LED-lampor

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 1822
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 21 times
Been liked: 20 times
Kontakt:

Re: LED-lampor

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har ett Tudor marin batteri (eller vad det heter nuförtiden) som jag tror är 70 Ah. Det verkar som om det håller 3-4 år, sedan har det inte samma kapacitet, eller har jag misshandlat det.

Jag sätter laddning på då jag anlöper hamn vid 18-20-tiden sedan får det ladda tills avgång dan efter vid 09-10-tiden. Mitt batteri sitter i akterstuven vid sidan av motorbrunnen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2321
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 14 times

Re: LED-lampor

Inlägg av maja »

En modern kyl med kompressor drar väl ungefär 5-6 watt i genomsnitt, vilket innebär cirka 0.4-0.5 Ampere vid 12 Volts spänning. Ett fulladdat 75 Ah batteri torde därför i teorin kunna köras i minst 150 timmar innan det blir helt tömt på energi.

Men här är det 2 saker man ska beakta:

Det första är att blyackumulatorers kapacitet anges vid ett energiuttag motsvarande 20 timmars urladdning till 11.5 Volt, dvs. knappt 4 A för ett 75 Ah batteri. Energiuttag vid lägre strömstyrka ger högre batterikapacitet. 0.5 A är så liten strömstyrka ,att man säkert kan få ut minst 10 % och kanske upp till 20 % mer effekt än den nominella innan batterispänningen sjunker under 11.5 V.

Det andra är att man aldrig ska tömma batteriet mer än tillfälligt till lägre än cirka 50 % av kapaciteten för att inte livstiden ska bli för kort. Vanliga billiga batterier som finns i handeln tål bara ett begränsat antal djupurladdningar (dvs. helt tömt batteri). Startbatterier (som är bra på att leverera hög strömstyrka under kort tid) är i detta hänseende mera känsliga än s.k. fritidsbatterier (som är bra på att leverera låg strömstyrka under lång tid).

Men om Johan bara tar ut cirka 24 Ah från sitt 75 AH batteri, är detta bara cirka 33 % av kapaciteten. Så det torde finnas gott om energi kvar till både nattläslampan och en natts topplanterna-belysning, framför allt om dessa är LED-lampor.

Om du inte kopplar till en snabbladdare med mycket hög effekt till ett fulladdat batteri så att syran i cellerna börjar koka, menar jag att man kan bortse från gasning. Underhållsladdning vid cirka 13.2 V ger ingen gasning alls. Laddningsspänning understigande 14.2 V ger även den en mycket begränsad gasning. Moderna trestegsladdare reglerar spänningen under hela laddningsförloppet så att batteriet blir fulladdat på kortast möjliga tid utan att gasa till några kritiska nivåer och kopplar automatiskt om till underhållsladdning när batteriet är fulladdat.

Läs gärna artikeln "Laddning av blybatterier i båtar" som finns på den lösenordsskyddade delen av hemsidan. Även om artikeln har några år på nacken är den dagsaktuell. För 12 Volts blyackumulatorerna är ju i princip likadana som för 40 år sedan och klassisk kemi och fysik förändras inte heller genom åren....

I farvatten som saknar landladdningsmöjligheter, kan man lösa elenergifrågan med en solcell. Med en batteribank på två 75 Ah fritidsbatterier, torde man sannolikt klara sig med en enda cell på nominellt 24-36 Watt. Eftersom cellen endast lämnar 6 W (0.5 A), balanserar detta ju förbrukningen för ett modernt kompressor-kylskåp. På samma sätt är det nog överflödigt med solcell i områden där man söker natthamn vid brygga med eluttag, som vi ju gör i södra delen av Sverige samt i Danmark och Tyskland.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2321
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 14 times

Re: LED-lampor

Inlägg av maja »

LED-lampor är mera känsliga för spänningsfall än vanliga lampor. Om spänningen är för låg över lampan, kommer den inte att kunna tändas. Därför är det viktigt med bra kablage och bra kontaktytor i armaturerna. Eftersom strömstyrkan är låg och därmed spänningsfallet i kablaget litet, är det framför allt kontaktytorna det gäller.

Av samma anledning kan det vara vanskligt att ha en LED-lampa i masttoppens trekammarlanterna, som ju blir svår att underhålla eller byta. Det är enligt min mening bättre med en masttoppslanterna som är robust än en som är känslig. Och de timmar man använder lanternan under sommarens ljusa nätter är nog lätträknade. Mera viktigt är nog LED-lampor i innerbelyslningen, som kanske kan vara på halva nätterna då man ligger i kojen och läser en spännande deckare...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

dirk
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 19 apr 2011 17:30

Re: LED-lampor

Inlägg av dirk »

Tack för svaren, Johan och Marek!

Jag har själv en Marin Tudor på 70Ah och laddar med en modern CTEK från Mekonomen som borde motsvara M200 i Marinhandeln. Har upplevt att det luktade lite under laddningen både hemma och i båten, därav frågan om gasbildningen. Jag kommer att prova med en mindre kylbox som passar under trappan där den inte stör och inte faller omkull... Tycker också att skavsladden är en bra och smidig lösning!
"Miss Tilia" SWE-3444, Lomma

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2321
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 14 times

Re: LED-lampor

Inlägg av maja »

dirk skrev: Har upplevt att det luktade lite under laddningen både hemma och i båten, därav frågan om gasbildningen.
Vätgas luktar inte. Om det luktar, kan det bero på hög laddström och för klena kablar, så att kabeln blir varm i början av laddningsfförloppet tills spänningen (under laddning) nått upp till 14.2 Volt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

dirk
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 19 apr 2011 17:30

Re: LED-lampor

Inlägg av dirk »

maja skrev:En modern kyl med kompressor drar väl ungefär 5-6 watt i genomsnitt...
Min billigkylbox från storhandeln behöver 33W för kylningen vilket nog borde vara lika med cirka 3Ah i strömförbrukning. Det lär då inte räcker så långt, om kylningen ska vara på dygnet runt...

Möjligt att det är kablarna som luktar. Det tar jo endast ett halvt dygn att lada batteriet från låg till underhållsladdning.
"Miss Tilia" SWE-3444, Lomma

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2321
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 14 times

Re: LED-lampor

Inlägg av maja »

dirk skrev:Möjligt att det är kablarna som luktar. Det tar jo endast ett halvt dygn att lada batteriet från låg till underhållsladdning.
Batteriladdaren blir också ganska varm och kan lukta en del.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Berguv
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 01 maj 2012 21:32

Re: LED-lampor

Inlägg av Berguv »

Tjena! Är nybliven IF-ägare och har tänkt sätta igång med en del småfix på båten. Ett av de första projekten är att byta ut läslamporna i ruffen till LED-diton. I nuläget sitter där lampor som i båten på den bifogade bilden. Måste jag byta hela armaturen eller räcker det med att byta själva lamporna? Vilka ska jag i så fall använda och hur går jag till väga?


MVH

Erik
Bilagor
2921279724.jpg
2921279724.jpg (24.87 KiB) Visad 4767 gånger

Nils D
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 04 jun 2007 19:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been liked: 6 times

Re: LED-lampor

Inlägg av Nils D »

Det var en artikel i Praktiskt Båtägande om fix av elsystemet i en IF för gissningsvis något år sedan. Där rekommenderades att bara sätta in LED-lampor i de nuvarande armaturerna. Mindre jobb och trevligt att behålla originalkänslan. Köps väl i varje rimligt välsorterad båttillbehörsaffär, eller via nätet om du har långt till en sådan. Finns t.ex. hos Watski.
Nils D SWE-3008

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2321
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 14 times

Re: LED-lampor

Inlägg av maja »

Nyttan med LED-belysning är väl att det drar så litet energi. Men i gengäld kostar det. Du får ju installera 5 lampor. Så om man inte har några problem med energin ombord, ger väl LED-lampor inte så mycket.

Jag har även hört att LED-lampor är mera känsliga för spänningsfall, vilket kan göra att de inte fungerar alls. En vanlig lampa klarar ofta ett spänningsfall bättre genom att den bara börjar lysa litet svagare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 1822
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 21 times
Been liked: 20 times
Kontakt:

Re: LED-lampor

Inlägg av johan swe-1870 »

Å andra sidan ger en LED-lampa mindre spänningsfall än en glödlampa för att den drar mindre ström.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

h_backlund
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 12 maj 2018 12:21

Re: LED-lampor

Inlägg av h_backlund »

Jag om ursäkt om jag "kapar" tråden tillfälligt. Men jag har egentligen samma fråga som berör inomhusbelysning. Jag funderar på att sätta upp en sådan lampa https://svealight.se/product/lyra-m-led-downlight/ och är lite rädd för att det kan leda till problem. Finns det någon gräns för hur högt i watt antal man bör gå?

Användarvisningsbild
IF 618
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 26 feb 2017 15:51
Ort: Södra Roslagen

Re: LED-lampor

Inlägg av IF 618 »

Ett par saker att tänka på:
  • Att den går att montera - Armaturen du länkade till bygger 115 mm upp i taket, har inte kollat men lär vara för mycket
  • Att det inte blir för varmt - Det sitter en kylfläns på den där värmen är tänkt avges, det kan bli lite mycket i ett trångt utrymme
  • Elförbrukningen - 35W är mer än glödlampan som sitter där i orginal (15W?), tänk igenom hur mycket du har tänt och vad du har för elsystem
  • Ljusmängd - Hur mycket behöver du? 3000 lm i den lilla ruffen kommer kännas som att ha en bygglampa i taket, 200 lm eller 3W LED är närmare normalt
Så även om du vill ha extra ljust skulle jag rekommendera något med lägre effekt. Ska du ha spotar och mycket effekt, sätt då flera. Det ger bättre ljus och sprider värmen.

Skriv svar