Montera motorfäste

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Martin_w85
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 apr 2019 18:34

Montera motorfäste

Inlägg av Martin_w85 »

Ska montera ett TREM motorfäste på min IF-E eftersom inombordaren har skurit. Såg i ett gammalt inlägg att man skulle snedställa fästet i förhållande till akterns lodlinje, varför? Borde inte fästet monteras parallellt med rodret? Möjligt att jag förstått detta fel.

Mvh Martin
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Montera motorfäste

Inlägg av johan swe-1870 »

Försök sätt fästet så att motorns rigg sitter så lodrätt som möjligt, både tvär- och långskepps.

Sätt fästet så att det följer akterspegelns krökning. Det betyder att det kommer att han en vinkel jämfört med båtens centrumlinje, sett uppifrån. Att du sedan ställer motorn lite vriden i sitt eget beslag när du kör, gör ingenting.

Eller förstod jag inte din fråga?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Montera motorfäste

Inlägg av Nils D »

Vad jag kan förstå handlar råden i gamla trådar om detta om att TREM-fästet i original inte är anpassat för en båt med negativ akterspegel utan en mer lodrät sådan. Vilket i sin tur innebär att om man inte kompenserar för detta så kommer motorn när den är nedsänkt i vattnet att ligga parallellt med akterspegeln istället för rakt ner i vattnet med påföljande sämre framdrivning.

I denna tråd ( https://ifboat.se/forum/16/514?p=2229&h ... 4ste#p2229 )diskuteras detta och att det finns ett vinkelbeslag för att kompensera för den negativa akterspegeln, men tyvärr är tråden så gammal att länkarna till bilderna är döda. Men kanske kan den ändå ge lite information?
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Martin_w85
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 apr 2019 18:34

Re: Montera motorfäste

Inlägg av Martin_w85 »

Ja tror jag förstår hur du menar Johan. Är tanken att fästet ska vara lite vinklat för att motorn ska komma så nära centrumlinjen i nedfällt läge? Jag har köpt beslagen för vinkeln på akterspegeln också.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Montera motorfäste

Inlägg av johan swe-1870 »

Nej, inte enligt min mening. Jag tycker motorn ska sitta rakt.

Vinkelbeslaget behövs för att kompensera akterspegelns lutning.

Titta på några andra IF-båtar hur de har sina beslag monterade!

Så här ser det ut på min, när motorn är nedfälld:
Exempel på nedfälld motor
Exempel på nedfälld motor
DSCF4112r.JPG (78.35 KiB) Visad 13506 gånger
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jonas IF2284 Miranda
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 apr 2021 11:19
Segelnummer: 2284
Båtnamn: Miranda
Ort: Vallda
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time

Re: Montera motorfäste

Inlägg av Jonas IF2284 Miranda »

Skall montera Tremfäste med monteringsbeslag för sneda akterspegeln och undrar hur ni gjort inne i akterskuffen? Har ni förstärkt med bit marinplywood? Och hur har ni satt fast plyfan? Plastat in den, bara limmat fast den eller bara låtit motorfästeskruvarna hålla plyfan på plats? Eller någon annan lösning? Tacksam för tips😀
Jonas IF2284 Miranda
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Montera motorfäste

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har satt en plywoodskiva på insidan. Den är laminerad utefter kanterna med glasfiber och polyester. Skruvarna håller också fast den.

Jag kunde dock gjort ett bättre jobb. Akterspegelns insida är krökt i båda riktningar. Jag borde gjort förstärkningen på ett sätt att den bättre följer den buktade ytan. Jag har faktiskt funderat på att riva bort mitt dåliga jobb och göra om det, men har aldrig blivit färdig till det.

Jag gissar att det är bättre att passa till två lodräta distanser av divinycell eller trä så att de följer den krökta ytan och passerar precis över hålen till motorfästet och sedan laminera fast dem.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Montera motorfäste

Inlägg av IF1426 »

Ställer man en fråga, skall jag ge ett svar på hur det ser ut i min båt. Det är en 14mm tjock plyfaskiva, bredd 350mm höjd 320mm avfasad för ansluta mot undersida däcket, om den är limmad på något sätt är jag inte säker på, det var flera år sedan den kom på plats. Det är naturligtvis bra om den ligger dikt an mot akterspegelns krökning
Om du skall borra nya hål för fästet skall hålbilden vara snedställd till skrovets lodlinje i centrum.
Återger något som utförts av proffs. (AlvarBåtar)

L-Å Andersson
Skriv svar