Svenska IF-båtförbundets forum • Johnson går skit!!
Sida 1 av 1

Johnson går skit!!

Postat: fre 20 jul 2012 15:20
av Johnson
Hejsan har en fråga angående min Johnson som går väldigt dåligt för att hålla den igång måste man nästan hålla full gas hela tiden och den går bara väldigt sakta. Hoppas jag kan få något bra svar på de här. Alla svar är varmt välkomna mvh Johannes.

Re: Johnson går skit!!

Postat: fre 20 jul 2012 16:15
av maja
Att en motor går dåligt eller inte alls kan ha väldigt många orsaker.

Om det är frågan om en gammal tvåtaktare från sjuttio eller åttiotalet, har den väl gjort sitt. Om du inte är motorkunnig själv, kommer bara felsökningen hos en verkstad att gå på mångfalt mer än motorn är värd. Till detta kommer eventuellt reparationsarbete och reservdelar, om sådana över huvud taget kan gå att få tag i.

Re: Johnson går skit!!

Postat: fre 20 jul 2012 16:34
av Lasse L
Har lite "tumme" med motorer.
Om kompressionen känns bra, skulle jag börja med att riva ner förgasaren (och ev bränslepump) i beståndsdelar för rengörning.
Samt byta tändstiften.

Re: Johnson går skit!!

Postat: lör 21 jul 2012 11:28
av Caspar B
Enig med Lasse

Forgasser, forgasser forgasser!

Hvis vi tar utgangspunkt i at du har en to-takts motor er forgasseren veldig ofte årsaken til motortrøbbel. Ofte er det faktisk nok å drenere flottørkammeret. Det gjør du ved å løsne skruen på koppen på undersiden av forgasseren. Hvis forgasseren har stått stille lenge med bensin i seg (f.eks over vinteren) kan bensinen bli til en guffe som tetter igjen dysene. Hvis drenering ikke fungerer ville jeg tatt av forgasseren og undersøkt om dysene er åpne. Prøv å merke deg hvordan skruene er stilt inn slik at du har et utgangspunkt for justering når du remonterer. Trykkluft er egnet til å blåse ren dysene. Hvis det er avleiringer som er spesielt harde kan man bruke en tynn (!) metalltråd(kordel) til å stake opp dysen. For justering av forgasseren ville jeg søkt på google for en guide :)

Ikke alle påhengsmotorer har luftfilter, men om din har det - rens eller bytt det ut.

Ellers:
Suck, compress, bang, blow. Hvis en av disse forutsetningene ikke er i orden vil motoren gå dårlig.

Re: Johnson går skit!!

Postat: lör 21 jul 2012 11:46
av maja
Ni har väl inte glömt brytarspetsarna. Gamla motorer från 70-80-talet har sådana i sina elektromekaniska tändsystem. Dessa brytarspetsar ska justeras och filas jämna regelbundet och bytas då och då när de blir så ojämna att de inte längre kan filas jämna.

Om brytarspetsarna är ojämna, kommer inte spänningsavbrotten i primärtändkretsen distinkt, vilket innebär att spänningen över tändstiftets elektroder blir lägre. Det i sin tur innebär en dålig, röd gnista eller ingen alls.

Moderna motorer har elektronisk tändning utan rörliga delar, vilket innebär att dessa problem numera har gått till historien.

Re: Johnson går skit!!

Postat: lör 21 jul 2012 13:14
av Caspar B
Det er en mulighet. Det beste hadde vært om "Johnson" kunne beskrive sin Johnson litt mer detaljert... :P

Re: Johnson går skit!!

Postat: lör 21 jul 2012 22:55
av Johnson
Hejsan tusen tack för alla svar! :)


Jo det är en Johnson 25hk tvåtaktare tvåcylindrig. Motorn startar normalt (dragstart) det är bra komp. Och den verkar gå på båda cylindrarna. Men den går inte att vara upp när man kör. Detta innebär att den inte orkar och att den går bara väldigt sakta. Imorgon tänkte jag att jag ska ta och plocka ner förgasare blåsa rent. Byta till nya stift. Kolla slangar och kopplingar. Och även bränsle pumpen.

Tacksam för alla råd och idéer ni har! Mvh Johannes

Re: Johnson går skit!!

Postat: sön 22 jul 2012 10:01
av maja
Menar du verkligen att du har en 25 hk motor på en IF-båt...?...

Re: Johnson går skit!!

Postat: mån 23 jul 2012 15:36
av Caspar B
Kanskje han i hemmelighet ønsker seg en slik:? :lol: Bild

Re: Johnson går skit!!

Postat: mån 23 jul 2012 17:51
av maja
Nä, inte alls. Och här gäller det att det ska handla om IF-båt och M26 med därmed anknutna ämnen....