Svenska IF-båtförbundets forum • Kiwiprop på IF-E?
Sida 1 av 1

Kiwiprop på IF-E?

Postat: mån 15 jun 2009 12:31
av Naba Naba
Hei. Skal montere ny propell på min -76 IF-E og lurer på om noen vet om der er plass til den minste propellen fra Kiwiprop? Den skal iht leverandør trenge 16 1/2 diameter samt 8 1/4 klaring bakover. Eventuellt er det noen har erfaringer med denne? Har orginalmotor (VolvoPenta med en sylinder og ca 11hk) og håper en Kiwiprop vil gi litt mer marsfart samt bedre seilegenskaper. Har desverre ikke mulighet til å ta opp båten for å måle på noen måneder ennå. Om andre har kommet opp med andre propellløsninger som oppnår det samme hører jeg gjerne det....

Mvh Pål Strande Mathisen, Harstad

Re: Kiwiprop på IF-E?

Postat: mån 15 jun 2009 14:46
av maja
Propellern ska vara anpassad till båtens marschfart. Det betyder att diameter, stigning och varvtal ska vara i harmoni.

Om det är någon vits med att byta propeller , så är det väl endast för att den befintliga inte är anpassad enligt ovan.

I vilket fall som helst kommer väl marschfarten aldrig kunna överstiga cirka 6 knop för en IF-båt för motor. För det borde även effektkravet vara cirka 8 hk. I ditt fall skulle du behöve köra på cirka 75 % av max varvtal för att uppnå den farten.

Re: Kiwiprop på IF-E?

Postat: mån 15 jun 2009 16:18
av Naba Naba
Jepp, ser poenget ditt. Problemet er at den propellen som står på ikke oppnår mer enn litt over 5 knop på fullt turtall og 4,5 på 75%. Den er mao neppe godt tilpasset og når jeg først skal bytte er Kiwiprop med blader som "nullstilles" ved seiling ett svært fristende alternativ. Men som sagt om noen vet om der er fysisk plass eller har erfaring med denne eller andre lignende alternativ?

Mvh Pål

Re: Kiwiprop på IF-E?

Postat: mån 15 jun 2009 16:53
av maja
Om din motor verkligen ger 11 hästkrafter vid fullt varvtal bör du lätt komma upp i 6 knop vid 75% av max varvtal.
Har du mätt faten med GPS? En vanlig logg kan ju vara felkalibrerad.

Min utbordare, Yamaha F4 (4 hk fyrtakt), ger med "felaktig" propeller (dimensionerad för 7-9 knop), ungefär 5.6 knop vid cirka 70 % varvtal, (dvs cirka 3 hk effektuttag). För högre fart blir kravet på vridmoment för högt för att den ska orka öka varvtalet med dennna propeller.

Tyvärr går det inte att köpa en bättre propeller till den motorn, vilket gör att varvtalet, tillika effekten inte går att utnyttja full ut.

Re: Kiwiprop på IF-E?

Postat: tis 16 jun 2009 05:48
av s/y Nadine
Vad jag hört så:
finns MD-1an i två versioner. En på ca 7,5hk och en på 11hk. Jag tror dock inte att det monterats någon annan propeller på båtar med MD-1B än på båtar med MD-1A. Alltså kanske propellern mycket riktigt är underdimmensionerad.
Jag hade samma problem med Nadine innan jag lyfte ur inombordaren. Det var omöjligt att komma upp i mer än 4,5knop.

Re: Kiwiprop på IF-E?

Postat: tis 16 jun 2009 06:55
av maja
En svagare motor ska ha en propeller med lägre stigning. Annars når den kanske inte sitt maximala varvtal och därmed inte heller sin maxeffekt.

7.5 Hk bör räcka för att få upp båten i omkring 6 knop, om propellern är riktigt dimensionerad.

Om det är som du skriver, är propellern felaktigt dimensionerad "åt andra hållet", dvs. att den går alldeles för "lätt" med risk för övervarv på motorn. Vitsen med det skulle kunna vara att i huvudsak dimensionera propellern för svåra förhållanden som gång i svår motsjö och stark motvind, vilket annars en så svag motor som 7.5 hk kanske inte skulle kunna klara av. I så fall är det vettigt att skaffa en propeller med högre stigning alternativt större diameter med samma stigning. Diametern torde dock vara begränsad av urtaget i rodret.

Re: Kiwiprop på IF-E?

Postat: tis 16 jun 2009 17:14
av Naba Naba
Mye gode råd å få og takker for det. Men lurer ennå på om noen vet hvor stor plass det er mht diameter på propell og bak mot roret? Den skal iht leverandør trenge 16 1/2 diameter samt 8 1/4 klaring bakover..

Er ikke spesielt fristende å hopp uti med målebånd riktig ennå her oppe :P

Mvh Pål

Re: Kiwiprop på IF-E?

Postat: tis 16 jun 2009 17:31
av maja
Är det kanske bättre att vänta till båten har hamnat på land igen... 8) . Allt blir ju så mycket lättare... att se ..att mäta....

En säsong till gör väl varken till eller från. .. Du har ju vant dig till fyra och en halv knop på fullvarv...