Värde gammal Penta MD5?

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

Värde gammal Penta MD5?

Inlägg av bubbleboy76 »

Någon som vet vad en välskött och fungerande Volvo Penta MD5 inombordsmotor från 1978 kan tänkas vara värd?
Saltvattenkyld.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Värde gammal Penta MD5?

Inlägg av maja »

Det är svårt att åsätta en 38 år gammal sjövattenskyld motor ett vettigt pris. Även om motorn går bra för stunden, kan topplocket vara korroderat inifrån och kan spricka/börja läcka vatten in i cylindrarna när som helst.

Jag känner inte till hur det ligger till med pentamotorerna och termostattemperaturen på kylvattnet. Om temperaturen hålls hög med salt sjökylvatten, korroderar gjutjärnet i topplockets kylkanalerna snabbt. Det misstaget gjorde många båtägare med Yanmar-motorer då de försökte mjölka ut några hästkrafter extra genom att byta termostat.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
M26 397 Helena
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2013 14:58

Re: Värde gammal Penta MD5?

Inlägg av M26 397 Helena »

Då jag tog in offerter på att byta ut min MD5 till en Lombardini för 4 år sedan, blev jag erbjuden mellan 3000 och 5000 i utbyte för den gamla motorn. Den var sötvattenkyld men med sönderkorroderad avgaslimpa.

Staffan Troedsson
M26 397 Helena
Råå
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Värde gammal Penta MD5?

Inlägg av maja »

Så enligt Staffans erfarenhet torde en gammal Penta MD5 ha ett ringa värde ift. allt annat vid ett motorbyte. Rådet torde väl därför bli att fortsätta att köra med den gamla motorn utan att belasta den särskilt mycket utan köra på lagom låga varvtal, samtidigt som man byter termostaten till en som redan öppnar så fort motorn blivit litet ljummen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

Re: Värde gammal Penta MD5?

Inlägg av bubbleboy76 »

Värd 4-5 tusen om den är fin fick jag till svar från en som säljer delar på blocket.
bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

Re: Värde gammal Penta MD5?

Inlägg av bubbleboy76 »

Jag har sett speciella termostater säljas som ska låta motorn gå varmare för ökad livslängd, tex här:

http://www.marinexpress.se/artikel.php? ... k=&id=3909

Men det gäller kanske bara för sötvattenkylt.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Värde gammal Penta MD5?

Inlägg av maja »

bubbleboy76 skrev:Men det gäller kanske bara för sötvattenkylt.
Ja, helt riktigt. under din länk kan man bl.a. läsa:
- Termostat 75°. Passar Volvo Penta MD5 färskvattenkylda motorer.


Och under länken: http://www.marinexpress.se/artikel.php? ... k=&id=4224 kan man bl.a. läsa:
-Termostat passande Volvo Penta MD5A, MD5B, MD5C, Öppningstemperatur: 60°C. Passar till sjövattenkylda motorer

När motorn är sjövattenskyld, handlar det framför allt om rost i kylkanalerna. Då ska man köra svalt för att det ska rosta mindre. Visserligen blir både effekt och verkningsgrad litet lägre och kanske även det mekaniska slitaget, men det får man ta.

Visst finns det båtar som bara har gått i en insjö...Men sådana finns nog inte så många av i vårt kustlånga land.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar