Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Inlägg av s/y Nadine »

Det var bara en rätt viktig sak som glömdes i det resonemanget.

En fyrtaktare med samma effekt som en tvåtaktare blir betydligt tyngre.
Det gör att vikten blir gränsättande för hur stor motor båten kan ha.
Och en liten motor som går på för högt varv drar ofta betydligt mer än en stor motor som går på lågt varv.
Dessutom slits den mer och även tillverkningsprocessen/reservdelarna bör ju tas med i miljöaspekten.
Således är det inte alls säkert att det i praktiken blir någon miljövinst att tala om.

Vidare kan jag säga att 60-70% maxvarv är inte nödvändigt för att få upp IF:en i marschfart med min motor. Det beror ju helt på hur stor motor man har i förhållande till båten, så alltså är testerna ganska missvisande.

Miljö-resonemanget skulle hålla om det var möjligt att på ett vettigt sätt montera hur stor motor som helst på båten...

För övrigt har jag också ägt två Johnsson 6hk från 70-talet (eller i mitt fall hette de evinrude men var exakt samma motor). De gick väldigt ojämnt, hade många sköra plastdetlajer, drog mycket bränsle och var rätt dåliga. Det enda positiva med dom var att de var något lättare än nuvarende motor och att de vimlar av reservdelsmotorer av de typen.
Har man upplevt motorerna jag pratar om så har man också märkt skillnaden mellan 2-taktare och andra 2-taktare. Jag är iallafall frälst av min Yamaha.

Om motorn läcker olja eller ej är väl mest tillfälligheter och otur som styr, men en fyrtaktare är känsligare än en tvåtaktare.
Hondan är iallafall tyst och lätt, så som reservmotor, i stiltje, eller på jollen passar den utmärkt, där har jag använt den.
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Inlägg av maja »

För att övervinna luft-, våg-, och friktionsmotstånd måste motorn lämna en viss effekt ut i vattnet via propellern. För samma båt och samma förhållanden för övrigt är denna effekt exakt samma. Detta beror på helt vanlig fysik som man lär ut i gymnasiet.

Motorns bränsleförbrukning beror på motorns verkningsgrad och propellerns verkningsgrad vid det aktuella körfallet. Detta beror även på grundelggande fysik/mekanik.

En vanlig motor har sin högsta verkningsgrad vid ungefär 70-80 % av max effektuttag, som är ungefär samma som 70-80 % av max. varvtal. För andra effektuttag och varvtal kan verkningsgraden bli betydligt sämre. Vad gäller tvåtaktare har denna motortyp endast hyfsad verkningsgrad vid hög belastning. Det är inget som jag hittat på. Fråga vem som helst som är någotsånär insatt, t.ex. någon motormekaniker.

För en propeller ligger verkningsgraden cirka 50-55 % för det fartområde den är designad för. Om du inte litar på detta, ring till SSPA och prata med en propellerexpert.

En utbordare har ingen växellåda. Det finns därför en fast relation mellan propellervarvtal och motorvarvtal, vanligtvis 2.08 för de motorer vi pratar om.

En (för stor) motor har ofta en propeller som har hög stigning. Det går ofta bra att köra marschfart med en sådan motor, eftersom effekt och vridmoment blir tillräckligt för de låga varv som det blir frågan om. Men verkningsgraden kan bli ganska dålig.

Om man har en stor och stark motor, är det viktigr att ha en propeller som är anpassad till farten. Annars går det inte att utnyttja de högre effekten fullt ut.

Jämför med en bil. En mindre motor i samma bil drar normalt mindre bränsle. Detta beror i huvudsak på att motorns verkningsgrad ytnyttjas bättre i den mindre motorn.

