Självlänsar

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

JonatanAlex
Been liked: 3 times

Re: Självlänsar

Inlägg av JonatanAlex »

Sedär! Ja bortsett från läckan ur ventilbröstet och spindeln såg de ju fräscha ut, bara de går att öppna går de nog att rädda..

Angående förlängningen har jag ännu inte hittat något tillräckligt långt mässingsrör (ca 1,5 m) för rimligt pris så överväger att använda aluminiumrör istället då de är billigare, och lättare att få tag på.
Senast redigerad av 1 JonatanAlex, redigerad totalt 19 gånger.
IF1426
Been liked: 18 times

Inlägg av IF1426 »

En lösning att enkelt hitta ett lämpligt rör fram till avstängningsventilen, kan vara, Halvhårda kopparrör, som bl.a. finns i Biltemas katalog , diam 10x0,8 ,l=2m, art.nr 86-986. Har ej anv. dessa men de klarar säkert det vridande momentet.
Oavsett vilken typ av rör man använder sig av måste röränden bearbetas eller ett ändstycke tillverkas för att ratten skall kunna monteras i den främre änden. Anslutningen till ventil-spindeln är original endast monterad med en genomgåede saxpinne,
I Medvind nr2-2015 finns beskrivet "Elastisk anslutning" . Ifall rör och spindeln har olika diam. kan det bli lite knepigt att sammanföra. Rörets anslutning direkt till ventil-spindeln får i annat fall en viss brytning.

L-Å Andersson
P1000796.JPG
P1000796.JPG (86.67 KiB) Visad 2228 gånger
Lade in bilden, för att visa på den vinkel-avvikelse som är mellan ventilspindel och det mässingrör som skall vara den normala anslutningen. Att det har tillförts en knut är en tillfällighet när jag hittade en sådan och gjorde denna lösning.
Senast redigerad av 3 IF1426, redigerad totalt 4 gång.
Fredrik Lundgren
Been liked: 7 times

Inlägg av Fredrik Lundgren »

Lösningen med en "inspektionslucka" i stuvfacken i sittbrunnen eller i akterstuven, vilket som passar bäst, tycker jag låter vettigt dels kommer man åt en avstängningskrav på en kulventil enkelt och snabbt utifrån utan att lägga tid på att skruva på vredet till en skjutventil som kanske är trasigt och dessutom tar det tid. I något av de två hålen kan man dessutom enkelt sticka ner en slang för att manuellt pumpa ut eventuellt vatten i kölsvinet. Jag har alltid haft kulventil på mina segelbåtar, 6 st, förutom en tidigare IF och den nuvarande, om man motionerar kulventilen regelbundet tycker jag dessa är bättre och man slipper den uråldriga stången till avstängningen som har en tendens att vara ivägen.
JonatanAlex
Been liked: 3 times

Inlägg av JonatanAlex »

Såhär blev det iallafall efter mitt byte. Tycker originallösningen är absolut smidigast så utgick från den. Förlängningen består av aluminiumrör köpta i bygghandeln, samt aluminiumstång, med ytterdiameter matchande rörets innerdiameter, som jag filat fyrkantig i änden samt borrat och gängat för ventilratten.
självläns1.jpg
självläns1.jpg (129.65 KiB) Visad 1774 gånger
självläns4.jpg
självläns4.jpg (127.25 KiB) Visad 1774 gånger
självläns3.jpg
självläns3.jpg (100.8 KiB) Visad 1774 gånger
självläns2.jpg
självläns2.jpg (121.74 KiB) Visad 1774 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Segelnummer: 1870