utombordare och motorfäste

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Giulio
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 maj 2011 16:40
Kontakt:

utombordare och motorfäste

Inlägg av Giulio »

Hej,

jag ska nu utrusta min nyköpt if med en utombordare.
Jag hade tänkt köpa en 4hk 4-takt, som känns som en bra kompromiss mellan kraft och vikt, kanske blir den en yamaha:
http://www.yamaha-motor.se/se/produkter ... f5-f4.aspx

Frågan är vilket fäste man ska ha till den?
Jag har kollat lite på nätet men jag vet inte vilket fäste skulle passa if:en. Jag skulle vilja ha ett höj och sänkbara fäste som den här:
http://www.marinaman.se/utbordarfaste-r ... c-748.aspx

Är det någon som har erfarenhet av det? Var kan man köpa det i Stockholmstrakterna ?
________________
Giulio [ Lovisa SWE2241 ]
http://swe2241.tumblr.com
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av johan swe-1870 »

Det vanligaste motorfästet är nog ett i aluminium som tillverkas av Trem.
Det du har hittat vet jag inget om.

Tänk på att akterspegeln lutar rätt mycket, så fästet behöver vara anpassat för det.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Giulio
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 maj 2011 16:40
Kontakt:

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av Giulio »

tack för tipset, jag hittade hos hjertmans.se ett utombordarfäste för vinklad akter, det passar för 7-35° positiv- och 7-28° negativ akterspegel ... men dyrt var det! ush!
________________
Giulio [ Lovisa SWE2241 ]
http://swe2241.tumblr.com
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av maja »

Man får oftast vad man betalar för.

Jag har sett för många utombordarfästen som inte har rosfria skruvar och muttrar. de ser inte vackra ut efter några år på salt hav.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av maja »

Giulio skrev:Hej,

jag ska nu utrusta min nyköpt if med en utombordare.
Jag hade tänkt köpa en 4hk 4-takt, som känns som en bra kompromiss mellan kraft och vikt, kanske blir den en yamaha:
Bertil Norberg, OIFs nye ordförande har köpt en Hidea 5 hk, som han är mycket nöjd med.

Hidea 4 hk ser ut att vara en identisk kopia av en Yamaha F4A, en motor som jag själv äger sedan 11 år tillbaka och är väldigt nöjd med, men som för några år sedan har utgått ur Yamahas sortiment. Kineserna har uppenbarligen köpt ritnngarna och tillverkningsdonen.

Men det skumma i kråksången är att tillverkaren har angett exakt samma tekniska specifikation för 5 hk-varianten som för 4-hästaren. Det är fysikaliskt omöjligt menar jag att kunna öka effekten med 20 % utan någon särskild åtgärd.

Dessutom, i det här fallet gäller det att se upp att Hidean kan levereras med en propeller med tillräckligt låg stigning. För en propeller med 7 1/4 tums diameter ska stigningen helst vara endast 5 tum och absolut inte högre än 6 1/2 för att någotsånär harmonisera med den maximala deplacementfart som en ÍF-båt kan prestera.

Själv misstänker jag litet att 4-hästarsvarianten lämnar sin maxeffekt vid 4000 varv och 5-hästarsvarianten har t.ex. ett större insug och ventiler och får därmed förmågan att leverera maxeffekten vid 5000 varv. För att kunna dra nytta av ökad maxeffekt som är genererad av ett ökat varvtal, måste för en IF-båt propellerns stigning väljas motsvarande lägre (undefär en tum lägre i det här fallet). För IF-båten är ju en deplacementbåt och kan inte plana, utan har en maxfart som inte kan överskridas, såvida man inte får hjälp av t.ex. gravitationskraften under en kort surf på en våg.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Giulio
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 maj 2011 16:40
Kontakt:

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av Giulio »

tack för alla svar!

jag har nu köpt ett motorfäste av märke Trim och ett monteringsbeslag för att kompensera akterspegeln vinkling.
Nu på onsdag tar jag fram borrmaskinen och sätter igång med arbetet men ... jag känner mig fortfarande lite osäker!
Jag har köpt rostfria bultar och fått tipset att använda ett tunn plast lager emellan och limma fast det med silikon från insidan av akterspegel så att det blir vattentät.

Vad säger ni ? Låter det vettigt eller ska jag göra det på något annat sätt ?
________________
Giulio [ Lovisa SWE2241 ]
http://swe2241.tumblr.com
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av maja »

Du bör se till att sätta en plywoodskiva eller liknande stor bricka på insidan av akterspegeln för att avlasta krafterna. För akterspegeln är inte förstärkt på något sätt.

Tänk på att akterspegeln är välvd, så dui måste fylla ut mellanarummet mellan skiva och skrov med t.ex. glasfiberspackel. Alternativt kan du använda ganska tunn plywood som är flexibel och lägga flera lager.

Skivan kan förslagsvis ha dimensionen cirka 300 x 300 mm.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av IF1426 »

Hej.
Innan du borrarar för motorfästet i akterspegeln förvissa dig om att hålbilden blir rätt placerad, den är något snedställt i förhållade till akterns lodlinje. Det kanske finns någon IF i närhet som du kan kolla på. I min montering är den snedställd c:a 30mm från övre till nedre hålet, har även en plywoodskiva c:a 10 mm tjock , c:a 300x300 mm som avlastning på innsida av akterspegeln.
IF 1426 / L-Å Andersson
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av Syracusia N-22 »

Jag har ett motorfäste av den "vanliga" höj och sänk konstruktionen i alu. I våras när jag skulle förflytta båten från Oslo där jag köpte den och til Långesund som är hemmahamn, gick jag för motor ut Oslo-fjorden i stark motvind/vågor. I flera vågor kom motorn upp i luften och fick högt varvtal, vid ett tilfälle fick den så högt varv och möjligen en släng på ett eller annat sätt att hela fästet vred seg ned och till sidan. Motorn hamnade under vattnet och stannade. Eftersom det mesta av motorn nu låg under vatten och i en kraftig vinkel så var det omöjligt att fortsätta. Motorn låg nästan 90 grader vid vatten ytan med riggen bakom rodret. Till råga på all otur hadde jag satt dit en ny skot-stock och inte monterat skotskenan, så jag var med andra ord hjälplös mitt på Oslo-fjorden. Vinden var så pass kraftig att vi "länsade" tilbaka till säljarens hamn med endast sprayhooden. Jag fick tag i ett nytt fäste, och butiken menade att nått sånt inte kunde hända med ett sådant fäste? Men det hadde just händt(!)

