Svarta prickar/fläckar i sittbrunn och på däck

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Daniel B
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 okt 2018 18:20

Svarta prickar/fläckar i sittbrunn och på däck

Inlägg av Daniel B »

Hej!
Håller på att köpa en IF från -72 och undrar över dessa prickar/fläckar. Har försökt skrubba för hand med lite diskmedel men det hjälpte ej. Vad tror ni? Är det möjligt få bort med högtryckstvätt eller ngt medel?

Allt gott
Bilagor
0B2BBE8E-F3F9-4F80-AA88-3F6266D5BC01.png
0B2BBE8E-F3F9-4F80-AA88-3F6266D5BC01.png (614.44 KiB) Visad 9851 gånger
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Svarta prickar/fläckar i sittbrunn och på däck

Inlägg av Nils D »

Jag har mycket goda erfarenheter av LeFant Boat Cleaner. Snåla inte med koncentrationen, och följ instruktionerna för hur man skall göra vid mycket nedsmutsade ytor. Gissar utifrån dina bilder att du antagligen behöver tvätta mer än en gång för att bli nöjd.

Har läst om andra båtägare som anänt Vim/Jif, men har ingen egen erfarenhet av detta. Diskmedel är alldels för klent enligt min erfarenhet.

Min båt hade också när jag köpte den smuts i halkskyddsmönstret. Inte alls så mycket som du, men tillräckligt för att vilja göra något åt det. Fick bort allt genom en kombination av LeFant Boat cleaner, högtryck med varmvatten, och rejäl skrubbning med borste. Vet inte hur mycket skillnad det gjorde att vi använde varmvatten.

Om du använder högtryck så var lite försiktig, så du inte håller munstycket för nära gelcoaten. Har läst om att det då kan uppstå små minikratrar i ytan. Undvik också att spruta med högtryck på fönsterventilerna och eventuella andra tätade lister. Högtycket kan få vatten att tränga igenom annars täta lister. Och sedan är de inte täta för regn heller.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Daniel B
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 okt 2018 18:20

Re: Svarta prickar/fläckar i sittbrunn och på däck

Inlägg av Daniel B »

Hej igen! Tack för svar!
Ska genast kolla upp LeFant och hoppas det kommer göra susen.

Jag ser vid närmre titt på bilderna jag tagit att en del av det som ser ut som smuts egentligen verkar vara färg som flagnat bort. Det är framförallt på halkskydden över hela båten (bifogar bild).

Bör/kan detta målas om? Hur brukar resultatet bli? Finns d några tips i den processen?

Allt gott
Bilagor
CECAADEC-5921-4C34-974A-2A766DD8CC79.png
CECAADEC-5921-4C34-974A-2A766DD8CC79.png (858.12 KiB) Visad 9779 gånger
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Svarta prickar/fläckar i sittbrunn och på däck

Inlägg av Nils D »

Daniel B skrev: 23 okt 2018 19:35 Jag ser vid närmre titt på bilderna jag tagit att en del av det som ser ut som smuts egentligen verkar vara färg som flagnat bort. Det är framförallt på halkskydden över hela båten (bifogar bild).

Bör/kan detta målas om? Hur brukar resultatet bli? Finns d några tips i den processen?
Jag hade också mina halkskyddsytor i sittbrunnen målade med något slags halkskyddsfärg av en tidigare ägare. När jag gjorde min ordentliga rengöring (som var föranledd av att en annan båtägare oskickligt slipat bort hård bottenfärg så att flera grannbåtar blev nedsmutsade), så försvann också halkskyddsfärgen på ena sittbrunnsbänken. Jag brydde mig inte om att göra någonting. Färgskillnaden var i mitt fall så obetydlig att den inte märktes om man inte tittade efter noga. Någon skillnad i halkskydd kunde jag inte märka.

I ditt fall skulle jag, om du får bort halkskyddsfärgen, inte göra någonting annat än vanlig vårrustning den första säsongen. Sedan kan du själv avgöra, baserat på egna erfarenheter, om du vill åtgärda detta eller ej.

Rent allmänt är det nog ofta så att man som nybliven båtägare gärna vill fixa upp sin nya ögonsten till närmast nyskicka (jodå, det gäller mig också). Men en bättre strategi är ofta att den första säsongen bara göra det som är nödvändigt och det som är lättfixat, för att sedan när man har en eller två säsongers erfarenhet bestämma sig för vad man vill åtgärda. Det blir ofta både mindre och annat än det man först trodde.

När det gäller halkskyddsytor finns det olika skolor (som i det mesta när det gäller båtvård). Vissa lägger på vax, eller i alla fall polish, varje vår, för att hålla smutsen borta. Andra tvättar bara rent men undviker vax och polish för att inte förstöra halkskyddet. För egen del använder jag ungefär vartannat år LeFants NonSlip Wax och vartannat år tvättar jag bara av och tar bort fläckar. Om jag skall vara ärlig märker jag ingen större skillnad i halkskydd vare sig jag gjort det ena eller det andra. (Och nej, jag är inte sponsrad av LeFant, och jag använder andra tillverkares produkter också :-)
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Svarta prickar/fläckar i sittbrunn och på däck

Inlägg av maja »

Om prickarna finns på släta ytor eller om det blivit svart i småsprickorna, kan det vara fråga om alger, Om man misstänker det, kan man prova med litet klorin eller motsvarande eller ogräsättika. Prova först på en liten fläck med outspätt, och om det fungerar, späd med hälften vatten, svabba hela däcket och låt verka någon halvtimma.

Själv får jag varje höst svarta spår efter spinnakerskot och block och annat som ligger stilla. De spåren är svåra att få bort, men försvinner i stort av sig själva efter några veckor. Jag misstänker att det kan vara frågan om feta sotpartiklar som kommer från bl.a. båtdieselmotorerna i hamnen, och som, när båten kommer upp på land, tas omhand av det sura höstregnet.

Jag har några ytor i halkmönstret som blivit mörka i botten av mönstret där topcoaten är som tunnast. Jag tror att det beror på slitage efter flera tiotals års skrubbande med borste och rengöringsmedel som innehåller slipmedel.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar