länspump

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Joel235
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 mar 2018 10:52

länspump

Inlägg av Joel235 »

Jag ska installera ett el-system i båten (från noll, den gammla revs innan), och tänker installera en länspump. Det känns egentligen inte som att båten behöver en länspump, den har alltid varit torr, men jag känner också som att det vore idiotisk att inte ha en.

Ni som har länspumpar, hur gör ni med vatten avfall? Om ni tar det överbord, vart har ni det (aktern, sidan, hur gör ni med vented loop för att inte suga in vatten)? Om ni kopplar den till sittbrunnsdräneringen, känns det inte lite läskigt? Tar ni det bara till sittbrunnen, där det hamnar överbord genom dräneringen men också syns tydligt om det aktiverar (fast kommer inte funka om problemet är med dräneringsgenomföringar)? Har folk länspumpar över huvudtaget?

Jag har inte hittat tidigare diskussioner om detta här, men om det finns läser jag gärna genom dem först.
Joel från Kanada
IF SWE 235 - Wilda
Strömstad
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: länspump

Inlägg av Jim »

Jag har ingen länspump på vår IF men vi har tidigare haft en Nordisk Folkbåt och där var vi tvungna att ha länspump😊.
Utloppet satt i akterspegeln nära mitten och ända uppe vid däcket. Det kändes som det var det stället där det var minst risk att få in ”bakvatten”.
IF:n och Folkbåten är ju rätt så lika i sina linjer så det bör även fungera på en IF.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: länspump

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har inte heller länspump på min båt. Vid normalt bruk klarar jag mig fint med svamp och hink.

Men om olyckan skulle vara framme kan man förstås behöva länsa ordentligt. Jag gissar att utloppet från länspumpen då ska vara i skrovet, antingen på sidan eller i aktern. En anledning att behöva länspumpa akut kan ju vara att en genomföring eller ventil till självlänsen har brustit, och då är det meningslöst att pumpa ut vattnet i sittbrunnen.

Hur många liter i minuten orkar man egentligen pumpa ut med en manuell länspump? Skulle det räcka för att hålla jämn takt mot ett kraftigt inläckage? Jag vet av erfarenhet att jag brukar bli ganska trött i armen vid länspumpning av en öppen motorbåt på det regnvatten som den har samlat, och då står det ändå inte alltför djupt i den. Framförallt fylls det då inte ständigt på med en massa nytt vatten.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: länspump

Inlägg av maja »

Jag har heller ingen länspump i min båt. Jag har sett en sådan i en IF-båt bara ett fåtal gånger (1-2 ggr) i mitt långa "IF-liv".

Den stora skillnaden mellan en Nordisk Folkbåt och en IF-båt är att IF-båten har en självlänsad sittbrunn. Så så länge självlänsarna är öppna och allt för övrigt är intakt för övrigt, behöver man inte bry sig så mycket om man fyller sittbrunnen med en brytande sjö från lovart. I en Folkbåt, däremot, måste man snabbt länsa ut kanske 100 liter vatten med pumpen vid ett liknande tillfälle.

Om man ändå ska montera en manuell länspump i sin IF, kan man förslagsvis montera den på sidan av sittbrunnen, nedanför toften, en liten bit framför storskotsbalken. Man får ta upp ett hål på sittbrunnssidan, cirka 70 mm tror jag att jag har läst någonstans. Räkna dessutom med kanske 150 mm utstickande utrymme inne i stickkojen plus slangar, en ner till det djupa kölsvinet och en till utloppet.

Om man väljer att montera pumpen inne i en av kistbänkarna eller i akterstuven, blir man tvungen att "punktera" durken för slangen som går ner i kölsvinet. I så fall måste man vara noga med att täta kring hålet eller montera någon slags genomföring med nipplar för slanganslutning.

De flesta pumpar har ett litet lock som täcker pumphandtagets anslutning, men det finns även sådana med inbyggt handtag. Trots att detta kan ha en fördel genom att handtaget alltid sitter på plats, tror jag själv inte riktigt på denna senare konstruktion, eftersom hävarmen blir rätt kort och man snabbare torde blir trött vid pumpning.

Man måste ta upp ett hål för utloppet i bordläggningen eller akterspegeln. Med en "vented loop" upp till undersida däck har det nog mindre betydelse var utloppet sitter. Men titta gärna på liknande båtar, t.ex. en Marieholm 26, som jag tror mig veta har länspump som standard. Dessutom bör det finnas en inbyggd backventil i pumpen. Annars torde den väl inte fungera....

Om man skulle råka ut för ett större läckage ism. med kollision eller grundstötning, tror jag inte att en sådan här liten länspump är till större hjälp, eftersom pumpkapaciteten nog inte kommer upp till mycket mer än en knapp liter per pumpslag. Där är det nog bättre med en hink. Om det skulle hända något med självlänsen kan man täta utifrån eller inifrån med en träplugg eller vinkork. En standard vinkork har för liten diameter, men om den "kalibreras" med några varv eltejp, passar den perfekt. Passa på att "trimma" korkarna innan sjösättningen ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: länspump

Inlägg av Jim »

Många kloka synpunkter och visst är det stor skillnad på sittbrunnen på en IF och en Nordisk Folkbåt.
Vi hade i och för sig aldrig problem med överbrytande sjö utan majoriteten av vattnet kom in mellan plankorna och i första hand en vecka efter sjösättning.

Jag tror att Joel tänker sig en elektrisk länspump i och med frågan är ställd under ”EL”.
Om man har en elektrisk länspump så bör den placeras på det djupaste stället i båten, vilket kanske inte är helt lätt. En svanhals eller ventilerad loop är viktigt. På en annan båt som vi hade fick vi in baksug via länspumpsslangen. I detta fallet så låg slangens utlopp strax under vattenlinjen, vilket är helt förkastligt.

Jag tycker att resonemanget om att inte tömma pumpvattnet till sittbrunnen är vettigt då det ju faktiskt finns en risk att det är självlänsarna som läcker. Att ha en plugg eller kork till hands, som Maja skrev, är ju en bra säkerhetsåtgärd. Det är faktiskt något som mitt försäkringsbolag rekommenderar att jag skall ha på vår stora båt. Helst skall pluggen hänga i ett snöre vid bordgenomföringarna. Sen kan man ju fundera på hur lätt det är att ta sig in till ventilen och slå i en plugg.

Jag har också provat att gå på grund så att båten sprang läck (det var inte en IF). Då hade vi initialt stor nytta av den elektriska länspumpen samt även handpumpen tills vi fick nödtätat skadorna.

Vad man givetvis skall tänka på om man har en elektrisk länspump är att batteriet skall stå på ett bra ställe så att den inte hamnar under vatten om vatten rinner in i båten. Det gäller även EL-paneler mm som är viktiga för strömförsörjningen.

Sen är givetvis ett par rejäla hinkar bra att ha. De tömmer undan mer vatten än man kan tro. På IF är väl problemet att det går i en hel del vatten i den djupa delen av skrovet innan man kan komma till och länshålla med en hink.
Joel235
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 mar 2018 10:52

Re: länspump

Inlägg av Joel235 »

Jag skrev en lång och omfattande svar, men det raderas när jag tryckte på Submit, så nu försöker jag sammanfatta det :cry:

Som Jim märkte, jag tänker på en elpump för jag tror inte heller at de manuella pumpar ger mycket effekt (och jag har inte lust att dela min sittbrunn med en, de tar plats). Planen, om det blir så, är att montera en elektrisk pump in allra nedersta och akterste kölsvinnutrymme (den under sittbrunnen). Batteriet ska sitta ungefärlig som den sitter på InFinit i den långa tråden, och då drunknar pumpen om vatten kommer upp till salongen (fast där kommer man åt med hink i nödfall).

Jag tänker inte att pumpen ska rädda båten med stora skador, mer att de ska ge mer tid för räddningen och åtgärder och samtidigt inte kräva något av besättningen (så de kan jobba problemet samtidigt och inte behöva stå med hink). Vi är aldrig (än så länge) långt ifrån kusten och räddningstjänsten.

Med tanke på utloppet, det känns som på akterspegeln, runt mittlinjen, lagom i mellan vattenlinjen och däcket kommer vara över vatten även med segling och ge tillräcklig med plats för en 'vented loop'. Problemet då är att jag måste köra slangen upp på något sätt, men det går kanske att lösa. Vi har bränsledunkar i 'lazzarette' och ankaret i en av sittbrunnsfack, så jag måste skydda eventuella slangar och genomföringar. Tänker på det?
Joel från Kanada
IF SWE 235 - Wilda
Strömstad
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: länspump

Inlägg av maja »

En elektrisk länspump är väl kanske inget som man väljer, om den är avsedd för en nödsituation.

Dessutom, en elektrisk pump har i allmänhet bara cirka 60 % pumpkapacitet ift. en manuell pump, och dessutom är den beroende av el, kanske för en ganska lång tid. Det är heller kanske inte säkert att batteriet är tillräckligt laddat när det uppstår en nödsituation. Vad gör man när batteriet är tömt efter några nätters nattsegling..?..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar