Svaj i motorfäste, mjuk akterspegel.

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Svaj i motorfäste, mjuk akterspegel.

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

För något år sedan lade jag in en fråga på det gamla forumet om motorfäste (http://www.ifboat.com/discussion/_disc14/0000018d.htm). Problemet är att jag upplever att motorn svajar, och att jag är orolig för att laminatet utmattas. Marek et al. lugnade mig och ansåg att det borde räcka med att ev. sätta en plyfaskiva på insidan. Igår (endast 2 år efter det att jag postade inlägget...) skruvade jag bort motorfästet. Jag kunde konstatera att laminatet är ganska mjukt vid nedre kanten av motorfästet, och i det fallet kan inte plyfaskivan på insidan hjälpa till om inte den del av plyfan som är nedanför fästet fästs mot akterspegeln på något sätt.

Skall man

1. ändå tänka att det räcker med plyfa & sikaflex?
2. förtjocka laminatet med glasfiber & epoxi/polyester?
3. plasta in plyfaskivan?
4. bulta fast underkanten av plyfaskivan i akterspegeln?


Jag har aldrig plastat något förr, men man kanske lär sig. Hursomhelst verkar alt. 4 vara det enklaste, även om det bär emot att borra hål i skrovet....
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Är det inte synd att borra hål?

Att plasta är inte så svårt.

Jag plastade fast en plywoodskiva. Det blev sådär, bara. Jag gjorde felet att jag inte brydde mig om att akterspegeln är välvd, utan kapade bara till en skiva lite större än motorfästet. Följden blev att om jag drar åt bultarna hårt så plattas aktern ut. Eftersom jag inte orkade mer valde jag att dra bultarna lite lagom istället.

Jag tror att man måste se till att skivan följer akterns kurva bättre än vad jag gjorde. Med spackel, plast och trä, kanske?

Eller är det rent av lättare att göra ett par spant istället som man plastar fast.

Jag tror att om man gör förstärkningen så att den är nere och ansluter vid durken ska det räcka för att ge stadga nog.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Jo, det är synd att borra, och tanken på att göra det "ordentligt" är lockande.

Samtidigt skall slabbandet med glasfibermatta och polyester och aceton ställas mot det enkla i att borra två hål och dra i två bultar.

För att kompensera akterspegelns välvning tänker jag på Mareks inrådan fylla utrymmet mellan laminat och plyfa med sikaflex.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev:Eller är det rent av lättare att göra ett par spant istället som man plastar fast.
Två vertikala spant tillverkade av en hård tvärställd lövträdsribba låter inte som någon dum idé. Då skipper man ju också problemet med akterspegelns horisontella välvning.

Man behöver nog inte heller plasta fast spanten. Det räcker nog med att motorfästets fästskruvar dras genom. Men det är viktigt att spantet ligger an mot akterspegeln med hela sin yta, så det krävs nog viss tillpassning.

Man kan även tänka sig att fixera spanten mot övre sargkanten och mot durken med skruvar och eventuellt något beslag och även fästa ihop dem med två horisontella ribbor för att få bättre stadga, men jag tror inte att det behövs.

Som en variant på två spant kan man bara sätta dit ett enda tillräckligt brett, men då måste man nog forma undersidan något så att den ligger an med hela sin yta mot plasten.

För övrigt tror jag ditt problem har uppstått därför att du inte har fyllt ut under plyfa-skivan. Det blir ingen avlastning på någon större yta om du inte gör det.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

maja skrev: Man behöver nog inte heller plasta fast spanten. Det räcker nog med att motorfästets fästskruvar dras genom. Men det är viktigt att spantet ligger an mot akterspegeln med hela sin yta, så det krävs nog viss tillpassning.
Jag tror inte att det går att uppnå att spanten ligger an mot akterspegeln i underkant utan att man tvingar det, så att säga.
maja skrev: Man kan även tänka sig att fixera spanten mot övre sargkanten och mot durken med skruvar och eventuellt något beslag och även fästa ihop dem med två horisontella ribbor för att få bättre stadga, men jag tror inte att det behövs.
Det var en intressant idé, att fixera i durken i akterstuven. Jag skall fundera och kika lite.
maja skrev: För övrigt tror jag ditt problem har uppstått därför att du inte har fyllt ut under plyfa-skivan. Det blir ingen avlastning på någon större yta om du inte gör det.
Jag tror att det hade förbättrat situationen, ja, men hur väl utfyllt det än hade varit, så skulle det inte finnas något som spred de utifrån tryckande krafterna i fästets undre kant om inte spant/plywood också fästs mot akterspegeln på insidan.

Låt mig också tillägga att akterspegeln inte är jättemjuk, utan har kvar det mesta av sin stadga. Däremot är det märkbart mjukare i underkant motorfäste än någon annan stans.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Så ditt problem beror nog på at du satt skivan på utsidan...?...

Jag menade i mitt inlägg för två år sedan att skivan ska sitta på insidan.. 8) :idea:

Börja med att sätta en skiva som kan vara ganska smal (cirka 20 cm) men ganska lång (hela vägen från undersida däck ner till durken) så kanske problemet löser sig.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

maja skrev:Så ditt problem beror nog på at du satt skivan på utsidan...?...
Nej, nej, nej. Skivan sitter på insidan, nästan exakt enligt din beskrivning, med undantag av att den tar slut 5 cm ovan durken:
maja skrev: en skiva som kan vara ganska smal (cirka 20 cm) men ganska lång (hela vägen från undersida däck ner till durken)
De dragande krafterna i ovandel av fästet tas upp fint av skivan. Men i nederkant av fästet verkar krafterna inåt. En skiva på insidan av akterspegeln kan, vad jag förstår, inte ta upp sådana krafter och sprida dem. Om inte skivan sitter plastad eller bultad till akterspegeln.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

OK, nu blir det bilder...

Här sitter monteringshålen för motorfästet:

Bild

Här håller jag (helt opedagogiskt) upp plyfan mot utsidan av akterspegeln, där den inte sitter monterad...

Bild.

Plyfaskivan sitter vanligtvis på den omålade ytan på följande bilder:

Bild
Bild

På den nedersta bilden kan man ana sprickor runt de nedersta hålen.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Genom att plattan inte är fast med hela sin yta mot akterspegeln får du helt riktigt ingen uppstyvande effekt.

Antingen måste du skruva fast plattan med flera skruvar, eller så måste du fösta den på något sätt i durken. Fyll även ut eventuellt mellanrum mellan akterspegel och platta med t.ex. sikaflex. Skulle även rekommendera at du gjorde den smalare och eventuellt dela den. Den har ju ingen funktion horisontellt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Om du köper ett "monteringsbeslag för positiva/negativa akterspeglar", Hjertmans artikelnr 5871-2 för 425:- kan du använda likadana aluminiumprofiler både på utsidan och insidan av akterspegeln och dra ihop med bultar. Därefter får du ha en mycket häftig utombordare för att dra sönder något. Troligast går motorfästet sönder långt innan.

Kanske finns det någon annan med samma problem så kan ni köpa denna tillsammans, satsen räcker ju till att "fixa" två båtar.
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Hej & Tack!

Intressant tips, men jag förstår inte riktigt. Är det beslaget som består av profiler som jag skall använda? Eller gör beslaget att jag kan använda sådana profiler? För ett beslag som kompenserar för akterspegeln (är det nu positiv eller negativ den är...?) har jag redan.

Jag kan inte riktigt avgöra utifrån bilden hur du menar.

/Fredrik
Fredrik

Marieholm 26 S-284
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Beslaget som kompenserar för den negativa akterspegeln består av fyra st. likadana aluminiumprofiler vilka skruvas ihop med motorfästet och vinklar fästet. Om du skaffar ett till likadant beslag som du "slaktar" och tar två av dessa profiler och monterar på insidan, bör de passa ihop med det beslag du redan har till ditt motorfäste.

Hm. En bild skulle ha varit på sin plats här, men tyvärr har jag inte mer att komma med än idén i mitt huvud... :roll: Själv kör jag helt utan förstärkningar, det har ju hållit i över 30 år så jag chansar på att det håller lite till...
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Men då borde det ju inte hjälpa till att fördela krafterna över en större yta, annat än för de övre bultarna? Fästets underkant kommer även fortsättningsvis att fritt få trycka in laminatet.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Fredrik IF-1011 skrev:OK, nu blir det bilder...
Det är bra med bilder när något ska förklaras!

Det är ganska likt min förstärkning. Och jag har också märkt att akterspegeln sviktar, speciellt vid nederkanten av motorfästet.

Din förstärkning ser ut att vara bra, då den går ända ner till durken. Det tycker jag borde vara bra, för där finns det möjlighet att ta upp kraften. Det handlar enligt min mening nu om att få plattan att sitta ordentligt mot akterspegeln.

Vad tror du om följande?
  • - Gör plywoodskivan lite smalare.
    - Plasta med polyester och glasfibermatta först upp så att du fyller ut akterns välvning och får en någotsånär plan yta.
    - Lägg därefter dit plywoodskivan.
    - Plasta fast skivan med polyester och glasfibermatta utefter kanterna. Toppen är nog inte viktig.
Anledningen till att jag föreslår att göra skivan lite smalare är att det dels blir lite mindre välvning att kompensera, dels att då kanterna plastas fast är det huvudsakligen där som kraften tas upp och skickas nedåt mot durken. Då vill man också att kanten på skivan ska vara i närheten av motorfäste och dess bultar.

Hmm,
det kanske är dags att jag gör i ordning min egen så att dess barnsjukdomar försvinner... :roll:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Jag bestämde mig för alternativet att bulta fast skivan imorse, och var därefter på biltema och köpte glasfibermatta, polyester och härdare för att fixa en plastskada på akterluckorna.

Nu efter ditt inlägg funderar jag på om jag inte borde plasta skivan ändå. Surt bara att jag bara köpte <1 kvm matta (300g) och 0,5 kg polyester. Det räcker väl knappast för det jobbet väl?

Jag har inte plastat förr, så jag vet inte hur mycket som krävs.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Skriv svar