Batteriplacering

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Batteriplacering

Inlägg av Nils D »

Jag har två 75 ah batterier i akterstuven, som matas av två solceller på akterstuvens luckor. Tycker placeringen är olycklig av två skäl: Båten blir för tung i aktern, och jag är inte förtjust i att ha batterier och elsystem i samma utrymme som bensintanken. Ett vinterprojekt är därför att flytta batterierna. Frågan är vart.

I min förra båt (en H-båt) hade jag batteriet under kojerna i förpiken. Bra för balansen, men blir långt från solcellerna, som jag inte vill flytta. Finns det andra placeringslösningar? Vilka?
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Batteriplacering

Inlägg av maja »

Du kan kanske sätta batterierna under kojerna i salongen. Om du använder gelbatterier eller andra batterier som är helt täta, kan du ju stuva dem hur som helst.

Men varför har du så mycket batterikapacitet när du har solceller? Två solceller torde väl leverera minst några ampere under dygnets ljusa timmar, som väl torde räcka för både laddning och eventuell kylbox...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Janken
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 mar 2013 13:53
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Batteriplacering

Inlägg av Janken »

2 x 75 Ah låter som en grym överkapacitet på en IF.
Teoretiskt kan du köra ett kylskåp med medelförbrukning på 1 A i 75 timmar på ett av dina batterier.
Med god marginal klarar en kyl natten på ett 75 Ah i gott skick. När solen stiger så kommer ju automatisk backup direkt.
Prova att koppla bort det ena och köra med ett batteri en period så vinner du lite utrymme. Jag har batteriet bakom lyftöglan i kölsvinet. Där sitter det bra.
Ett fulladdat 75 Ah batteri i gott skick kör du utan problem ett kylskåp, några lampor och en stereo i några timmar och kylen överlever under natten också.
Min kompis har en 30 fotare med 2 x 45 Ah och en 55 w solcell.
Han har ingen elbrist trots att barnen ser på TV nästan varje kväll när dom är ute.
Janken- En lagom tjock man i sina bästa år! SWE 2163 i Sundsvall.
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Batteriplacering

Inlägg av Nils D »

Tack för svar!
Elsystemet installerades av tidigare ägare. Håller med om att det borde ha rejäl överkapacitet, även om jag utöver kyl också har navigator och värmare (som förstås aldrig användes denna sommar). Men trots detta slog kylens batterivakt ifrån när den stod på en vecka i somras, vilket ju inte borde hända, så jag planerar en översyn över hela systemet i vinter. Och det är i det sammanhanget som frågan om batteriplacering blir aktuell.

Nu är batterierna vanliga s.k. fritidsbatterier (från Biltema vill jag minnas). Relativt nya, max 2-3 år. Underhållsladdade i vintras med C-tek laddare. Så de borde ju vara ok gissar jag. Men idén om att byta till ett Gel-batteri är ju intressant. Kostar visserligen några kronor, men ger ju helt andra friheter vad gäller placering. Kölsvinet låter som en bra placering; lågt och nära rörelsecentrum, men ändå nära solcellerna. Och en veckas behov av öl lär väl få plats ändå :-)
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Batteriplacering

Inlägg av maja »

En kyl drar väl sisådär 3 - 4 Ampere när den går och kanske det dubbla i startögonblicket.

Om kablarna är underdimensionerade och kontakterna är dåliga och dessutom många på vägen till förbrukningsstället, kan där uppstå betydande spänningsfall vid ett så stort effektuttag.

Bland annat korroderade ciggkontakter kan ge betydande spänningsfall och dessa ska undvikas i en kylinstallation. Någon eller några volt spänningsfall i en sådan kontakt är inte ovanligt om strömmen är hög. Så det är klokt av dig att renovera elsystemet. Överdimensionera gärna och använd bra grejor som tål marin miljö. Smörj kontakter och kabeländar med batteripolsfett.

För att skydda sig så långt som möjligt mot frånslag av kylen, bör man dessutom sätta denna på lägsta möjliga frånslagsspänning, 11.0 - 11.5 V tror jag att det brukar vara. För i en IF-båt finns ju inge startmotor som ska gå igång...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Batteriplacering

Inlägg av Lasse L »

maja skrev:En kyl drar väl sisådär 3 - 4 Ampere när den går och kanske det dubbla i startögonblicket.

Om kablarna är underdimensionerade och kontakterna är dåliga och dessutom många på vägen till förbrukningsstället, kan där uppstå betydande spänningsfall vid ett så stort effektuttag.

Bland annat korroderade ciggkontakter kan ge betydande spänningsfall och dessa ska undvikas i en kylinstallation. Någon eller några volt spänningsfall i en sådan kontakt är inte ovanligt om strömmen är hög. Så det är klokt av dig att renovera elsystemet. Överdimensionera gärna och använd bra grejor som tål marin miljö. Smörj kontakter och kabeländar med batteripolsfett.

För att skydda sig så långt som möjligt mot frånslag av kylen, bör man dessutom sätta denna på lägsta möjliga frånslagsspänning, 11.0 - 11.5 V tror jag att det brukar vara. För i en IF-båt finns ju inge startmotor som ska gå igång...
Jomenvisst finns det startmotor på min snurra. 8)
Kör min kyl via "ciggkontakt", batterier 2x60 Ah, en placerad under durken, en placerad nära motorn i akterskuffen. Laddas med solcell, kylen går hela säsongen utan problem. Hela elsystemet renoverat, alla 5 belysningar utbytt mot led.
http://lasselundell.se/if.html
Knappen.jpg
Knappen.jpg (117.15 KiB) Visad 22075 gånger
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Batteriplacering

Inlägg av Nils D »

maja skrev:Bland annat korroderade ciggkontakter kan ge betydande spänningsfall och dessa ska undvikas i en kylinstallation. Någon eller några volt spänningsfall i en sådan kontakt är inte ovanligt om strömmen är hög. Så det är klokt av dig att renovera elsystemet. Överdimensionera gärna och använd bra grejor som tål marin miljö. Smörj kontakter och kabeländar med batteripolsfett.
Inser att ciggkontakter inte är idealiska, men vill kunna flytta kylboxen så den står på olika ställen under gång och i hamn, så i första läget låter jag nog de vara, även om jag är medveten om nackdelarna.

Tror dessutom att det finns en del att hämta på andra ställen. Har hittat en del kopplingar med "sockerbitar" och annat som skall ersättas. Tänker dessutom gå upp i kabeldimension, i alla fall till en början på alla ställen där jag kommer åt utan alltför mycket demontering av inredning och liknande för att komma åt kablaget. Eftersom jag lyckades (nästan) tömma batterierna när kylen stod på en solig vecka misstänker jag att en översyn över solpanelernas installation kan ge en hel del när det gäller systemets kapacitet.
maja skrev:För att skydda sig så långt som möjligt mot frånslag av kylen, bör man dessutom sätta denna på lägsta möjliga frånslagsspänning, 11.0 - 11.5 V tror jag att det brukar vara. För i en IF-båt finns ju inge startmotor som ska gå igång...
Frånslagsspänningen på min Waeco 18 tror jag är ännu lägre än så. Och någon startmotor behöver jag inte tänka på. Men är ändå mycket angelägen att inte tappa all kapacitet, framförallt så jag kan använda plottern när det behövs. T.ex. om man kommer in i tjock dimma och inte ser mer än 50-100 m (hände i höstas i en rätt trång skärgårdsled ... hade aldrig klarat mig utan plottern, och därmed batterikapacitet, då. Kall öl och snaps är definitivt lägre prioriterat i sådana lägen :-)
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Batteriplacering

Inlägg av maja »

Nils D skrev: Frånslagsspänningen på min Waeco 18 tror jag är ännu lägre än så.

Om frånslagsspänningen är så låg att vilospännngen kommer under 11.5 Volt, kan batteriet förstöras.
Nils D skrev:Men är ändå mycket angelägen att inte tappa all kapacitet, framförallt så jag kan använda plottern när det behövs. T.ex. om man kommer in i tjock dimma och inte ser mer än 50-100 m (hände i höstas i en rätt trång skärgårdsled ... hade aldrig klarat mig utan plottern, och därmed batterikapacitet, då. Kall öl och snaps är definitivt lägre prioriterat i sådana lägen :-)
För att klara plotterproblemet kan du installera ett litet 12 Volts gelbatteri på några Ah och koppla det så att det alltid laddas av någon av solcellerna men så att endast plottern blir förbrukare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Batteriplacering

Inlägg av Nils D »

maja skrev:
Nils D skrev: Frånslagsspänningen på min Waeco 18 tror jag är ännu lägre än så.

Om frånslagsspänningen är så låg att vilospännngen kommer under 11.5 Volt, kan batteriet förstöras.
Tack för påpekandet. Får jag kolla upp.
maja skrev:[
Nils D skrev:Men är ändå mycket angelägen att inte tappa all kapacitet, framförallt så jag kan använda plottern när det behövs. T.ex. om man kommer in i tjock dimma och inte ser mer än 50-100 m (hände i höstas i en rätt trång skärgårdsled ... hade aldrig klarat mig utan plottern, och därmed batterikapacitet, då. Kall öl och snaps är definitivt lägre prioriterat i sådana lägen :-)
För att klara plotterproblemet kan du installera ett litet 12 Volts gelbatteri på några Ah och koppla det så att det alltid laddas av någon av solcellerna men så att endast plottern blir förbrukare.
Intressant tanke. Har själv funderat på en alternativ lösning; att installera en "tankmätare" för batterierna så jag kan se om något händer som gör att jag måste slå ifrån lägre prioriterade elförbrukare. Får fundera vidare här. Vintern är ju lång :-)
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Batteriplacering

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag börjar fundera på att förbättra min batteriplacering och fortsätter på denna gamla tråd. Jag har ett standard marin-batteri i akterstuven. Jag har i många år tyckt att det inte står bra där. Det är för långt från förbrukarna och vikten gör skada där bak.

Jag har tidigare inte velat flytta det eftersom jag inte tycker jag har kunna hitta någon bra plats för det. Kojerna använder jag för stuvning av mat, dricka, segel och kläder. I kölsvinet ligger ankare, öl och mat. Men nu har jag börjat titta på möjligheten att montera batteri i det aktre kölsvinet, det under sittbrunnen. Problemet är att där inte är så värst mycket plats då det är rätt smalt. Men det hade varit bra viktmässigt då batteriet hamnar lågt alldeles ovanpå järnet.

Finns det någon som har batteri i detta utrymme? Vad för batteri är det? Är det inte svårt att få plats med ett standardbatteri där?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Batteriplacering

Inlägg av johan swe-1870 »

Eftersom jag inte ska starta motor med batteriet är det bättre med ett som klarar låg ström under lång tid, klarar många urladdningar och har låg självurladdning. Här är några olika alternativ som kanske får plats:

EXIDE MC GEL12-30: 30 Ah, LxBxH 197x132x186, 12 kg
Bild

AGM3080: 64 Ah, LxBxH 229x138x213, 17 kg
Bild

Gel G3080: 59 Ah, LxBxH 229x138x213, 18 kg
Bild

Maringel 75AH: 75 Ah, LxBxH 272x165x190 , 22 kg
Bild

Optima yellowtop DC 5,5L: 75 Ah, LxBxH 328x165x238, 26 kg
Bild
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Batteriplacering

Inlägg av IF1426 »

Jag har mitt batteri placerat under durkskivan, i utrymmet under sittbrunn, det är ett fritidsbatteri av normal storlek.
Har då byggt upp en hylla som står på kölsvinet, alldeles akter om skottet ( bottenstocken ), planet på hyllan är i batteriets bredd o längd, jag har då tillräcklig höjd till durkskivan som gör att batteriet får plats där, vilket har varit en placering som fungerat under flera år.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Batteriplacering

Inlägg av maja »

Intressant att få veta att ett 75 Ah fritidsbatteri får plats där under durken. Ta gärna en bild eller två med din mobilkamera.

Jag har sett den lösningen innan, men med ett mindre batteri. Kanske det räcker med ett mindre om man ser till att kablar och kontakter är OK..?..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Batteriplacering

Inlägg av Nils D »

Johan SWE-1870 skrev:Jag börjar fundera på att förbättra min batteriplacering och fortsätter på denna gamla tråd. Jag har ett standard marin-batteri i akterstuven. Jag har i många år tyckt att det inte står bra där. Det är för långt från förbrukarna och vikten gör skada där bak.

Jag har tidigare inte velat flytta det eftersom jag inte tycker jag har kunna hitta någon bra plats för det. Kojerna använder jag för stuvning av mat, dricka, segel och kläder. I kölsvinet ligger ankare, öl och mat. Men nu har jag börjat titta på möjligheten att montera batteri i det aktre kölsvinet, det under sittbrunnen. Problemet är att där inte är så värst mycket plats då det är rätt smalt. Men det hade varit bra viktmässigt då batteriet hamnar lågt alldeles ovanpå järnet.

Finns det någon som har batteri i detta utrymme? Vad för batteri är det? Är det inte svårt att få plats med ett standardbatteri där?
Kan en lösning vara att flytta en del av det du nu har i kölsvinet till utrymmet under sittbrunnden, och därmed frigöra plats för batterier i kölsvinet? Där är det inte för smalt för batterier av standardstorlek. Jag har själv flyttat mina batterier dit från akterstuven. Har fortfarande två fritidsbatterier från Biltema. Ett placerat akter om lyftöglan och ett precis för om den, där jag sedan har en fastlimmad trästav föröver för att hindra att batteriet rör sig. Med detta fick jag ett bättre flytläge, så den lösningen kan jag rekommendera. Om du bara har ett batteri får du ju fortfarande plats med en del framför lyftöglan. Det enda potentiella problemet jag kan se med den lösningen är att det är så trångt att det inte går att placera batterierna i en låda, utan de står fritt. Så har man annat av metall i samma utrymme som riskerar att fara runt och hamna över batteripolerna antar jag att man måste fixa till något slags lock över batteriet. Eftersom jag har två batterier där och inget annat som kan röra sig så ser jag inte det som något problem för mig. Det finns plats för tillräckligt många öl för mina behov i den främre delen av kölsvinet ;-)
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Batteriplacering

Inlägg av maja »

Om man inte har någon kylbox som man vill ska gå hela dygnet, behöver man kanske bara ett litet förbrukningsbatteri på något eller några Ah för VHF och eventuellt en plotter. Ett sådant kan man stoppa undan litet varstans. Skeppsljus behövs knappast på sommaren, eftersom det mestadels är ljust.

Själv upplever jag mitt 75 Ah fritidsbatteri som onödigt stort. Men jag väljer sällan naturhamnar, bl.a. därför att det är brist på sådana i mina hemtrakter. Och kylningen av kylboxen (utan kompressor) får vänta tills man kommer i hamn igen. Filmjölk, smör och lufttorkad skinka brukar klara sig bra en stund, även utan kyla.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar