Batterikapacitet

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Perten
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 mar 2007 10:17
Ort: Stockholm

Batterikapacitet

Inlägg av Perten »

Har precis köpt vår första båt...en IF så klart.
Har nu planer på att installera en GPS, Garmin 172c, funderar nu hur jag löser batteri försörjningen.
Vi har ett torrbatteri på 55Ah i dag, som är placerat i kölsvinet.
Skall jag ha ett yttreligare batteri, var skall jag i sådana fall placera det??

Tacksam för tips
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Är du säker på att det är ett torrbatteri? Torrbatterier är av den typ av engångsbatterier som man använder i t.ex. i ficklampor och som man inte kan ladda. Jag tror att antingen har du ett så kallat gel-batteri eller ett annat tippsäkert, underhållsfritt men laddningsbart batteri.

Om du bara tar ut små strömstyrkor i förhållande till batteriets kapacitet (med ditt batteri under 2,75 ampère), kan du räkna med att kunna använda hela batteriets kapacitet (eller t.o.m något mer om strömstyrkan är mycket liten) innan batteriet blir helt tomt.

Enligt specifikationen drar din Garmin 172c endast 0,7 ampère, så om man bara använder den som enda förbrukare, skulle man kunna köra den runt 80 timmar :D innan ert batteri är tömt på energi.

Men du kanske får räkna med att du använder lanternan/lanternorna och innerbelysnngen någon gång då och då, även om det är ljust på sommaren :idea: . Om du har t.e.x tre lanternor i stället för en enda topplanterna förbrukar du ganska mycket kapacitet då du använder lanternorna, och du kommer att tömma ditt batteri på cirka 10-11 timmars mörkersegling :!: .

Om du har möjlighet att ladda ditt batteri någon eller några gånger per vecka när du är ute och seglar, tror jag att din kapacitet räcker. Om du är osäker är ett alternativ att skaffa sig ett större batteri, t.ex. ett 75 Ampèretimmars förbruknings/fritids/marinbatteri (kärt barn har många namn.. :) ). Då får du cirka 35 % högre kapacitet. Ett sådant batteri får också plats i kölsvinet, måhända utan batterilåda.

Läs gärna mitt inlägg om batterier i tråden "El-motor".
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar