Elmotor

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Fredrik Lundgren
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 sep 2020 08:29
Been thanked: 7 times

Elmotor

Inlägg av Fredrik Lundgren »

Har någon installerat elmotor i det ursprungliga "hålet" för utombordsmotor? Kanske kan vara intressant nu med den utveckling som sker i om detta område.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Elmotor

Inlägg av maja »

Översiktligt kan man väl misstänka att en IF-båt blir ganska tung för att hyfsat snabbt kunna accelereras upp till en rimlig marschfart (ett par tre knop) med max pådrag och därefter behålla farten med t.ex. halva pådraget.

Men det blir ändå bara ganska kort tid man kan köra innan man får ladda.

Kanske det går om man kan hitta en elektrisk utombordare som har 24 eller 48 volts spänning, vilket i så fall ger mera rimliga strömstyrkor.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Elmotor

Inlägg av johan swe-1870 »

Det finns de som har varit kreativa vad gäller elmotor i IF-båt. Här är ett exempel: https://www.if-boot.de/index.php/forum/ ... rt=12#3699
Titta även på bilderna i det inlägget!

Dubbla elmotorer och en större installation av batterier och styrning. Det blir inte mycket kvar av IF-båten, bara.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Fredrik Lundgren
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 sep 2020 08:29
Been thanked: 7 times

Re: Elmotor

Inlägg av Fredrik Lundgren »

Det såg lite komplext ut, man får nog fundera några gånger till om det blir bra. Tveksamt. Tack för info/bild tips.
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Elmotor

Inlägg av IF1426 »

Läs även Medvind nr2-2010, där är en artikel , " från en bensinfri sommar". Motorn är där ej insatt i motorbrunnen.

L-Å Andersson
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Elmotor

Inlägg av Nils D »

Ytterligare en lösning om man vill ha eldrift är att montera en elektrisk inombordsmotor. Jag hade för många år sedan kontakt med OZ Marie, numera Green Star Marine, om möjligheter och kostnader.
För ca tio år sedan beräknade de installationskostnaden på en IF (inte IF-E) till 10-15 000, och själva motorn med reglage och batterier på knappt 70 000.
Det var lite utanför mina budgetramar så jag kör fortfarande med en utombordsmotor på akterspegeln. Tyvärr.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Elmotor

Inlägg av maja »

Problemställningen är väl ungefär samma som på Bertils tid sedan 11 år tillbaka.

Det blir alltså svårt med ett så litet elektriskt enegiförråd för att detta ska kunna vara ett bra all-roundalternativ. Notera att energiinnehållet i ett vanligt standard blybatteri är ungefär lika stort (eller litet :shock:) som ett snapsglas med diesel eller bensin.. 8)

Om man är rik och miljövän kan man ju alltid skaffa sig en sprillans ny IF med elektrisk inombordsmotor från Peter Grönlund i Berlin.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Elmotor

Inlägg av Nils D »

maja skrev: 15 feb 2021 13:31 Problemställningen är väl ungefär samma som på Bertils tid sedan 11 år tillbaka.

Det blir alltså svårt med ett så litet elektriskt enegiförråd för att detta ska kunna vara ett bra all-roundalternativ. Notera att energiinnehållet i ett vanligt standard blybatteri är ungefär lika stort (eller litet :shock:) som ett snapsglas med diesel eller bensin.. 8)
Håller helt med om att den grundläggande problemställningen, dvs. problemet med att ta ombord tillräckligt mycket energi för sina behov, är densamma idag som för 11 år sedan. Vad som däremot utvecklats sedan dess, och där utvecklingen verkar fortsätta framöver, är batteritekniken. Jag har visserligen bara direkt eller indirekt personlig kännedom om ett par båtar i IF-storlek med elmotor, men ingen av dem använder vad jag vet vanliga blybatterier, även om Green Star Marine verkar sälja blybatterier också som en del av sitt utbud.

Den effektiva energilagringskapaciteten för ett litiumbatteri är, även med hänsyn till att de inte annat än i undantagsfall bör laddas till mer än ca 80%, bra mycket mer än för att fritidsbatteri eftersom det tål att laddas ur så bara 10% återstår. En siffra jag sett är 70% mer. http://www.tootiki.se/TTW/Litiumbatterier

Än räcker det inte för mina behov, men förhoppningsvis inom en inte alltför avlägsen framtid. Kanske med samma lösning som Marek skrivit om i andra inlägg, med en liten motor för korta körningar in och ut ur hamnar, och en större motor som man bara har med sig på semestern. Och där den förstnämnda kan vara en elmotor.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Fredrik Lundgren
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 sep 2020 08:29
Been thanked: 7 times

Re: Elmotor

Inlägg av Fredrik Lundgren »

Ja elmotorn räcker ju inte för några längre körningar, men om man bara använder den för kortare sträckor in och ut ur hamnen och att man kan ladda batterierna när man kommit i hamn kan detta vara en bra lösning. Min tanke var att montera motorn i den ursprungliga motorbrunnen för att slippa ha en utombordare på akterspegeln. Det återstår naturligtvis lite tankeverksamhet hur motorinstallationen ska göras på bästa sätt i brunnen för att få motorn effektivt placerad, kylningen och att undvika att det blir otätt i installationen vid segling.
Mycket händer både på batterisidan och elmotor sidan och jag tror att såväl effektivitet och pris kommer att göra denna lösning attraktiv. Kanske inte till denna säsong, men?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Elmotor

Inlägg av maja »

Det är nog på energilagringssisidan den största utvecklingen måste ske för att det ska bli attraktivt. Den nuvarande batteritekniken tillåter endast små kapacitetsförbättringar, även när man talar om litium eller liknande. Istället för ett snapsglas dieselolja blir det kanske två i min föregående jämförelse för ett litiumbatteri, men fortvarande är det alltför litet för att vara särskilt gångbart. Jämför med bilarna, där en elbil med måttligt batteri kanske i bästa fall klarar resan från förorten till jobbet. Det blir jobbigt att ta sig från Stockholm till Sälen med en sådan bil...

Vad gäller elmotortekniken, så är det en mogen konstruktion, Vanliga elmotorer (och generatorer) har en hög verkningsgrad, cirka 90 %, och det finns inte så mycket att hämta där v.g. prestandaökning.

En annan sak är infrastrukturen för laddning. Det är inte säkert att elnätet på båtklubben klarar den ökade belastningen när alla ska börja ladda sina stora batteribankar på söndagskvällen...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar