Johnson 6 hk läcker i riggen, nån som har koll?

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

smögenräkan
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2008 20:05

Johnson 6 hk läcker i riggen, nån som har koll?

Inlägg av smögenräkan »

Johnson 6 hk läcker lite svart olja i riggen och jag undrar om det är nån som har koll hur man demonterar riggen. Läckan är i skarven i riggen närmast propellern ovanför första vingen vid propeller. Min plan är att montera ner och täta med loctite flytande packning. Nån som vet hur man demonterar bäst eller har tips och råd får gärna besvara. Jag ursäktar att det gäller en motor på en sida för segelbåtar men det kanske kan hjälpa andra.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Johnson 6 hk läcker i riggen, nån som har koll?

Inlägg av johan swe-1870 »

Nu har jag ingen sådan Johnson längre, men jag har för mig att det nån gång kunde tära ut nån doppe olja från ett litet hål där nere. Om det är så på din motor tror jag inte du ska göra nåt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Johnson 6 hk läcker i riggen, nån som har koll?

Inlägg av maja »

Så vitt jag kommer ihåg är är området över skäddan i princip tomt, och där finns, när motorn är igång, endast avgaser och vatten. Det enda stället i riggen där det finns någon olja är i växelhuset under skäddan. Den oljan ska för övrigt regelbundet bytas, och det står hur man gör i instruktionsboken. Proceduren är ungefär samma för alla utombordsmotorer.

När man särat på riggen kommer man åt vattenpumpen, som sitter direkt på en horisontella platå mellan vattenpumo och växlehus. Där uppe finns ingen behållare för olja.

Så vad din olja kommer ifrån är en liten gåta. Kanske via den oförbrända bensinen i avgaserna? Om det luktar bensin när motorn går eller om det ryker mycket kan det vara så. Oljan i den oförbrända bensinen kan kanske kondensera på riggens innervägg och rinna neråt tills den når platån längst ner vid vattenpumpen. I så fall är just detta nog inget att bry sig om på en gammal motor.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
smögenräkan
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2008 20:05

Re: Johnson 6 hk läcker i riggen, nån som har koll?

Inlägg av smögenräkan »

Kan mycket väl vara som ni säger. Jag upptäckte att det rann lite svart ifrån den skarven som jag pratade om som ligger ca 20 cm ovanför propelleraxelns centrum(Detta hände när jag tog snurran in i huset sen har det inte runnit mycket). Snurran har fungerat exemplariskt och startar varje år efter 2 drag. Det är dock ett par gånger förra sommaren jag körde 4-5 tim i sträck med motorn och den sörplar rätt bra med bensin samt det är ju inte finmekanik som i nyare bilar direkt men det funkar. Smörjt med fett i nipplarna har jag gjort varje år men det kan vara som ni säger lite spill från avgaser och sådant och jag skall kolla detta vidare.Tack för hjälpen!
Fredrik Z
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2011 16:28

Re: Johnson 6 hk läcker i riggen, nån som har koll?

Inlägg av Fredrik Z »

smögenräkan skrev: Snurran har fungerat exemplariskt och startar varje år efter 2 drag.
Rör den inte!!!!! :lol:
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Johnson 6 hk läcker i riggen, nån som har koll?

Inlägg av maja »

Du ska vara noga med att byta olja i växelhuset på en så gammal (och sannolikt litet sliten) motor. Det är sannolikt så, att det läcker in litet vatten genom bussningarna för propeller axel och drivaxel. Men växelhuset brukar klara sig bra, så länge man är noga med att byta till frisk och färsk olja.

Som du vet ska det vara särskild växelhusolja SAE 90. Sådan olja finns att köpa på de flesta större mackar och på t.ex. Biltema. (Sådan olja brukar ibland kallas "hypoidolja".
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Johnson 6 hk läcker i riggen, nån som har koll?

Inlägg av FredrikH »

Oljan i växelhuset är aldrig särskilt svart, den brukar vara brun om den är i bra skick eller grå om det har läckt in vatten i växelhuset.

Sålänge inte växelhuset har skurit på motorn är det ganska enkelt att fixa till så det blir som nytt! Har du noterat ett läckage bör du definitivt plocka isär växelhuset, rengöra och byta packningar!

Det du behöver är att köpa nya packboxar för drivaxel och propelleraxel, en ny packning till växelhuset och nya packningar till oljepluggarna, alltihopa kostar kanske ett par hundra.

Sära först på riggen, så får du loss växelhuset och drivaxeln. Propellern plockas bort, därefter öppnas skruvarna som sitter till locket där propellern satt. Med lite lirkande och eventuellt lite värmande med en värmepistol får man bort locket till växelhuset. Lossa låsringen som sitter till drivaxeln på insidan så kan du dra ut drivaxeln och plocka isär alla delarna i drevet.

Rengör, i med nya packboxar och packningar och sätt sedan ihop allt igen, så har du en rigg som bör hålla i 25 år till! Hela operationen tar normalt sett inte mer än en timme, allt beror på om locket till växelhuset sitter fast eller inte.

Jag har en motor där lagret i växelhuset skar ihop förra året, jag fick tag i ett begagnat växelhus ganska billigt som jag renoverade enligt ovan, därefter känns motorn nästan som ny!

Lycka till!
smögenräkan
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2008 20:05

Re: Johnson 6 hk läcker i riggen, nån som har koll?

Inlägg av smögenräkan »

Den läcker inte i växelhus eller runt proppelleraxel utan jag tror att det är som ni svarade först dvs bränslespill. Snurran har inte gått mer än kanske 100 tim. Jag är dock tacksam för alla svar som är till hjälp den dagen det är aktuellt att demontera riggen, tack för alla åsikter än en gång.
Användarvisningsbild
norling
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 dec 2009 16:25

Re: Johnson 6 hk läcker i riggen, nån som har koll?

Inlägg av norling »

Har du någonsin plockat isär en ljuddämpare till en gammal moppe så inser du nog strax att det är sotig tvåtaktsolja som läcker ut! Detta spelar ingen praktisk roll, men sota kan man ju alltid göra...
IF nr 1638 "AMFOTERA 3"
Skriv svar