Läckande genomföring

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Mårten
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jul 2014 16:28

Läckande genomföring

Inlägg av Mårten »

Jag har en läckande genomföring. Det droppar in lite vatten någon halv deciliter per dygn. Det brukar sluta några dagar efter sjösättning. Men i år verkar det fortsätta.
Genomföringen är till en Silva log. Den sitter i kölsvinet närmast nedanför luckan. Det sitter några konstiga skruvar brevid genomföringen. Verkar som vattnet kommer in nära skruven under genomföringen se bild. Vad borde jag göra? Ta upp och täta utifrån och se om det slutar? Ta bort hela genomföringen och täta om? Någon som känner till skruvarna brevid genomföringen?
bild2.jpg
bild2.jpg (85.01 KiB) Visad 10980 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Läckande genomföring

Inlägg av maja »

Så vitt jag vet ska man installera moderna Silva paddelloggar med ett skruvförband runt loggen fäste direkt på skrovets yta utan några sådana genomgående skruvar som syns på bilden.

Så man kan misstänka att där även sitter resterna av en gammal Sumloggivare under fästet för den nya loggen, och att därigenom en av de föregående ägarna har fuskat med installationen av den nya Silvaloggen. Det verkar som om man utnyttjat befintligt hål men inte tagit bort den gamla plattan för Sumloggivaren. Genom detta har det inte blivit helt tätt.

Notera att detta endast är spekulationer, eftersom informationen är något bristfällig. Men om jag har rätt, så ska man vid lämpligt tillfälle ta bort hela rasket, reparera hålet ordentligt med plast och glasfibermatta samt göra ett nytt, till givaren anpassat hål. Om det går att återanvända givaren och/eller dess säte framgår inte, men i värsta fall får man väl i så fall skaffa en ny.

Om det läcker bara så litet som du beskriver kanske du kan leva med detta tills du tar upp båten till hösten. Men det är något du får avgöra själv.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Mårten
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jul 2014 16:28

Re: Läckande genomföring

Inlägg av Mårten »

OK, tack för svar! Verkar som en rimlig förklaring med skruvarna. Jag funderar på en fusktätning med sika från utsidan. Eller kanske leva med det till i höst helt enkelt. Men sen följa ditt råd i höst och fixa problemet ordentligt.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Läckande genomföring

Inlägg av johan swe-1870 »

Det var ett tråkigt läckage! Hoppas du löser det.
Mårten skrev: 12 jun 2017 08:51Jag funderar på en fusktätning med sika från utsidan.
Jag förstår nog inte riktigt: vad menar du med att täta med sika från utsidan? Om du ska ta upp båten för att täta från utsidan; kunde du då inte lika bra göra det ordentligt?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Mårten
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jul 2014 16:28

Re: Läckande genomföring

Inlägg av Mårten »

Jo det är ju sant. Lite rädd att det tar för mycket tid från säsongen bara. :)
Någon som har en bra instruktion till hur man skulle plasta igen hålet(n).
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Läckande genomföring

Inlägg av maja »

Om det bara läcker in någon liter i månaden och man har möjlighet att hålla koll på läckaget, skulle jag nog själv låta det hela vara till slutet av säsongen. Man kan t.ex. göra en tidig upptagning och utnyttja några varma höstdagar till slipning och plastning.

Ett tips är att trycka in en stor tvättsvamp längst ner/in i det djupa kölsvinet och svampa ut det läckande vattnet vid lämpliga tillfällen...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Mårten
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jul 2014 16:28

Re: Läckande genomföring

Inlägg av Mårten »

Ok, så får det bli. Då hinner jag läsa på om plastning också.
Skriv svar