Detta fick mej till å tänka en del på plasseringen av fästet. Jag tycker att det sitter ganska långt upp mot relingen, som gjör att propellern inte kommer djupt nog ivarjefall inte när det är vågor. Min motor har lång rigg och 8hk.

Här är en bild på det gammla fästet som vred seg, jag har ett exakt likandt nu:

Bild

Kan jag sätta infästningen till fästet längre ned? Kanske 10cm eller nått utan att det blir problem med "dränka" motorn?
Blir nästan mitt på akterspegeln.

Problemet är ju att motorn kommer så långt från vattenlinjen på skrovet, och i vågor kommer då motorn för högt upp...
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av maja »

Mitt motorfäste är av en annan (egentillverkad) design.När det är upphissat, kommer plattan endast upp till i nivå med däcket. Det är relativt kort avstånd mellan över och undre läget, och därför blir det litet känsligt om båten inte är semesterrustad (dvs. tom i aktern) eller om man går fram till förpiken utan att det finns någon där bak. Då kommer propeller och kylvattenintag snabbt upp till vattenytan, så man måste vara observant.

Visst släpar motorn i vattnet litet då och då, eftersom det översta läget är ganska lågt, men det har jag inte upplevt som något problem.

Hur långt du skulle kunna flytta ner ditt motorfäste, beror nog på hur långt mer motorn hamnar i det nedersta läget. Om du upplever att det nedersta läget är på gränsen till för högt, går det nog att flytta ner en bit. Men det är väl bäst att någon med ett fäste liknande ditt yttrar sig här.
Bilagor
Motorfäste_liten.JPG
Motorfäste_liten.JPG (41.65 KiB) Visad 30484 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av Syracusia N-22 »

Det som åxå känns lite otäckt är att efter den insidenten på Oslofjorden, så håller jag alltid ett öga på motorn under gång med motor. Och jag tycker att motorn med hela fästet "svajar" en del åt sidorna. Alltså det är inget fel på det nya, men de två alu-stagen som utgjör själva "hissen" svajar från sida til sida. Det är nog denna rörligheten i konstruktionen som gjorde att det gamla fästet vred seg sönder, tror jag?
Hadde jag haft tid så hadde jag bytt till et sådant som är beskrivit högst upp i tråden, alltså ett i rostfritt. Det värkar vara starkare. Men då måste jag haft båten på land och bytt hele skiten, infäste och alltihopa.

Min hemmahamn är så att det er en lång och smal "tarm" ut med mycket trafik. Och där "tarmen" slutar möts man ofta av ganska hög sjö...
Så att motorn är lite väl kraftig (8hk) tycker jag bara är bra då man skal stånga seg ut.

Jag tror att jag bara måste flytta ned infästningen till akterspegeln lite grann, det kanske är nog med 5cm. Men lägre måste den om jag ska kunna ha kraft i motsjö. Ett annat problem är att fästet står lite snett och inte helt i kör-riktningen pga akterspegelns böjning. Det gjör i sin tur att motorn knuffar på fästet från en vinkel. Det måste tillslut åxå nöta ut matrialet i fästet?
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av Syracusia N-22 »

Ber folk med ett likadant fäste som jag har å kolla hur högt/lågt det sitter monterat på akterspegeln! :)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av maja »

De bästa fästena som finns till IF-båt och folkbåt är de som säljs till Nordiska Folkbåtar av den numera tyska Folkebådcentralen:
http://www.folkboat.de/xtcmodified-1.04 ... cts_id=201

Jag känner flera IF-båtägare som använder ett sådant och som är mycket nöjda.

Men det är mycket dyrt, 750 EUR inklusive 19 % tysk moms. Jag vet inte hur det blir med export till Norge av en sådan pryl, eftersom Norge inte är med i EU. Men det är en industrivara, så den borde nog vara utan tullavgifter. Alternativt ska det utgå norsk moms i stället för den tyska dito.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av maja »

Syracusia N-22 skrev: Så att motorn är lite väl kraftig (8hk) tycker jag bara är bra då man skal stånga seg ut.
Om det är en 4-taktare du har, väger den väl kring 40 kg. En sådan tung motor kräver nog ett starkare fäste än det som är vanligt för mindre utombordsmotorer.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av Syracusia N-22 »

Det såg väldigt robust och fint ut. Men priset var för högt för min budgett...

Det är likt innom EU för Norge som andra land, det ekonomiska samarbetet gjör att det inte är någon skillnad (EES). Minus Tysk moms, pluss Norsk moms är väll det enda. Har beställt andra saker från Tyskland tidigare. Det är spesiella Norska regler innom sjöfart och landbruk, som gjör att man i spesiella tilfällen kan unngå momsen helt. Jag beställde ett spesielt akvarie-ljus från USA en gång, och slapp moms pga att jag sa att det var till fisk-odling! Hahaha :shock:
Skriv svar