För en IF-båt torde en propeller med cirka 5 tums stigning för en diameter på 7.25 - 7.5 tum vara bra. Om motorns max varvtal är 4500 rpm, ger det ungefär 6 knop vid 70 % varvtal. Då går båten snabbt och bränsleeffektivt, och det finns dessutom en bra reserv för förhållande med motvind och vågor.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

maja skrev:Tvåtaktare av gammal vändspoletyp är numera förbjudna att saluföras i Sverige. Anledningen är miljöskäl. För ungefär hälften av bensinen förbränns inte och går rakt ut i vattnet.
Jag har fått lära mig att det på 2taktare tillverkade de senaste 15 åren handlar om ca 25-30 % av bränslet på de "sämsta varvtalen", men att dessa motorer ofta har en "sweet spot" där de i stort sett förbränner allt bränsle, oftast kring maxvarvtalet.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Inlägg av FredrikH »

Min Yamaha 4-taktare hade oturligt nog legat felvänd och läckt en del olja. Jag torkade av motorn och fyllde på den olja som fattades och sedan startade motorn snällt med ett litet blått moln och gick därefter utan problem. Visst är det lite krångligt att hålla rätt på vilken sida motorn skall ligga på, men det kan jag ta jämfört med det som jag ser största problemet som ingen annan tar upp, att man skall stå och skvimpa med tvåtaktsolja varje gång man fyller en dunk bensin.

Är mycket nöjd med att köra 4-takt, ett stort lyft mot den gamla tvåcylindriga tvåtaktaren.
Henrik Den 301
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 jun 2009 16:34

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Inlägg av Henrik Den 301 »

Hej Fanta !
Vil det sige , at du med Yamahaen heller ikke er plaget af vibrationer ? Jeg traf i går en kompis som kører med Parsun 5 Hk, skulle vist være en kopi af din Yamaha og den kørte stille og uden vibrationer, han behøvede ikke engang at spænde motoren fast med fastspændingsskruen !
Min erfaring med Yamaha 2 takt 4 Hk er at den ved reducerede omdrejninger, det der er til at holde ud at høre på, bruger 2,5 l i timen. Den kan ikke komme op i omdrejinger og således er den ikke god i modvind og strøm. Den starter til gengæld altid ved første træk og stopper aldrig i utide. jeg er ikke i tvivl om at en 6-8 hestes Yamaha ville være et godt alternativ, de har jo meget større propeller og kan således bakke og stoppe, hvilket de små har svært ved !
Jeg ville gerne høre fra andre med en Mariner Sailmate 4 hk- har den vibrationer ? Kan den trække i strøm og vind ?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Inlägg av maja »

Att kunna gå mot ström och hög motorstyrka har inget med varandra arr göra. Det är egentligen den fart du kan göra genom vattnet som är avgörande.

Om du kan gå fem knop med din motor och det går fem knops motström står du alltså stilla över grund. Men om det bsra går tre knops motström, rör du dig framåt två knop över grund.

Jag har en Yamaha F4. Den drar omkring 1 liter i timmen och gör omkring 5.3- 5.6 knop genom vattnet i stiltje. Den går alltså över 5 NM på en enda liter.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Henrik Den 301
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 jun 2009 16:34

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Inlägg av Henrik Den 301 »

Min gamle motor kan ikke holde omdrejningerne i modstrøm og vind og således kan jeg miste styrefart ! Altså måske forkert propeller eller manglende heste eller for lidt moment? Min Suzuki kan med propeller med lav stigning godt trække i modvind og strøm, til gengæld kaviterer den lystigt og vibrerer MEGET hvis man prøver at dreje op for gassen. Altså måske også forkert propeller . Motoren er leveret tilbage:-( og jeg er på stand by med den gamle 2 takter !).
Iø, hvis det er ligemeget med effekten, hvorfor kan man så ikke bare bruge en 3,5 hestes ?
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Vad synd, Henrik, att du inte hann läsa mitt inlägg om Suzukin - fast det är ju synnerligen intressant läsning för mig!

Det verkar som vi har valt en ovanligt skakig motor - jag tror att min bäst skulle passa som vibrator på ett vägbygge. Både Honda-5:an och Merc/Mariner verkar vara mycket bättre, fast 4 hk känns klent. Och jo, Johan, motsvarande "bromsskruv" finns på Suzukin men det hjälper inte mot dess vibrationer (och har inte det som huvudsyfte heller).

Det här med fabrikat är lurigt; i Sverige finns (eller fanns åtminstone 2007) bara 2 olika encyl. 4-t 6-hästare, nämligen Suzuki och Mercury. De har exakt samma specifikationer (cylindervolym, etc) och i princip samma pris. Borde vara samma motor även om man inte skyltar med det. Jag har undvikit Mercury just eftersom de har avgasutsläppet i propellern - det medför nämligen att man förlorar i dragkraft vid backning då propellern arbetar i en gas/vattenblandning. Att de skulle ha en särskild segelbåtsprop har aldrig framkommit. Min djupt sörjda Evinrude Sailmaster 8 hk 2-t 1984 hade enligt uppgift extra förlängd rigg, nedväxlad större propeller och avgasutblåset uppflyttat i riggen. Man kunde gå full fart framåt, slå full back och båten stannade på två båtlängder. Det gav en oslagbar säkerhetskänsla. Vid regelbunden användning (semester-och helgseglingar) startade den på 1/3-dels snöre, Suzukin behöver alltid minst 2-3 drag och nästan alltid choke (!) och min medseglare klarar inte alltid att starta den vilket är läskigt. Men det var fult med den långa riggen när den var uppfälld och den drog (tyvärr, Nadine) c:a 4 l/tim; slabbandet med oljan gjorde vi alltid när vi fyllde dunkarna, bara att fylla över i trycktanken. Tung var den också (29 kg), men inte tillnärmelsevis så tung som en 2-cyl 4-t som dessutom kostar en förmögenhet.

Propeller, ja: det visade sig när jag ställde min säljare mot väggen och han lovat mig en bättre anpassad snurra att sådan inte fanns. Det slutade med att en specialfirma "bankade ut" propellern så att jag genom högre varvtal skulle få ut mer effekt. Jag tror att det har hjälpt lite.

Min dröm är att hitta en reservdelsmotor och en motorkunnig människa som av rent intressse ville skruva ihop det hela under vintern. Någon som känner en sådan?

Janne på Ifigenia
________________________________________
Henrik Den 301
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 jun 2009 16:34

Ny Mariner 4 HK 4 takt Sailmate

Inlägg av Henrik Den 301 »

Hej Janne
Jeg var så heldig at min forhandler tog min Suzuki 6 HK 4 takt tilbage, da jeg købte en ny Mariner Sailmate af ham istedet. Jeg kan kort sige, at Marinern er på alle måder en bedre motor. Gashåndtaget sidder perfekt og der er løftehåndtag for og bag.Den starter væsentligt nemmere, oftest i 2.det træk. Der er kun brug for kort opvarmning og der er en rigtig choker ( på Suzukien kun en slags on/off) der kan justeres/ skubbes trinløst ind. Den er extremt lydløs og ved kørsel ca 1/2 kraft direkte behagelig. Selv ved max gas er den til at holde ud i kortere tid.
Det bedste er dog at den IKKE VIBRERER ved fart og kun ganske lidt i tomgang. Der er ikke brug for at skrue på modstandsskruen !!! Det er for mig uforståeligt at der kan være så stor forskel i forhold til Suzukien, der må være fejlkonstrueret.
Yderligere har Marinern specialpropel for tunge både og den virker ! Der er meget kraft i motoren og acceleration!!! I bak ledes udstødning væk fra propellen og det betyder meget effektiv nedbremsning- Også fart i modstrøm og meget vind klares til videre ( vores meget bæsende 3 ugers ferie i båden) perfekt. Samtidigt er propellern meget strømlinet, søgræs og tang, et stort problem med de andre motorer der skulle renses hele tiden, sætter sig simpelthen ikke fast !!!
Benzinforbrug 1- ( max hast) 1,4 l / time. mangler selv en sikker måling ( på 3 ferieuger har vi brugt 7 l i den externe tank!).
Marinern er således en verden i forskel til Suzukien. I forhold til min gamle Yamaha 4 HK 2 Takt er den meget lydløs, er væsentlig mere kraftfuld også ved lav gas,vibrerer mindre ved fart!!!!, kan stoppe båden i bakgearet, bruger ca 50 % mindre brændstof, har extern og intern tank og ladeudgang ( ikke brugt endnu ). Kan anbefales
Hilsen Henrik
Hilsen Henrik
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Inlägg av johan swe-1870 »

Tack Henrik, det är intressant läsning!
Jag förstår av vad du skriver att jag gjorde rätt bedömning då jag valde Mariner framför Suzuki.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar