste aldrig detta pga andra omständigheter men klurade ändå fram lösningar på det.

Tänk på att det finns risk att det INTE är plastat mellan förstärkningnen och skottet. Kolla detta noga.
OM det endast är den inplastade förstärkningen för skotbalken som är blöt och det inte spridit sig till skottet ser jag inte att det är ett jätte jobb att fixa. JAG ser ingen anledning till att den är inplastad så jag skulle nog bara plocka bort allt och ersätta förstärkningen som bultarna går genom utan att plasta in det. Inplastningen samlar ju upp vattnet och gör det svårare att torka om det skulle komma in vatten. Skulle du välja att plasta in det så skapar du en massa merarbete om du hamnar i samma situation igen. Då måste då också se till att det plastas in mellan förstärningen och skottet.

Om det är så att vattnet gått vidare och även skottet mjuknat så kräver det lite mer arbete.
Lagunen, Limhamn
Användarvisningsbild
Sparven
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 sep 2021 16:33
Been thanked: 2 times

Re: Förlorat skott under sittbrunnen

Inlägg av Sparven »

Jag har liknande problematik men jag tror inte vi är ensamma och tänker inte det är någon panik. Vi köpte vår IF för två somrar sedan och upptäckte efter ett tag läckage från skotbalksinfästningen. Förra vintern tog jag loss skotbalken och återmonterade den sen bättre tätat. Skottet var genomblött och jag rev bort plastmatteklädseln och slipade ner färgen/limmet på skottet mot ruffsidan. Det tog ett tag men efter sommaren är nu skottet torrt och fortfarande i OK skick hållfasthetsmässigt. Jag kommer se till att inte lägga på ny tät ytbehandling utan låta det andas.

Om skottet skulle vara i dåligt skick också efter uttorkning så hade jag nog ändå låtit det sitta men laminerat det på en eller två sidor med glasfiber ända ut till inplastningen mot skrovet. Det måste vara betydligt lättare än att riva bort och göra nya skott som ska inpassas och plastas mot skrovet. Om man laminerar båda sidorna stänger man dock in träet igen och då måste man verkligen vara säker på att det inte kommer ny fukt från skotbalken.

Förstärkningen under skotbänken återstår att få torkat ut och eventuellt förstärkt, funderar på att borra hål för uttorkning som sen kan återfyllas med epoxy eller polyester. Men kan bli att jag öppnar och ersätter också som föreslagits. Som det är nu är ju dock förstärkningen plastad som en box med plastlaminat både över och under förstärkningen vilket ger styrka så jag tänker att man nog behöver förstärka på något annat sätt om man inte åter plastar över förstärkningen under skotbalken.
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Förlorat skott under sittbrunnen

Inlägg av SebEzp »

Härligt att se en gammal tråd vakna till liv. Har inte varit i båten senaste dagarna så har inte kunnat undersöka vidare efter era återkopplingar. Ska även ta ett par bilder för att kunna förklara närmare. Är osäker på huruvida skottet egentligen är fuktigt. Det jag märkte var att den plywood som som är laminerad in mellan den infästning som skotbalken är bultad genom kändes rätt sur. Är osäker på huruvida det spridit sig men ska kolla upp det. När jag legat längst ut i aktern för att serva länspump så ser allt torrt och fin ut, vilket det alltså inte gjorde på era båtar? Svårt o förklara återkommer med lite bilder inom kort
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Förlorat skott under sittbrunnen

Inlägg av johan swe-1870 »

Det vore intressant att få klarhet i hur båten är byggd.

Jag ser två möjligheter här:
1. Först plasta fast förstärkningen under skotbalken på däcket och sedan skottet.
2. Sätta fast förstärkningen på skottet (trä mot trä) och sedan plasta båda delarna samtidigt mot däcket.

Oavsett vilket, tror jag att delarna plastades fast mot däcket medan det låg upp och ner. Sedan tror jag man har vänt hela paketet med däck och skott och lyft det på plats över skrovet och plastat fast mot skrov.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Förlorat skott under sittbrunnen

Inlägg av SebEzp »

Spontant känns det som det inte kan vara ett helt ovanligt problem med fuktig skotbalksförstärkning på IF:arna.
Då underhåll på skotbalk och tätning neråt ofta är eftersatt. Det jag inte tkr framgår när kikar i båten eller kollar ritningar är huruvida förstärningen ligger direkt an mot skottet, trä mot trä så att säga. Men det kanske någon har koll på, tidigare berättelse i tråden tyder ju på det. Men har inte noterat att skottet i mitt fall skulle vara drabbat av fukt. Utan ser mer ut som om det uteslutande skulle handla om skotbalksförstärkningen. Isådanfall kanske man inte skulle behöva riva ut den utan kanske bara skulle kunna borra upp lite hål i plasten för att torka ur, sedan täta och lägga en yttre förstärkning nedanför som en tillsågad planka och rejäla brickor till bultarna för skotbalken.
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Förlorat skott under sittbrunnen

Inlägg av IF1426 »

Lägger in ett par bilder från insidan av toften som visar den inplastade delen som skotbalken är lagd i på ovansidan . Mäter man gods-tjockleken vid hålen är det, BB 26-27mm, SB22-24mm, vilket tyder på att det är inlagt något distansmaterial, är det en plywood-remsa är det inte så bra om det blir uppblött, att det även kan spridas vidare till skottet blir jag fundersam på, då den gjutna delen för skotbalken varit helt omslutande eftersom den är en del av däck och sittbrunns konstruktionen som sannolikt gjutits som en enhet.

Om det är så att en förstärkning av plywood lagts under den gjutna delen för skotbalken och då lagts med kontakt till skottet, som då laminerats fast samtidigt tiil däcket, då finns en risk för fuktvandring från skruvhålen i förstärkningen om det inte är helt avtätat mot skotbalken. Skall gå vidare för att klarlägga eventuella fuktskador.
P1020271.JPG
P1020271.JPG (67.47 KiB) Visad 9662 gånger
P1020265.JPG
P1020265.JPG (59.01 KiB) Visad 9662 gånger


L-Å Andersson
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Förlorat skott under sittbrunnen

Inlägg av IF1426 »

När jag tagit del av vad som skivits i inläggen här i tråden, blev då intresserad att undersöka hur det såg ut i min IF, och då försökt att att få en uppfattning hur de olika delarna är uppbyggda.
Däcket och sittbrunn med den förjupning i toften för skotbalken har laminerats i ett moment.
Därefter har sannolikt skottet inpassats och laminerats mot däcket, undersida toft och sidan mot brunnen, därefter har färstärkningen för de genomgående bultarna lagts till och plastats fast och strukits med topcoat. Om den då ligger trä mot trä är svårt få en uppfattning om, men beskrivning tidigare tyder på det.
När däcket sedan lagts till skrovet har då skottet laminerats på båda sidor mot skrovet, detta för att ge stabilitet i den delen av toftern där skotbalken är infästad och inte ge någon svikt vid hård skotning.
Detta är min teori, rätt eller fel? ge gärna en uppfattning om det.
Har även gjort en mätning med fuktmätare vid förstärkningen som gav ett värde på 10-12%, om man lyser genom skruvhålen underifrån kan man se utfyllnaden av trämaterial och sticker man en spets däremot kan man få en uppfattning om det är fuktigt.

1. En skiss som jag uppfattar det är uppbyggt, med mått från min IF.
Ett utdrag från ett inlägg av Seb Ezb längre fram i den här Tråden.
Den skiss LÅ Andersson bidrog med visade sig vara väldigt nära verkligheten med tillägg att det mellan
skott och skotförstörkning visade sig vara en luftspalt. Som i mitt fall räddat skottet från att murkna.

2.Skottets sida mot stickkojen har en kraftigare laminering efter skrovsidan

3.Bilden visar på att en laminering sannolikt gjorts när däcket med monterat skott har laminerats när det
lagts på plats.

L-Å Andersson

attachment=2]P1020252.JPG[/attachment]
Bilagor
P1020275.JPG
P1020275.JPG (69.51 KiB) Visad 9019 gånger
P1020282.JPG
P1020282.JPG (86.52 KiB) Visad 9021 gånger
P1020252.JPG
P1020252.JPG (77.28 KiB) Visad 9163 gånger
Senast redigerad av 12 IF1426, redigerad totalt 16 gång.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Förlorat skott under sittbrunnen

Inlägg av johan swe-1870 »

Mycket intressant L-Å!

Jag tror du har rätt. Det är en rimlig förklaring till i vilken ordning de olika delarna har sammanfogats.

Tyvärr betyder det nog att det är en delikat uppgift att laga en fuktskadad skotbalksförstärkning eller -skott. Att få in mer än en arm i taget i stuvfacket är knappast möjligt, ännu mindre att arbeta med verktyg eller med laminering där inne.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Förlorat skott under sittbrunnen

Inlägg av maja »

Om endast skotbalksförstärkningen är skadad men skottet fortvarande är intakt, kan man t.ex. förstärka skottet inifrån med en entumsplanka eller liknande och fästa skotbalken med en eller två horisontellt genomgående M8 med bricka och mutter.

Detta är en beprövad lösning som finns på DEN 266 "Koala". Jag är osäker på anledningen på just den båten ( har för mig att man gjorde så för att enklare kunna komma åt att ta loss balken).

Det är trots allt ingen jättestor kraft vertikalt. Man orkar ju skota in på kryssen med en hand, visserligen med talja, men ändå...Och akterliket brukar ju hålla, även i storm...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Förlorat skott under sittbrunnen

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev: 20 dec 2021 10:58 Om endast skotbalksförstärkningen är skadad men skottet fortvarande är intakt, kan man t.ex. förstärka skottet inifrån med en entumsplanka eller liknande och fästa skotbalken med en eller två horisontellt genomgående M8 med bricka och mutter.
Jag hänger inte med. :?: Placeras den extra förstärkningen i kojen eller i stuvfacket?
Kan du berätta lite mer eller visa med en skiss?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar