Antennkabel och installation

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Antennkabel och installation

Inlägg av IF1158 »

Jag tänkte sätta en VHF-antenn i masten i år.
För att slippa en eländig kabeldragning har jag fått tips om att man kan lägga antennkabeln i likrännan.
Nu är min fråga till forumet om det är någon som gjort en sådan kabeldragning på en Proctormast och om så är fallet. Vilken typ av kabel användes och hur fästs den i rännan.
Fredrik Ringblom
s2451
Inlägg: 25
Blev medlem: 04 okt 2006 13:04

Re: Antennkabel och installation

Inlägg av s2451 »

IF1158 skrev:Jag tänkte sätta en VHF-antenn i masten i år.
För att slippa en eländig kabeldragning har jag fått tips om att man kan lägga antennkabeln i likrännan.
Nu är min fråga till forumet om det är någon som gjort en sådan kabeldragning på en Proctormast och om så är fallet. Vilken typ av kabel användes och hur fästs den i rännan.
Jag monterade VHF-antenn i masttoppen för ett antal år sedan. Jag använde den grövre varianten RG 213 för att minimera förlusterna. Jag skruvade bort masttopp och mastfot. Sedan var det inga problem att mata fram kabeln eftersom den är så styv.
S2451 Rebecca
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Antennkabel och installation

Inlägg av IF1158 »

Ok men då ligger kabeln löst i masten. Inget problem med att den slår och lever om?
Har du Proctor-mast eller Seldén?
s2451 skrev:
Jag monterade VHF-antenn i masttoppen för ett antal år sedan. Jag använde den grövre varianten RG 213 för att minimera förlusterna. Jag skruvade bort masttopp och mastfot. Sedan var det inga problem att mata fram kabeln eftersom den är så styv.
S2451 Rebecca
Fredrik Ringblom
s2451
Inlägg: 25
Blev medlem: 04 okt 2006 13:04

Re: Antennkabel och installation

Inlägg av s2451 »

IF1158 skrev:Ok men då ligger kabeln löst i masten. Inget problem med att den slår och lever om?
Har du Proctor-mast eller Seldén?
s2451 skrev:
Jag monterade VHF-antenn i masttoppen för ett antal år sedan. Jag använde den grövre varianten RG 213 för att minimera förlusterna. Jag skruvade bort masttopp och mastfot. Sedan var det inga problem att mata fram kabeln eftersom den är så styv.
S2451 Rebecca
Jag har Proctormast. Har aldrig hört att kabeln väsnas i masten
S2451 Rebecca
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har kabel till trefärgslanterna i masttoppen dragen genom masten, precis som säkert många andra har.

Den kabeln hänger löst och har inte gett några egentliga problem än. Då jag försöker segla i stiltje kan den låta lite då båten träffas av vågor, annars tycker jag det fungerar fint.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
SWE-1228
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 apr 2007 16:17

Inlägg av SWE-1228 »

Även jag har en kabel som löper fritt genom masten för lanterna. Har aldrig hört något väsen även om båten träffats av vågor.
Cleopatra
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2006 08:28
Ort: Hordaland, Norge

Re: Antennkabel och installation

Inlägg av Cleopatra »

s2451 skrev:
Jag skruvade bort masttopp och mastfot.
Jeg planlegger også installasjon av VHF. Hva gjør man når mastetoppen ikke kan demonteres, slik som på min Proctormast fra 1975?
IF 1439
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har för mig att gjorde ungefär så här på en Proctor 1974 där toppbeslaget är svetsat på maströret, för att dra genom kabel till lanterna.

Demontera mastfotsbeslaget.
Demontera hjulet till storfallet i toppen för att få lite mer plats att arbeta på.
Gör hål i masttoppen för kabeln, dra genom kabel i hålet och sedan ut genom det lite större hålet du har fått vid storfallet.
Fäst därefter kabeln i storfallet och använd det för att dra kabeln genom hela masten.
Ta loss kabeln från fallet och kontrollera (titta in i maströret från botten) så du inte snurrat kabeln runt fallet.
Dra ut kabeln på lämpligt ställe genom maströret.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Antenn i likränna och antenn i masttoppen

Inlägg av IF1158 »

Nu har jag hört mig för på båtmässan.

Jag kommer dra kabeln i likrännan. Det skall enligt all expertis gå bra och eftersom jag har replik på seglet så är det inget problem med utrymmet.

Nu till nästa fråga, hur bra är den VHF-antenn med vindex som går att köpa på flera ställen. Är den lika bra som en original-Windex eller är det en sämre konstruktion?

Jag funderar ev på att köpa en kort antenn 20-25 cm och sätta i toppen och behålla den befintliga Windexen. Var sätter man då bäst antennen för att inte störa Windex?

Framför eller bakom eller på ena sidan?
Det är väl vissa fysikaliska problem om man sätter den en liten bit ner på masten pga masten dämpar signalen så den bör väl vara i topp och fritt kunna sända.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Antennkabel i mastlikrännan

Inlägg av IF1158 »

Nu börjar det dra ihop sig.
VHF inköpt.
Antenn på G.
Hur tusan limmar jag nu antennkabeln i mastlikrännan???
Är Sikaflex bra som lim av kabel eller finns det bättre lim att använda?
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Antennkabel och installation

Inlägg av maja »

Jag tror att det är bättre att du drar antennkabeln inne i masten, på samma sätt som man normalt gör med elkablarna till lanternorna. Även om du limmar med Sikaflex eller liknande, finns väl risk att antennkabeln lossnar. och då är det inte särskilt bra att den ligger och skramlar i likrännan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
SWE1489
Inlägg: 17
Blev medlem: 08 jun 2007 12:19
Ort: Göteborg

Re: Antennkabel och installation

Inlägg av SWE1489 »

Jag hade VHF-antenn i toppen på min gamla mast (den där numera berömda som ligger på botten i Göteborgs hamninlopp...)
Antennen monterade jag på sidan längst upp i toppen på en konsol så att den gick ut ca 200mm åt sidan och inte kom i konflikt med vindexen.
Det är några år sedan men jag tror den konsolen fanns som tillbehör hos Hjertmans.
Peter, IF-1489 Göteborg
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Antennkabel och installation

Inlägg av maja »

Och, Peter, vad har du för erfarenhet om dragning av antennkabeln?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Antennkabel och installation

Inlägg av Janne på Ifigenia »

IF1158 skrev:Är Sikaflex bra som lim av kabel eller finns det bättre lim att använda?
När jag limmade antennkabeln (RG 58) i likrännan på vår Seldénmast fick jag veta att man måste använda speciallim när man limmar kabel eftersom dess isolering är tillverkad av något speciellt material som inte vanliga lim biter på. Har inte tordats testa om det stämmer utan köpt Seldéns lim från Benns. Inte billigt, men heller inte kul att behöva göra om...
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Antennkabel och installation

Inlägg av maja »

Varför kan man inte ha kabeln hängande som andra elkablar och fall. Inte blir det väl särskilt mycket mera skrammel med en tråd till inne i mastpipan...

För mig verkar det vara enklare att dra kabeln inne i masten än at limma fast den i likrännan. Man kan väl t.ex. använda ett befintligt fall som "dragtråd". Det borde funka, eftersom t.ex. ett storfall är mer än dubbelt så långt som masten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar